Mnoho závad převodovky motocyklů BMW, převážně řady R1250 GS, které byly hlášeny z USA, Spojeného království, České republiky, Francie a Holandska daly za následek zásahu amerického úřadu NHTSA (Americký národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy), který nařídil svolávací akci.

Postiženo by mohlo být více než čtvrt milionu motocyklů řady R, převážně cestovních endur R1250 GS a některých sérií silničních korábů R1250 RT. Americká administrativa dává za povinnost svolat do servisu motocykly prodané na území USA, kterých bylo 18489. BMW upřesňuje, že se jedná o R1250 GS model K50, R1250 GS (K51) a policejní verze silničních cesťáků R1250 RT, model K52 RTP. Typicky cca od půlky roku 2018 do konce roku 2022. Dá se ovšem předpokládat, že určitou míru nebezpečí mohou pocítit všichni majitelé R1250 všech modelových řad, protože rozdíly v převodovkách jsou zde minimální.

A současně, problém je celosvětový a je otázka, jak ho bude BMW řešit. Z důvodů finanční náročnosti předpokládáme, že ho nebude řešit vůbec, nebo pouze softwarovou úpravou managementu motoru, aby tolik nezatěžoval hlavní hřídel v převodovce, kterou BMW již ohlásilo. To znamená, že omezí nástup točivého momentu motoru, upraví management kontroly trakce a další softwarové zásahy, aby motor umravnil a ten aby nevytvářel prudké rázy na hlavní hřídel převodovky.

Což je hlavní příčina jeho prasknutí, typicky při "cukání motorem" po přejezdu větších nerovností, při skocích a doskocích s otevřeným plynem, kdy zadní kolo přenáší rázy pozitivního a negativního točivého momentu přes kardan a soukolí převodovky na hlavní výstupní hřídel z motoru. Což by mohlo napovídat, že největší míra rizika je u uživatelů, kteří s motocyklem jezdí v terénu a to především v těžším terénu. Předpokládáme, že celý problém spočívá zejména v nedobré konstrukci motoru, která s těmito situacemi nepočítá, přičemž typicky "kopavý" quickshifter tomu celému vůbec nepomáhá. Spíše naopak. BMW ukazuje prstem na dodavatele převodovky, japonskou společnost Musashi, která jak jinak, hovoří o tom že je otevřená spolupráci na řešení problému.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Pro tuto chvíli nemáme žádnou informaci o tom, že by BMW tuto situaci nějak řešilo jak v České republice, tak obecně v Evropě. A je možné, že pokud mu řešení nenařídí úřady, nebude se jím zabývat a případně vzniklé problémy bude standardně opravovat (většinou bezplatně i po záruce, za což patří BMW palec nahoru) až když nastanou, pokud vůbec nastanou. V celkovém objemu prodaných motocyklů je totiž slovo "mnoho" v úvodu článku irelevantní a míra pravděpodobnosti že se vám něco takového stane je jistě sotva vyšší než jedno procento.