Ducati jakkoliv má v nabídce své scramblery, jsou to "scramblery" spíše tak na rovnou polní cestu. Multistrada Enduro je zase veliký a těžký cesťák s limitovaným offroad potenciálem. Přicházející DesertX je dle Ducati nefalšovanou adventure motorkou.

Model DesertX ukázala Ducati již na podzim roku 2019, coby prototyp veletrhu EICMA 2019. Ukázaný model byl odbornou i laickou veřejností zcela neočekáván a na stánku Ducati působil jak zjevení. Ducati trvalo pouhé dva roky, než ho uvedla ve finální podobě.

Premiéra motocyklu proběhla v Dubajské Opeře, hned vedle mrakodrapu Burž Khalifa. Nepochopitelně právě v Dubaji, když nedávno byl největší evropský veletrh EICMA, který Ducati ignorovala. Nepochopitelně v Dubaji, když má Ducati nejvíce fanoušků právě v Itálii a nejvíce adventure motorek se prodá v Evropě. Nu což, její boj....

Ducati DesertX je globální motocykl, který je zcela od základu nově postavený. S důrazem na co nejnižší hmotnost, funkčnost v poměru k rozumné ceně. Jedná se o první Ducati v moderní historii, která byla od prvního záměru konstruována pro kombinaci kol 21 a 18 palců, tudíž pro offroad použití. Kolem symbolu 21/18 vytvořila Ducati k modelu DesertX celou kolekci příslušenství a oblečení, které tímto symbolem charakterizuje příslušnost ke špinavým smradlavým chlápkům, kteří prozkoumávají planetu Zemi. Výrobce se netají faktem, že aktuální moderní design se snažil navrhnout tak, aby stroj připomínal dakarské speciály devadesátých let, které měly obvykle dvě kruhová světla. Stroj je navržen jako cestovní univerzál. Pokud budete jezdit sám, můžete sundat sedačku spolujezdce a na její místo umístit přídavnou nádrž, nebo prostor využít coby plotnu pro ukotvení dalších zavazadel. Standardní sedačka je zaměnitelná za rovnou rally sedačku, která umožní volnější pohyb ve stupačkách dopředu a dozadu.

Pro robustnost konstrukce použila Ducati to co dobře umí. Příhradový rám hostí hliníkovou prostorovou kyvnou vidlici a plně nastavitelný podvozek značky Kayaba. Ten poskytuje dráhy odpružení 230 pro přední a 220 milimetrů pro zadní kolo. Přední tlumiče Kayaba o průměru 46 milimetrů disponují možností nastavení tuhosti pružin. Na levé vidlici pak můžete doladit útlum kola, na pravé vidlici potom odskok kola. Předpětí, útlum i odskok kola je možné nastavit i pro zadní kolo. Světlá výška motocyklu je 250 milimetrů. Brzdy dodalo Brembo. Vpředu to jsou čtyřpístkové monobloky Brembo M50 a 320-milimetrové kotouče, vzadu pak dvoupístkový třmen Brembo a 265-milimetrový kotouč.

O pohon se stará motor Ducati Testastretta 11° s objemem válců 937 ccm, v poslední generaci, který je o 1,7 kilogramů lehčí. Motor má výkon 110 koní (81kW) při 9250 otáčkách. Výkonu sekunduje točivý moment 92Nm při 6500 otáčkách. Stroj se bude prodávat i verzi s výkonem 35kW pro držele řidičáku A2. Ducati doporučuje výměnu oleje po 15 tis. kilometrech a seřízení ventilových vůlí po 30 tis. kilometrech. Pro DesertX byla v motoru upravena převodovka, čímž se zkrátily kvalty, aby lépe vyhovovaly jízdě v terénu. Zejména první a druhý rychlostní stupeň. Šestý rychlostí stupeň je rychloběžný a na úrovni Multistrady 950. Tedy ideální pro dálniční přesuny. Standardní výbavou DesertX je řadící quickshifter pro řazení nahoru a dolů.

 

Jakkoliv je nádrž mezi koleny ouzká, pojme 21 litrů paliva. Množství paliva se dá zvýšit instalací doplňkové zadní nádrže o kapacitě 8 litrů, kterou můžete instalovat po odstranění sedačky spolujezdce, případně po instalaci rally sedačky. Pokud množství paliva v přední nádrži klesne pod určité minimum, jezdci se v menu infotainmentu otevře možnost přečerpat obsah zadní nádrže do nádrže hlavní.  Bez příslušenství a bez paliva váží DesertX 202 kilogramů, což je průměrně dobrá hodnota, pro dvouválcové stroje této třídy.

DesertX má nastavitelnou sedačku, která má výšku v úrovni 875 milimetrů. Lze ale objednat sedačku sníženou a pro půlčíky je možné objednat i snižovací kit podvozku. Mimo příslušenství v níže uvedeném obrázku lze objednat sadu hliníkových kufrů, centrální stojan, nebo také dva druhy výfukových koncovek Termigoni.

Samostatnou kapitolou je elektronika. Motor disponuje šesti jízdními režimy - Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro a Rally. Režim Enduro má nižší výkonnostní charakteristiku a zachovává interveci systému ABS pro přední kolo. Režim Rally je s plným výkonem motoru a s potlačením asistenčních funkcí. Výkonostní charakteristiky si můžete prohlédnout v přiložené grafice.

Asistenční systémy zahrnují kontrolu trakce DTC, kontrolu zdvihání předního kola DWC, kontrolu a nastavení brzdného účinku motoru EBC, řadící quickshifter DQS, tempomat, náklonové ABS, které je možné nastavit do tří módů (Road, Offroad a Offroad jen pro přední kolo). Všechna nastavení a informace jsou zobrazeny na vertikálním 5-palcovém TFT displeji s vysokým rozlišením. Displej má skrze bluetooth konektivitu k mobilnímu telefonu, ve kterém skrze aplikaci Ducati Multimedia System můžete řídit muziku, hovory, číst SMSky a nechat si na displej promítat navigační údaje.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

DesertX by tak měl konkurovat například Yamaze Ténéré 700, KTM 890 Adventure R, nebo Triumphu Tiger 900 Rally, Aprilii Tuareg 660, nebo... a to je vlastně aktuálně plný výčet oponentů. V adventure segmentu se hraje na hmotnost a ostatní stroje jsou již o dost těžší a tudíž méně vhodné do těžšího terénu. Ducati DesertX bude vybavena kolekcí elektroniky, jako můžeme vidět na Multistradě 950. Nebude to tedy sice světový high-tech, ale v tomto segmentů motocyklů je méně více a tak to bude vlastně dobře. Budeme se těšit.

Cena by se mohla pohybovat kolem 360 tis. Kč a bude dovozcem jistě brzy oznámena.