Nedávno jsme tady měli porovnání tříválcových nahatých motorek. Dnes jsme si vzali na paškál dvouválce. Aprilia, BMW nebo Ducati?

Do souboje se dostala Aprilia Shiver 900, BMW F800R a čerstvá novinka Ducati Monster 821.

Aprilia Shiver 900

Motorka vám padne do ruky hned po posazení se na měkkou sedačku. Ta je 835mm vysoko od země, což není málo, takže pro ženskou pilotku to nebude jednoduché. Řídítka jsou dobře umístěná, jsou spíš rovná a nezavírají zápěstí. Nohy mají dostatek místa a vyšší sedačka nenutí mít nohy na stupačkách nijak moc zalomené. Ovládací prvky jsou všechny příjemně měkké, až na spojku, na kterou je potřeba vyvinout trochu úsilí. Motorka překvapila minimem vibrací a to i za vyšších rychlostí po dálnici. Motor je velmi poddajný a velmi ochotně se sbírá již od nízkých otáček kolem 2000 ot/m. Postrádá ovšem trochu dravosti, jakou by človek očekával od 900 ccm dvouválce a nic na tom nemění ani přepnutí do palivové mapy Sport. Zátah motoru je zcela plochý a nezáživný. Pokud tedy hledáte vzrušující a zábavnou motorku, Shiver není úplně ten pravý stroj. Při agresivní jízdě nepříliš dobře reaguje zadní tlumení, kdy máte pocit že stroj si "čapne" na zadek a těžiště poté pošle dopředu. Přechází to až trochu do jaksi houpavé jízdy. Jinak je Shiver velmi dobře vyvážený a nejlépe se cítí na křivolakých cestách. Příjemná sedačka dává dobré možnosti dálkového cestování, které ovšem na druhou stranu krotí vyšší spotřeba.

+pružnost motoru
+minimální vibrace
+pohodlný posaz a sedlo
+design

-hmotnost
-nezábavnost motoru
-dojezd

 

BMW F 800 R

Ani BMW nemá nijak zábavný a vzrušující motor. Jeho dvouválcový řadový motor produkuje tak vyrovnaný výkon, že máte pocit že jedete na čtyřválci. Poskytuje ho v celém spektru otáček až do omezovače. Na 400 metrů sprintu bylo BMW nejhorší z trojice testovaných strojů. Zásadní vadou jsou vibrace při vyšších rychlostech, které jsou dost nepříjemné. Ale pokud se budete pohybovat po zakroucených okreskách, veškeré vibrace jsou odpuštěny a BMW vám vykouzlí úsměv na tváři. Stroj je velmi dobře vyvážený, takže jakýkoliv manévr provede rychle a zcela nenuceně. Nejzajímavější je podvozek, který se výborně adaptuje na jakýkoliv povrch. Ať jedete po rozbité silnici, v kolejích, nebo tlačíte agresivně na pilu, podvozek vždy funguje na jedničku. BMW boduje nejnižší spotřebou paliva a přirozenou aktivní polohou pilota, která vás tlačí do vyšších rychlostí a tudíž k větší zábavě. Zároveň ovšem není tento aktivní posaz nijak unavující a proto by šlo na stroji i bez problémů cestovat na delší vzdálenosti.

+jízdní projev
+spotřeba
+touring potenciál
+dobré brzdy

-vibrace při 130 km/h
-cena příslušenství a doplňků
-nezábavný motor

 

Ducati Monster 821

Sedíte výše na motorce a skláníte se nad nízkými řídítky. První co vás zaujme je fantastický zvuk, který vám bude otevírat kolony před semaforem. I přesto že se jedná o malý motor, zvuková kulisa tohoto stroje je podmanivá. Oblé křivky typického Monstera přitahují pozornost. Motor dělá nejvíce parády  ve vysokých otáčkách. Jde rozhodně o nejzábavnější stroj z celé trojice. Jsou tady ale i negativa. Motor poměrně dost ohřívá nohy a po rozjetí ho musíte více pohánět plynem, protože v nízkých otáčkách je slabší. Musíte tedy více řadit, s převodovkou, které je méně přesná a trochu i tuhá. Dráhy řazení jsou delší než je obvyklé a tak se občas stane že nedořadíte dostatečně pečlivě. Přední brzda brzdí dost agresivně a neposkytuje dobrou modulaci brzdného výkonu. Ani na dálnici Monster neexceluje. Vibrace a teplo od motoru jsou nepříjemné.

 

 

+zvuk
+design
+výškově nastavitelné sedlo
+fun factor ve vyšších rychlostech

-vibrace při 130 km/h
-ohřev nohou
-špatně dávkovatelná přední brzda

 

A vítězem je....

Na konci testu jsme vyhodnotili jako nejlepší volbu BMW F 800 R. Stroj nabízí nejvyšší univerzálnost z trojice testovaných strojů. Jeho motor není příliš zábavný, poskytuje ale vyrovnaný a odpovídající výkon. Z testované trojice nabízí nejlepší podvozek a nejlepší brzdy. Příjemný a aktivní posaz dává dobrou zpětnou vazbu od předního kola. Sportovnější pozice přitom vůbec nevadí cestovnímu potenciálu, který je navíc umocněn nejnižší spotřebou z testované trojice.