1000 kilometrů za řídítky, 21 horských průsmyků a stovky a stovky zatáček, to už o motorce něco vypoví. Pro asfaltové cestování do dálek se nejlépe hodí nějaké to Grand Turismo. A přitom není GT jako GT.

V redakční garáži se nám hned za sebou vystřídaly dvě Grand Turisma. Nejprve to byla podbízivě rudá Yamaha Tracer 7 GT, obratem potom modré CFMOTO 650 GT Premium. Oba výrobci již v názvu stroje zákazníkovi slibují určité schopnosti, v tomto případě právě ty cestovní. V obou těchto případech nám výrobce ke strojům dodal sadu kufrů, které nám umožní vytáhnout motorku na delší štreku a zabalit si sebou několik nezbytností, jako tričko, trencle a kreditní kartu.

Závěrem bych na začátku shrnul, že obě gétéčka jsou natolik odlišná, jak jen mohou být. Yamahu jsme vyfasovali dříve a za jejími řídítky jsem strávil zhruba 400 kilometrů. Tracer 7 GT je parádní hračka, se kterou jsem rád vyrazil do práce, protože se s ní dá svižně proplétat městským provozem. Nechybí ji šmrnc a reaguje na řidičské podněty lusknutím prstu. Po usednutí za řídítka na mě dýchne závan jednoduchosti, který se na první pohled projevuje titěrnými ovladači a jednoduchou digitální palubní deskou, která mi nabízí jen nezbytně nutné funkce a nijak mě nerozptyluje rozšířenými možnosti nastavení. Drobnost stroje je znatelná i na dalších místech, jako jsou menší stupačky, ale také sedačka, která již po stovce kilometrů dává odspodu najevo, že by to chtělo se někde zastavit na kafe. Před ruce Yamaha instalovala kryty rukou, které v intencích předešlé věty nechrání ruce jak bych si představoval a při prvním dešti jsou rukavice po chvíli durch.

Yamaha ale nezapomněla na podvozek, který si může uživatel nastavit dle své tělesné konstituce. Tlumiče disponují možností nastavit předpětí pružin a odskoku kola od vozovky, oproti CFMOTO, které má pevné nastavení tlumičů, které není možné si přizpůsobit. Oba výrobci mají lankem ovládanou spojku, jejíž páčky jsou u obou výrobců nenastavitelné. Nečiní mi to žádné potíže a tak panuje všeobecná spokojenost. Páčky přední brzdy nastavitelné již jsou u obou strojů.

CFMOTO 650 GT není motorka bez zájmu. Jako v Evropě nepříliš známá značka přitahuje pozornost. Na Passo Stelvio se kolem stroje pořád někdo točí a bylo tomu v podstatě celých 5 dnů, během kterých byla motorka mým společníkem při cestě křížem krážem po Alpách a Dolomitech. Výrazný a neokoukaný kukuč a zajímavá barva vyniká v záplavě modelů GS a Multistrada, kterých jsou poslední dobou Alpy plné. Oproti Yamaze je CFMOTO bezprostředně po rozjetí hůře ovladatelné a méně ochotně se vrhá do zatáček. Stejně jako na Yamaze vnímám, že některé prvky výbavy jsou drobnějších rozměrů. Přepínače blinkrů a všechna tlačítka jsou poněkud dětské velikosti. Na rozdíl od Yamahy má CFMOTO plnobarevný TFT displej, který navozuje pocit o řád modernějšího motocyklu. Není tomu ale úplně tak, protože obrazovka neposkytuje vlastně žádné informace navíc než Yamaha. S tím rozdílem, že disponuje nočním režimem a pozměněnou grafikou, pokud na motocyklu přepnete do režimu Sport.

Jízdní režimy na CFMOTO jsou zajímavou kapitolou. Stroj disponuje režimy Touring a Sport, přičemž zásadním a jediným rozdílem je, že se změní grafika obrazovky. Že by to bylo jakkoliv cítit na odezvě, výkonu, nebo spotřebě stroje jsem nebyl schopen zaznamenat. Je to tedy spíše položka v tabulce "výbava" než reálný přínos pro zákazníka. Motor CFMOTO je dramaticky odlišný od Yamahy. Yamaha je na plynu svižná, agresivní a místama i nechtěně uštěkaná. Ale výkonná, tak jak by člověk u moderního sedmikila očekával. CFMOTO je úplně jiný šálek kávy. Motor mě zásobuje digitálně přesnými zvuky a bohužel i výrazně nižším výkonem než bych chtěl od dvouválce dvacátých let. Podmanivé vracečky alpských velikánů s dokonalým asfaltem mě nenechají se šourat turistickým tempem, zejména když jsem tady už asi po desáté a nemám potřebu se kochat výhledy na ledovce. Podřazuji za dvě a trpělivě čekám až se rychlost roztáhne... Do další zatáčky už trojku ani nestačím dát a tak znovu roztahuji dvojku.

Moje sparing motorka podobné motorové konfigurace mi ujíždí v každém výjezdu a tak chtě nechtě, ve vracečkách musím na CF-ku chvílema řadit až za jedna a jedičku roztahovat až někam k 80 km/h abych stíhal. Dvojku točím někam na 120, abych šel na brzdy a znovu podřadil za jedna. Papírově má sice psáno 46 kW, které ale pocitově marně hledám. Znatelně nižší výkon a vyšší hmotnost oproti Yamaze rozevírá výkonnostní nůžky. CFMOTO prostě není sportovní stroj a kdo chce jezdit rychle a libuje si v silné akceleraci by mohl být zklamaný.

Dostávám se ale k celku. Oblejzám CF-ko a vidím nenastavitelný podvozek, vidím brzdy J.Juan, za které se musí pořádně vzít, když chci agresivněji brzdit, vidím bytelný digitálně přesný motor, kterému ale chybí výkonová špička a ...vlastně nakonec nevidím vůbec nic špatně. CFMOTO 650 GT slibuje přesně to co má v názvu. Je to velký cestovatel, který neslibuje žádné supersportovní hodnoty, nebo vybroušené jízdní vlastnosti. Podvozek je měkký a přitom pohodlný a na dírách přesný. Doménou CF-ka je právě ona turistika. To co chybí motorce ve svižnosti při překlápění ze strany na stranu, o to víc překypuje jistotou a stabilitou v přímce a za vyšších rychlostí.

 

Yamaha Tracer 7 GT  je motoricky z jiného soudku. Ačkoliv má psáno o pouhých 8 kW více, společně s o 30 kilogramů nižší hmotností je tento rozdíl markantní. Stroj parádně zatahuje s progresí výkonu v poslední třetině otáčkového spektra. Na plyn reaguje rychle, nekompromisně a podobný feeling mám i na spojkové páčce. A také na podvozku, který je natolik rychlý, že oproti CF-ku mám pocit že sedím na supermotu. S rychlostí podvozku ale přichází jeho neklid a cítím, že to není jízda až tolik na pohodu jako na CF-ku a musím být neustále v mírném střehu. Brzdy Yamahy jsou v podobném duchu jako brzdy CFMOTA. Po městě stačí jezdit na jeden prst. Jakmile ale jedu rychle a chci brzdit z vyšších rychlostí, je potřeba za páčku přední brzdy vzít "celým chlapem" a dvěma prsty.

Yamaha Tracer 7 GT je výrobcem propagován jako sportovně-cestovní motocykl. A ačkoliv svým názorem jistě někoho popudím, není to ani sportovní ani cestovní stroj. Sportovní ambice mu chybí a cestovní bohužel také - zejména proto, že pouze vyšší plexi a kufry vzadu z motorky cesťáka nedělají. Ani sedačka stroje není GT-čková, protože se zadnice po pár stech kilometrech nepochybně ozývá, že by chtěla sedět na něčem pohodlnějším. Yamaha je tak spíše zábavným adventure-sportem, který zaujme řidiče, kteří hledají lehkou, svižnou a zábavnou motorku která je trochu zlobivá a nechybí ji zábavná zpětná vazba. Jistěže se s ní dá objet svět, ale nejlépe se cítí na užších silničkách a okreskách, než by se cítila dobře na dálnici a na dlouhých výpravách.

CFMOTO 650 GT je propagován jako sportovně-turistický stroj. I tady bych slovo sportovní škrtl, protože výkon motoru, brzd a podvozku tento přídomek negují. Turistický je ale všemi deseti. Motor s absolutní absencí vibrací, neagresivní brzdy, pohodlný podvozek a uvolněná jízdní pozice s mírným náklonem dopředu, nízké stupačky (které jsou co chvíli v kontaktu s vozovkou) a zcela stabilní jízdní feeling dělají z CF-ka to správné GT-čko, jaké má být. O sedačce nevím ani po stovkách kilometrů v sedle a to se u grand turisma očekává.

Cena Yamahy Tracer 7 GT je 249 990,- Kč. Cena CFMOTO 650 GT Premium je 169 990,- Kč

k2logoDěkujeme Yamaha Motor Česká republika za zápůjčku stroje

+ silný a kultivovaný motor

+ zábava už od nízkých otáček

+ mírná zlobivost celého stroje

 

- nízký GT potenciál

- neklidnost podvozku při svižnější jízdě

- nenastavitelná spojková páčka

- přespříliš jednoduchý infotainment

 

cfmotologoDěkujeme Journeyman CZ s.r.o. za zápůjčku stroje

+ výborný cestovní potenciál

+ kultivovaný motor

+ stabilita stroje za vyšších rychlostí

+ pohodlí ve všech směrech

 

- občas chybí výkon motoru

- nemožnost nastavení podvozku

- nenastavitelná spojková páčka

- při plném zatížení a při rychlé jízdě jsou brzdy na limitu