Aktualizováno Leden 2024

Trans Czech Trail je 2500 kilometrů dlouhá trasa kolem a napříč Českou Republikou. Cesta je určená pro adventure motocyklové cestovatele, kteří se nespokojí s ježděním pouze po asfaltu  a rádi si užijí jízdu po nezpevněných cestách.

Jak vypadá TCT - Trans Czech Trail?

Trasa TCT je rozdělena do několika sekcí, přičemž každá sekce je zhruba jednodenní cesta. A s ohledem na okolnosti - někdo je schopen ujet bez problémů 250 kilometrů za den, jiný jezdec, s větším strojem, s jinou úrovní zkušeností si za jeden den užije třeba právě jeden úsek. TCT vás provede krásami České Republiky a to relativně bezpečně. Až na naprosté a drobné výjimky se vyhýbá chráněným územím. Proto je podíl offroadu cca 60%. Některé úseky trasy mají větší podíl asfaltu, některé menší - podle toho jaká je možnost prokličkovat mezi chráněnými územími.

Kapitoly článku

  1. Aktuálně jste na: Úvodní slovo a vysvětlení trasy
  2. Přístupnost trasy, stažení trasy, fanouškovské samolepky
  3. TCT Geokešky

Trasa je složena z šestnácti podtras a primárně vede kolem České republiky. Součástí jsou i dvě zkratky, které umožní zájemcům si trasu zkrátit ze severu na jih (z jihu na sever) a cesta podél dálnice D1. Na severu trasy je přesné napojení na TET Polsko v délce 80 kilometrů..

Trasa TCT je rozdělena do 16 úseků, které jsou zde výše pro představu čtenáře barevně rozděleny. Současně je na druhé straně tohoto článku odkaz na mapu nejbližších čerpacích stanic podél trasy. A mapa dobrovolníků, kteří vám pomohou v případě vašich technických problémů.

Linesman pro Trans Czech Trail je Dušan Seikos Hájek. Na motocyklech jezdí již od svých  devíti let a většinou na enduro a cestovně-enduro strojích. Od roku 2014 je motocyklovým novinářem. Jeho koníčkem je plánování cest cestou-necestou. Mezi jeho úspěšné projekty patří například oblíbená mapa "Alpy-Moto-Seikos" a  také několik enduro - GPS orientačních akcí a rally závodů z posledních let.

Dále je potřeba poděkovat spolupracovníkům tvorby tras TCT: Rostislav Bárta, Ivana Stupková, Daniel Hrbáč, Ondřej Duchoň, David Sitta, Petr Vlček, Láďa Bastl, Miroslav Hejl, Radek Kališ, Michal Bláha.

Pro koho je TCT určena?

Trasa TCT je určena pro jezdce na cestovních endurech a enduro motocyklech. Trasa byla plánována pro veliká cestovní endura a její sjízdnost je ověřena řidiči strojů o objemu 600+ ccm. Tedy je průjezdná i pro cestovní endura vyšších a vysokých kubatur. Většina trasy je mírně obtížná, s několika málo místy (v řádech stovek metrů), které mají střední obtížnost. Pro jistotu bezpečného průjezdu je určena pro minimálně dva motocykly (dvě posádky), aby si jezdci mohli pomoci v případě nenadálého odložení stroje.

TCT není nijak limitována použitou technikou. Projet si ji můžete klidně na Babettě. Protože je většina trasy vedena mimo asfaltové komunikace, jsou více než doporučeny enduro pneumatiky. A pod pojmem "enduro pneumatiky" jsou míněny pneumatiky s velmi hrubým vzorkem. Přičemž obutí typu Continental TKC 80, Metzeler Karoo 3, nebo Mitas E09/E10 jsou naprostým minimem ZA SUCHA. Až stovky kilometrů trasy jsou vedeny po loukách, kde pokud vám zaprší, je třeba mít pro bezpečný průjezd dobré obutí. Ideálně hard enduro (pneumatiky Mitas s označením C a jejich analogie ostatních výrobců). Pro veliké stroje s koly 19 a 17" potom pneumatiky Michelin Anakee Wild, nebo podobné s podobným vzorkem.

Trasy TCT jsou v elektronické podobě. Stáhnout si je můžete jako GPX soubor, stejně jako odkaz na Mapy.cz. GPX soubor si můžete importovat do své navigace, pokud to navigace umožňuje. Případně můžete použít svůj telefon či navigační tablet s aplikací Mapy.cz, kde lze trasu otevřít. Zcela jistě nepůjde v Mapy.cz projet v módu Navigovat, ovšem můžete si nechat trasu ve 2D zobrazení. To funguje zcela komfortně a dostatečně. Pro androidová zařízení mohu doporučit si za 199 Kč zakoupit navigaci Locus.

Doporučuji vybavit motocykl sklopnými zrcátky. Trasa vede mnohými lesními úseky a jsou určitá místa, kde budete projíždět doslova stezkami pro zvěř... natolik ouzkými, že existuje riziko, že byste si standardní zrcátka poškodili.

Omezení na trase

Omezení na trase jsou mnohá. Předně, jezdec by se měl srovnat s faktem, že v České Republice je jízda mimo asfalt veskrze zakázána. (Offroad riding in the Czech Republic is prohibited and can be fined. Riding this trail is on your own risk). Pokud je jízda prováděna skrze lesní účelovou komunikaci či cestu, může být i pokutována. Kdyby se vám toto přihodilo, protože se TCT vyhýbá chráněným územím, případná pokuta nebude nijak vysoká a může být v řádu stokorun. Trasu TCT jedete na vlastní zodpovědnost.

Trasa probíhá přírodou a příroda je živý organismus. Čára trasy není dogma, protože vám do cesty můžou zasáhnout popadané stromy, rozvodněné potoky, rozbořené mosty, těžba stromů, činnost lidí, kteří momentálně cestu využívají a je třeba je objet. Za 2000 kilometrů se vám to stane mnohokrát. Pokud narazíte na překážku na trase, použijte fantazii, mapu a překážku objeďte okolními cestami. TCT vede pouze cestami. I při objíždění neprůjezdných úseků používejte na mapě značené cesty.

Závory a dopravní značky se pro úspěšné projetí trasy musí ignorovat. Zákazy vjezdu jsou veskrze všude a závory jsou mnohde. Všechny závory na trase jdou objet - pokud se to časem nezmění. Místy bude nutné se protáhnout užšími místy, což znamená že budete muset sundat ze stroje kufry, pokud je máte příliš široké.

Některé cesty jsou rozorány nenažranými zemědělci, kteří chtějí vytěžit z každého čtverečního metru. Někdy i natolik, že si zaorají vlastní cesty a při sklizni zelí si musí jezdit přes vlastní ředkvičky. Při kontrole trasy se nám dokonce stalo, že zemědělec zaoral modrou turistickou trasu. Pokud nelze jinak, jeďte po profilu rozorané cesty. Často jsou značené cesty po okrajích polí, které také mohou zemědělci zaorat. Proto jeďte opatrně podél tohoto pole.

Na trase se můžete setkat s ohradami přes cestu, sloužícími pro pastvu dobytka. Prakticky vždy byli majitelé pozemků pozorní a ohradník přes cestu vybavili pružinkami pro otevření ohradníku. Nezapomeňte za sebou ohradník opět uzavřít.

Komplikace na trase

Mimo překážky na trase vás mohou zastihnout i komplikace v podobě mudlů. Mudla = nezasvěcený čumil nacházející se na trase, nebo podél trasy, který na vás vrhá pohledy, slova, větve, kameny, případně drobné zvěrstvo a dobytek. Pro poklidné projetí trasy se doporučuje mudly ignorovat, zejména pokud vám naznačují, že jim máte zastavit, aby vám sdělili nějakou hodnotnou informaci. V tomto případě radši nezastavujte a mudlu objeďte.

Trasa je vedena tak, že se vyhýbá obydlím a zahradám, kde mudlové tráví volný čas. I tak se může stát, že vám někde v trase mudla vytvoří svým tělem překážku v cestě a znemožní vám průjezd. Proto se doporučuje využít několika variant řešení, dle odhadnuté mudlonálady:

  1. ještě než k mudlovi dojedete, otočte se a s pomocí mapy najděte objízdnou trasu
  2. dojeďte k němu, zastavte, hezky pozdravte, ukažte na trasu v navigaci a řekněte "dobrý den, projíždím touto krajinou a podívejte na tu hroznou navigaci, kudy mě omylem žene. Je prosím po této trase nějak brzy silnice na kterou bych se dostal?". Velmi často taky funguje se dívat na mapu na nejbližší vesnici před vámi a zeptat se mudly: "Dobrý den. Snažím se dostat nějakou trasou do Nové vsi. Jedu tady dobře, je to vůbec průjezdné?". V mudlech tak vyvoláte potřebu pomoct ztracenému cestovateli a připravíte je o případnou agresivitu.
  3. Sdělte mudlovi že jste se ztratil, jestli by vám mohl poradit kudy se "z této offroadové šlamastiky" dostat ven.

Facebooková skupina Trans Czech Trail - přidej se

V každém případě, když už se dostanete do komplikací, i s ohledem na váš (velký, naložený, cestovní) motocykl můžete sdělit mudlovi, že nejste ničitel lesů, ale že jste jen cestovatel, který projíždí po značených cestách krajem. Většina jich to pochopí a vychladne. Zejména pokud konáte s chladnou hlavou i vy. Někdy je lepší sklopit uši a otočit se, než přílišnou horlivostí eskalovat mudlovo chování. A najít objízdnou trasu, která bude určitě taky pěkná.

Chování na trase

Je třeba počítat s tím, že na trase nejste sami. Trasa je vedena po veřejných cestách a komunikacích, na kterých se vyskytují lidé, vozidla a i lesní technika. Proto je v případě setkání se s lidmi vhodné zvolnit, pozdravit, zamávat a navodit v nich pocit, že kolem nich projíždí nějaký jejich známý, zavřený v helmě. Je třeba dát pozor na mudlopsy, kteří se občas mohou vydat pozdravit vaše boty. Stejně tak na koně, kde se doporučuje vypnout motor a projet kolem nich bez motoru setrvačností. Případně zastavit, chcípnout motor a umožnit koním klidný nestresující průchod.

Trasa není jednosměrná. Můžete ji jet jak po směru, tak i proti směru hodinových ručiček. Proto, pokud to situace umožňuje, jezděte po pravé straně cesty.

Ubytování, palivo, jídlo

Trasa TCT projíždí pokud možno mimo civilizaci a pokud to jde, vyhýbá se městům a vesnicím. Což znamená, že civilizace je na dosah a je tedy možné každý den z trasy na chvilku sjet, nakoupit si a natankovat si. TCT lze projet na lehko s batůžkem na zádech a ubytovat se kdekoliv v penzionech. Pro tankováni jsou na mapě podél trasy vyznačeny některé benzínové pumpy.

Pokud budete spát pod stanem, ideální je to na divoko, kdekoliv kde se vám líbí. Je třeba počítat ovšem s tím, že většina pozemků je soukromých a vaše ubytování může být k nelibosti majitelů. Proto se doporučuje hledat odlehlá místa mimo dohled jakékoliv civilizace. Rozdělaný oheň by mohl přitáhnout nežádoucí pozornost a proto ho rozdělávejte pouze tam, kde je to dvojnásob bezpečné. Nezanechávejte na místě odpadky. Co si přivezete, odvezte si sebou.

Hlášení neprůjezdnosti trasy

Snažíme se udržovat trasu aktuální. Pokud narazíte na trvalou překážku (což není například spadlý strom, závora která jde objet, nebo cesta v opravě), prosím informujte nás skrze níže uvedený formulář. Děkujeme.

Pokud se formulář na malém displeji nezobrazuje celý, vyplňte ho prosím na PC nebo pomocí tabletu. Děkujeme

Pokračování ---> Přístupnost trasy, stažení trasy a samolepky