Moto Guzzi V100 Mandello je ve všem jiné a přesto zcela tradiční. Ortodoxní vzhled který nijak zvlášť designově neuchvacuje je přesně to, čím chce Moto Guzzi oslovit nemalou skupinu budoucích majitelů.

Mnoho z nich hovoří o tom, že nové motorky jsou designově přespříliš agresivní, podobající se kosmickým raketám z neznámého vesmíru, či různým druhům mravenců, nebo kudlanek nábožných. Kapoty nové Moto Guzzi jsou ale dnes již klasického stylu s odkazem na přelom tisíciletí.

Nové V100 Mandello přijde ve dvou základních variantách a ve speciální edici 1913-Aviazione Navale. A ve dvou provedeních - s podvozkem Kayaba a s elektronickým semiaktivním podvozkem Öhlins. Očekávat je můžeme na prodejnách již v listopadu letošního roku. Co motocykl nabízí?

Předně zcela nový motor, který je odlišný od motoru V7 či V85TT (small block) a od velikého Stelvia, Grisa, či Californie 1400 (big block). Nový motor se označuje jako "compact block". V tomto označení je uschováno mnoho, nejenom jeho velikost. Předně je to vodou a částečně vzduchem chlazený dvouválec ve tradičním Moto Guzzi uspořádání s podélně uloženým motorem, s válci v úhlu 90° před koleny řidiče.

Protože jsou válce především vodou chlazené, jsou samy o sobě kompaktnější, chybí jim chladící žebra a Guzzi slibuje, že by neměly překážet kolenům ani vyšších jezdců. Motor o objemu 1042 ccm má v hlavě dvě vačky, které pomocí "finger folowers" otevírají ventily. Vrtání válců je 96 milimetrům a zdvih pístů 72 milimetrů.

Nižší zdvih pístů než měly motory 1200 "big block" a mnoho dalších úprav stojí za snížením hmotnosti pohybujících se částí uvnitř motoru o 50% oproti předchůdci. To má za výsledek mnohem vyšší litrový výkon, svižně se vytáčející motor, který produkuje méně vibrací i díky lehčímu vyvažováku na klikové hřídeli. Maximální výkon je 115 koní při 8700 otáčkách a točivý moment 105 Nm při 6750 otáčkách.

Až 82% točivého výkonu motoru je k dispozici již při 3500 otáčkách. Ruku na srdce - nejsou to hodnoty, které zdaleka nedosahují výšin prémiové konkurence, u Mandella je ovšem něco za něco a za výsledné hodnoty se rozhodně nemusí nijak stydět.

Spojka již není oddělená, jako tomu je o aktuálních Guzzin, ale vícelamelová, v olejové lázni. Díky tomu mohla Moto Guzzi implementovat antihoppingovou funkci a na šestistupňovou převodovku postavit rychlořadící quickshifter. Elektrický alternátor si našel opět místo mezi válci a má maximální výkon 550 wattů, což bohatě postačí na všechny přídavné vyhřívátka, která byste si chtěli na stroj navěsit. Motor je plněn skrze systém s dvojitou škrtící klapkou, s elektronickým vstřikováním paliva, do kterého je vháněn vzduch skrze digitálně optimalizovaný airbox s velmi krátkými průduchy. Škrtící klapky jsou ovládány kompletně elektronickým plynem s pokročilým systémem palivových map, díky kterým výrobce deklaruje spotřebu pouze 4,7 litrů na 100 kilometrů.

Oproti starým "velkým" motorům Moto Guzzi 1200/1400 jsou v hlavách válců dvě vačky. Ty pomocí velmi krátkých a lehkých zdvihátek přímo otevírají ventily, takže motor je velmi klidný a tichý a oproti starším Guzzinám se z hlav neozývá mechanický hluk, na který byli někteří fanoušci značky zvyklí. Protože ventily již nejsou otevírány masivním "domečkem" jako u starých modelů, ale lehkými "finger folowery", motor jde velmi ochotně a svižně do otáček. Motor má stanovený servisní interval 12000 kilometrů, což se jeví jako rozumná hranice a Guzzi se nesnaží zbytečně protahovat servisní intervaly na úkor životnosti motoru.

Hlavy válců jsou nově otočeny o 90°, takže výfukové potrubí již neústí vpřed, ale zboku dolů, čímž Guzzi snížila délku svodů, které směřují do rozměrného katalytického systému pod motorem a následně do dvojité výfukové koncovky.

Šestistupňová převodovka využívá patentovaných technologií, které se objevily již u modelu V85TT. Ty umožňují nebývale přesné řazení, s krátkými dráhami řadící páky. Součástí patentů je i menší množství pohybujících se částí uvnitř převodovky, což se pozitivně odráží na spolehlivosti. Jak bylo již psáno výše, V100 Mandello bude mít integrovaný řadící quickshifter, který bude dodáván jako standardní vybavení u všech modelů.

Za převodovkou máme tradiční pohon Moto Guzzi, kardan, který je ukryt uvnitř jednoramenné vidlice. Ta je nově na levé straně. převodovka má výstup na kardan zcela dole a tak je i rotující kardan umístěn z důvodu nízkého těžiště co nejvíce k vozovce. A je velmi krátký, což umožnilo Moto Guzzi eliminovat potřebu záchytu reakce, jako měl předchozí CARC systém z Grisa, či Stelvia. Což znamená, že výhody které má pohon řetězem budou zachovány i pro tento motocykl a stroj se nebude při prudké akceleraci zdvihat a zachová si neutrální reakci.

Kardan nevede uvnitř kyvného ramene na zadní kolo zcela kolmo, jak tomu bylo u starých Guzzin, ale v úhlu 84°, což umožňuje instalovat vzadu širší ráfek. Ten má šířku 150 milimetrů (6 palců) a obouvá pneumatiku o šířce 190 milimetrů. Kola jsou bržděna tradičníma Brembama, přičemž vpředu jsou to radiálně ukotvené monoblok třmeny Brembo M4.32, které jsou poháněny radiální brzdovou pumpou stejného výrobce.

Pod třmeny jsou plovoucí brzdové kotouče o průměru 320 milimetrů a celé to řídí náklonové ABS Marelli 11 MP. Zadní kolo je osazeno 280-milimetrovým kotoučem a dvoupístkovým třmenem Brembo. Kola všech variant motocyklu jsou obuta do pneumatik Pirelli Angel GT II.

Rám motocyklu z ocelových trubek je velmi kompaktní, protože samotný motor je jeho nosným prvkem. Ten je k němu ukotven na šesti místech a krk řízení má úhel 24,7°, pro sportovní jízdní vlastnosti motocyklu. K ní dopomáhá i rozvor o hodnotě 1475 milimetrů. Sedačka jezdce je ve výšce 815 milimetrů a je možné si objednat její sníženou (800 mm) i zvýšenou (835 mm) variantu. Madla spolujezdce jsou standardní výbavou a pohledem na velikost zadní sedačky je jasné, že tady baťůžka rozhodně zadek bolet nebude. A když už jsme u těch rozměrů, zmíníme i hmotnost. Ta činí 212 kilogramů bez paliva. Plně natankovaná Guzzinka tedy váží se 17 litry paliva 233 kilogramů.

Cestovní potenciál je totiž silnou stránkou Mandella. Spolujezdci se jistě budou líbit nízko položené stupačky, ale také možnost si uložit své propriety do tří kufrů, které jsou coby volitelnou doplňkovou výbavou motocyklu. Cestovní pohodě také napomáhá rafinovaná aerodynamika s aktivními prvky. Dle rychlosti jízdy a nastaveného jízdního módu se automaticky upravuje výška plexiskla a také se otevírají či zavírají elektronicky ovládané vzduchové winglety nad nádrží stroje. Tyto vlastnosti dokáží dle jízdního stylu až o 22% snížit tlak vzduchu na jezdce, na úrovni mnohem rozložitějších motocyklů. Samozřejmě že jezdec může sám ovládat výšku plexi. Stejně tak si může jezdec nastavit rychlost, za které se mají otevřít winglety na nádrži, v rozmezí 30 až 90 km/h. Wiglety se automaticky uzavřou, pokud motocykl sníží svou rychlost pod 20 km/h.

Pilot má v rukou čtyři jízdní režimy, Tour, Rain, Road a Sport. Ty mají k dispozici tři palivové mapy motoru, čtyři úrovně kontroly trakce, dvě úrovně brzdné síly motoru, management výše popsané aerodynamiky a v případě modelu V100 Mandello S také kalibraci elektronického semiaktivního podvozku Öhlins.. Ten je možné ovládat (elektronicky) ručně, či ho nechat v módu automatického semiaktivního odpružení. Před pilotem je barevný TFT display o úhlopříčce 5 palců, který obsluhuje celou kolekci informativních funkcí. Pomocí platformy Moto Guzzi MIA je možno se k motocyklu připojit mobilním telefonem a poté sdílet některé informace z mobilu na displeji motocyklu, včetně navigačních pokynů.

Standardní výbavou je plně LED osvětlení s proužkem denního svícení ve tvaru orlice. Uvnitř hlavního světlometu jsou také zatáčecí LEDky, které se rozsvěcují do zatáčky v případě náklonu a dnes již samozřejmý tempomat. Mezi příplatkovou výbavou najdeme mimo kufrů a jejich držáků také například vyhřívané gripy, měření tlaku v pneumatikách a výše uvedený systém MIA.

Moto Guzzi V100 Mandello přijde na trh ve třech variantách. První, v barvě rudé Rosso Magma se světle zlatými ráfky a bílé, Bianco Polare s tmavě zlatými ráfky, bude vybavena podvozkem Kayaba, který umožní nastavit předpětí pružin a odskok kol.

Druhá varianta, V100 Mandello S je osazena elektronickým semiaktivním podvozkem Öhlins Smart EC 2.0. Jeho řídící jednotka je napojena přímo na jednotku motocyklu a chování podvozku je v souladu se zvoleným jízdním režimem. Obsahuje režimy Comfort a Dynamic a pilot si může sám detailněji nastavit chování podvozku a přepnout systém do manuálního režimu. Díky OBTi - vizuálního rozhraní na displeji motocyklu si může nastavit hodnoty v podvozku dle své libovůle. OBTi již sám o sobě obsahuje některá tlumící schémata, například "Chci aby se stroj při brždění méně potápěl a při akceleraci měl měkčí přední a tvrdší tlumič". Pro milovníky šroubováku je možné si tento podvozek nastavit zcela ručně manuálně.

V100 Mandello S vyjde ve dvou barevných schématech. Zeleno-šedá Verde 2121 a černo-šedá Grigio Avanguardia. Obě verze budou mít černě lakované matové ráfky.

 

A nakonec třetí, limitovaná edice Moto Guzzi V100 Mandello Aviazione Navale, která bude vyvedená v šedých vojenských barvách, na vzpomínku zakladatelů značky Moto Guzzi, kteří sloužili během druhé světové války v námořnictvu. Třetí varianta bude limitovaná edice v množství 1913 kusů s laserově číslovaným kusovníkem na řídítkách.