Jak by měla helma sedět?

Velikost helem se čísluje podle obvodu hlavy těsně nad obočím. A i tak jsou mezi výrobci rozdíly a to se nebavíme o tom, že každý máme hlavu trochu jinou. Helma by neměla nikde tlačit. Na druhou stranu, měla by být těsná, tak abyste mohli hlavou uvnitř helmy pohybovat jen velmi ztěžka a velmi omezeně. A to jak směrem do stran, tak směrem nahoru a dolů. Počítejte s tím, že prvních pár vyjížděk se můžete i kousat do vnitřní strany tváří, ale nová helma se časem vymáčkne a přizpůsobí se tvaru vaší hlavy i obličeje.

 

Pokud zcela novou helmu sundáte a máte vyloženě otlačené čelo, potom je záhodno zkusit o číslo větší model. Na čele se helma až tolik nepřizpůsobí a časem by vám mohla způsobovat bolesti hlavy.

Větrání a systémy proti mlžení

Pokud je helma uzavřená, větrání a mlžení je jedním z nejdůležitějších témat. Každá helma je v tomto trochu jiná a je dobře si dohodnout s prodejcem zkušební jízdu na vašem konkrétním motocyklu. Helmy jsou obvykle designovány pro pohyb v čistém vzduchu a pokud máte na svém stroji jakékoliv plexi, můžete se setkat s různými vlivy, jako jsou turbulence, hluk a omezené schopnosti větrat. Stejně tak, helma, která má od výrobce deklarovánu "speciální protimlžící chemickou vrstvu" se může začít krásně mlžit, pokud je schovaná za plexisklem motocyklu, který ji nedá dostatek proudícího vzduchu.

Pro všechny případy je dobré použít systém druhého hledí Pinlock, který je jako jediný téměř spolehlivou ochranou proti zamlžování. Pokud ho helma již od výroby již nemá, musí být pro něj alespoň připravena. Což buďto deklaruje prodejce v popisu helmy, nebo to snadno poznáte, že na bocích plexiskla helmy jsou malé průhledné trny, do kterých se fólie Pinlock zasadí.

Pokud má helma ventilaci, dbejte na to aby byla vždy s možností ji uzavřít. Není to totiž pravidlem a může se pak stát, že za chladného počasí vám bude zima. Na druhou stranu, každý aerodynamický výčnělek, který na helmě je a pomáhá helmu větrat způsobuje určitý aerodynamický hluk. Výrobci se snaží tak nějak kličkovat mezi potřebou kvalitního větrání a tichým provozem a zda-li vám vaše vybraná helma bude vyhovovat je dobré zjistit na zkušební jízdě.

Moderní komunikační technologie

Ty tam jsou doby kdy motorkáři považovali za důležité, aby byli na svém stroji sami, nevyrušováni okolními vlivy. Dnes je běžné mít v helmě či na helmě připevněný komunikátor a v helmě mikrofon, které nám zprostředkovávají hudbu streamovanou z mobilního telefonu, umožňují vám přijímat i hlasově vytáčet telefonní hovory a komunikovat s dalšími jezdci ve skupině. Tomu jdou napřed i moderní motocykly, kdy téměř všechny stroje s barevnými LCD přístroji umožňují na tomto LCD zobrazovat příchozí hovory, listovat v seznamu své muziky v telefonu, zobrazovat pokyny GPS navigace a číst za jízdy přijaté SMS zprávy.

Moderní helma by tedy měla být vybavena dostatečným prostorem pro instalaci sluchátek. Proto aby sluchátka netlačila, někteří výrobci helem pro ně vytvářejí prostor v polystyrenové vrstvě a někdy i drobné kanálky, kudy je možné vést nutnou kabeláž. Někteří výrobci nabízejí své helmy s vlastními firemními komunikačními technologiemi a i helmy samotné jsou připravené pro instalaci těchto zařízení. Pokud již takováto zařízení nejsou přímo integrovaná v helmě jako takové.

Helmu si nekupujete na rok. Kupujete si ji třeba na pětileté období užívání a tak je dobré, aby byla na instalaci komunikátoru připravena, i když si ho zrovna dnes nekoupíte. Nevíte co bude za rok nebo za dva.

Zapínání helmy

Na trhu můžeme nalézt tři způsoby zapínání bradového pásku. Předně to jsou dva ocelové kroužky ve tvaru písmene D. Tyto DD kroužky jsou nejspolehlivějším způsobem upevnění pásku. Druhý způsob je ocelová přezka, která se zapíná do zámku podobně jako zapínáme bezpečnostní pás v autě. Třetím způsobem je ozubená plastová lišta, kterou zasuneme do zámku s kotvičkou na pružince. Větším či menším zasunutím lišty si nacvakáme úroveň utažení pásku pod bradou. Všechny tři způsoby zapínání mají své výhody i nevýhody.

Jak bylo řečeno, nejspolehlivější jsou DD kroužky. Ale také nejméně pohodlné a nejméně pohotové. K jejich zapnutí a rozepnutí jsou potřeba dvě ruce a někomu to nejde ani v rukavicích. Jistotu DD kroužků ocení zejména sportovní jezdci. Zapínání na zámeček nebo lištu je pohodlnější a pohotovější, proto se tyto snadné způsoby zapnutí objevují na turistických a městských helmách.

Všechny tři způsoby jsou zcela funkční a prakticky se nestává, že by někomu helma při nehodě spadla z důvodu selhání upínacího mechanismu. A když už spadne, tak většinou z důvodu pohodlnosti uživatele, který si pásek nedostatečně utáhne.

Záruka a náhradní díly

V našich podmínkách je dobré kupovat helmu od výrobců, kteří mají v ČR servis. Servis by měl disponovat nabídkou náhradních dílů, protože se někdy stane, že omylem ulomíte dorazy plexi, větvička vám poškodí klapku větrání, nebo prostě jen poškrábete plexi jako takové. Servis by měl být schopen dodat i drobné součástky mechanismu fixace plexiskla, protože jejich poškození bez náhrady odsuzuje celou helmu k likvidaci. Před koupí si zjistěte informaci o tom kde servis je a jaké služby poskytuje.

A platí to zejména pro dražší kompozitní a karbonové helmy. Pokud s helmou nespadnete, nezničíte skořepinu a nepoškodíte vnitřní tlumící vrstvy, helma má velmi dlouhou životnost. Obvykle dříve než helma jako taková, odejde vlivem používání její interiér. Koupit si nový interiér a nové plexi stojí u dražších helem čtvrtinu až třetinu jejich pořizovací ceny a z helmy prakticky uděláte zánovní kus. Informujte se u výrobce, jak dlouho pro vaši vybranou helmu bude poskytovat běžné náhradní díly. Ve výsledku můžete ušetřit mnoho peněz.

Rychlé tipy na závěr - ještě jednou se vrátíme k tomu, co jsme si řekli na začátku:

  • Pohlídejte si jestli helma má ECE 22.05 homologaci
  • Je dobré aby byla vaše helma testována nezávislými zkušebnami, jako je třeba SHARP nebo Snell
  • Helma chránící bradu je vždy bezpečnější
  • Kompozitové helmy jsou obecně řečeno bezpečnější než termoplastové (polykarbonátové)
  • Nová helma nesmí nikde tlačit, měla by ale být velmi těsná
  • Domluvte si s prodejcem zkušební jízdu na vašem konkrétním stroji. Předejdete překvapením z hlučnosti
  • Helma se mlží zejména za vlhkých podmínek, během deště a za nízkých teplot. Jediná opravdu fungující ochrana proti mlžení je fólie Pinlock
  • Zkontrolujte si, jestli je helma připravena na instalaci bluetooth komunikátoru
  • Předem se informujte na záruku a náhradní díly