Noví adventure jezdci jsou od sebe hodně odlišní. Jsou mezi nimi úplní nováčci toužící poznat v životě nová dobrodružství, jsou mezi nimi i ostřílení motorkáři, kteří si přičuchli k ježdění mimo asfaltové plochy a chtějí poznat nová místa, která předtím viděli pouze na fotografiích z cestopisů.

Každý z nich řeší, jaký stroj si do svých adventure začátků pořídit a ruku na srdce - není to často vůbec jednoduché rozhodování. Výrobci motocyklů ve svých marketingových materiálech často přehánějí, nebo se snaží přesvědčit neznalé budoucí uživatele, že vykroužit všech 48 zatáček Passa dello Stelvio je ten pravý adventure, kterýho je hoden právě ten jejich stroj. Do výběru stroje zasahují odlišná očekávání začínajících jezdců.

Pod pojmem Adventure stroj si můžeme představit motocykl, který je schopen bez asistence auta a vleku, které stroj odtáhnou do dálav, překonat delší vzdálenosti a poté plynule přejet na nezpevněný povrch. Na něm poté pohodlně pokračovat další stovky a stovky kilometrů, aniž by nějak extra trpěl řidič, nebo i stroj jako takový. Současně by měl mít takovýto stroj určitou autonomii dojezdu a také přepravy případných zavazadel. Takže je vhodné, aby se k němu daly dokoupit nosiče kufrů, kufry, nebo cestovní brašny.

My se v našem výběru tudíž záměrně vyhneme strojům s objemem motorů pod 250 ccm, protože ukrajování dlouhých kilometrových nájezdů za řídítky těchto strojů je spíše pro zlost, než pro radost. A protože tento článek má být o strojích pro začínající jezdce, také se vyhneme strojům s objemem motoru nad 800 ccm, protože tyto stroje jsou pro začátečníka již dost těžké a jejich ovladatelnost a manipulace s nimi může činit potíže. Také se vyhneme strojům typu KTM 790 Adventure, Yamaha tenere 700, BMW F850GS či Triumph Tiger 800. Protože jakkoliv nelze nijak popřít jejich adventure potenciál, nejsou to prostě stroje pro cílovou skupinu začátečníků, kteří se teprve hledají a většinou nejsou ochotni utratit 300-400 tisíc korun na své dobrodružné pokusy. A tak se podíváme na stroje nové a také na stroje starší. Hranici bych mohl stanovit třeba na rok 2005.

 

A tudíž, do svého výběru bych zařadil i stroje, které se již jako nové neprodávají. Z různých důvodů. Přišel novější a dražší nástupce, stroj nesplňuje emisní limity pro nově prodávané motocykly, nebo je stroj prostě již moc starý, aby se prodával jako stále nový. Pro dálkové cestování oceníte sílu motoru, který nemusíte držet na dálnici "pod krkem", aby byl schopen se i se zavazadly udržet alespoň na dálničním limitu. Do jisté míry uvítáte dvouválcové motory, které právě na dálnici tolik netrpí jako jednoválce. A hlavně netrpí tolik jejich jezdec. Je důležité říci, že ideální stroj neexistuje. Nic jako "nejlepší adventure stroj na světě" zde nehledejte, protože každý stroj je kolekcí kompromisů.

 

Vaše první adventure motorka by měla být praktická. Měla by být dobře ovladatelná, měla by mít možnost instalace kufrů či brašen a musí být přirozeně cestovní enduro, protože na ní chcete cestovat a jezdit enduro. A slovo enduro pochází ze slova endurance, což znamená odolnost, vytrvalost, nebo výdrž. Takže musí i vydržet nějaké to hrubší zacházení. tedy nic pro navoněné slečinky.

Přejděte na další stránku pro první stroj ve výběru -> Benelli TRK 502 Adventure X