Yamaha XSR900 přišla na svět před pěti lety. Obvykle se výrobci snaží udržet životní cyklus stroje 10 let a v jeho půlce provést nějaký ten facelift. Yamaha po pěti letech přišla s poloviční revolucí.

Znalejším jezdcům se může pozdávat, že jsou v přímém přenosu svědky návratu do minulosti. Nový rám Yamahy XSR900 je typu diamond, podobný rámům deltabox, ze kterých montovala Yamaha stroje FZR v osmdesátých letech. S tím rozdílem, že nový rám již není svařovaný ale odlévaný tlakovým litím hliníku. Proto na něm již nenajdeme viditelné sváry. Tento rám již dříve Yamaha použila v nahaté MT-09.

Pro snížení hmotnosti rámu mají stěny rámu rozdílnou tloušťku v různých svých sekcích, podle síly namáhání. V exponovaných místech to je až 3,5 milimetru, v méně potom tloušťka klesá až na 1,7 milimetru. Nový rám má o 30 milimetrů níže uloženou hlavu řízení. A tudíž níže umístěné brýle, přední světlo, níže umístěné řídítka a kratší přední tlumiče. Yamaha říká, že tyto změny o 14% zlehčily otáčení kolem osy řízení a že to je znát zejména ve městě a při rychlejším manévrování.

 

Přestože je nová kyvná vidlice o 50 milimetrů delší, Yamaha hovoří o tom, že i tak je výrazně pevnější než byla stará. Design kyvné vidlice snižuje těžiště stroje. 50 milimetrů je opravdu hodně a zadní kolo je znatelně více vzadu, takže řidič již nebude sedět přímo nad ním. S delší kyvnou vidlicí také přichází lepší stabilita stroje za vyšších rychlostí.

Když už jsme u designu, nová Yamaha XRS900 je na první pohled mnohem uhlazenější, méně komplikovaná a čistší. Už to není taková ta změť trubek, u které náš jeden redaktor prohlásil, že "to vypadá jak kdyby někdo na zemi rozházel nářadí a zalil to lepidlem". Mezi rámem a nádrží již není asymetrická škvíra a také horní část podsedlového rámu je nyní schována pod plastem a není vystavena na odiv. Zcela nové je tedy i sedlo, které je o 2 cm nižší než bylo u původního modelu. Nová jsou i obě kola, jakkoliv rozdíl je jen drobný.

Stejně jako rám, i nádrž se do jisté míry inspiruje designem devadesátých let. V její přední boční straně jsou nádechy sání vzduchu, které také vylepšují zvuk, linoucí se k uším jezdce. Snad jen bych si povzdechl, že Yamaha nezachovala klasickou záď stroje s kulatým externě umístěným zadním světlem a nově je světlo jaksi násilně "vraženo" pod sedačku spolujezdce. Namísto zadního blatníku je moderně implementován výložník zadního lízátka a držáku blinkrů s držákem SPZ.

Nová XSR900 již bude mít nový motor CP3, který je montovaný třeba do nového Tracera 900, nebo MT-09. Ten má zvýšený objem válců z původních 847 ccm na 889 ccm. Nárůst objemu válců má na svědomí vyšší zdvih pístů o 3 milimetry. Současně má nový motor některé interní komponenty odhelčené. Tyto změny vedou k vyššímu výkonu, který vrcholí 117 koňmi při 10000 otáčkách. Také kroutící moment vzrostl - o 6% na hodnotu 93 Nm a přitom jeho nejvyšší hodnota je nyní dosažitelná o 1500 otáček níže - již při 7000 otáčkách.

Inovovaná je i spojka, která má nově různé lamely s rozdílnou tloušťkou, aby bylo zajištěné měkké zmáčknutí spojkové páčky. Nová je převodovka, která má delší kvalty na prvních dvou rychlostech. První kvalt šel z 2,666 na 2,571 a druhý z původních 2.000 na 1.947. Tyto změny jsou reakcí na vyšší kroutící moment v nižších otáčkách. K dispozici je oboustranný řadící quickshifter.

Nová XSR900 doznala také změny na brzdách, byť jen na horní brzdové pumpě. Původní axiální pumpa byla vyměněna za radiální pumpu Brembo s externí nádobkou. Nově je má v područí nový ABS systém, řízený šestiosou měřící jednotkou, která zajišťuje funkce náklonového ABS, náklonové kontroly trakce a anti-wheelie. ABS se dá přitom přepnout do dvou režimů - obyčejného a náklonového, aby si jezdec mohl zvolit verzi, která mu vyhovuje. Podvozek značky KYB je vpředu plně nastavitelný. Zadní tlumič disponuje možnostmi nastavení útlumu a odskoku kola.

Nová Yamaha XSR900 má nový přístrojový panel. ten tam je kulatý klasičtější budík a nově je moderní barevný LCD panel. Skrze něj si může jezdec vybrat 4 jízdní režimy motoru. Stroj disponuje dnes už téměř povinným tempomatem. Stroj bude dodáván v modré Legend Blue variantě a v černé barevné variantě Midnight Black.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Nová XSR900 je tedy nová po všech směrech. Není to pouhý facelift. Kompletně nový rám, kyvka, elektronika, nádrž, plasty, podvozek a silně upravený motor. To není půlgenerační obměna, ale doslova generační nová verze. Jen škoda že je tolik změn směrem do sportovna. Původní XSR900 byl klasičtěji pojatý roadster se vzpřímeným posazem. Nová XSR900 má o něco nižší stupačky, výrazně nižší řídítka, je delší a jezdec na ní bude tudíž více zalehnutý. XSR900 bude tedy více inklinovat a kanibalizovat naháče, včetně vlastní MT-09. A z klasického motocyklu jí bohužel zůstalo už jen to přední světlo. A dále se nemůžu ubránit pocitu, že ta motorka vypadá jako vyválený supersport, který byl z nedostatku peněz "přestavěn na street".