Za poslední dva roky se z Německého Wolfsburgu několikrát ozvalo, že Volkswagenu by se hodilo vyzískat pár miliard euro za Ducati, která se tak úplně nehodí do jeho portfolia. A zájemci by byli.

Audi jakožto majitel Ducati musí společně s VW hasit požár jménem dieselgate. Předpokládaná cena 1,5 miliardy € není úplně malá částka. Na druhou stranu, z úst odborového svazu zaměstnanců Audi už také zaznělo, že 1,5 miliardy € je jen kapka v moři všech nákladů, které dieselgate přináší a prodej Ducati by nic nevyřešil. VW společně s Audi nicméně vyslal zprávu, že prodej by se mohl uskutečnit a v zástupu stojí veskrze Indické a Čínské firmy. A má to svůj důvod.

Nejvyšší šéf KTM Stefan Pierer se pro SpeedWeek vyjádřil, že:

Mám emocionální vztah ke značce Ducati. A pokud rozšíříme naše portfolio, tak právě o Ducati. Spekulace o MV Agustě byly zbytečné. MV Agusta byla pro nás příliš malé sousto. Audi může velmi brzy přehodnotit své priority v souvislosti s dieselgate. Ducati je Ferrari v motocyklovém průmyslu a pro náš koncern by bylo zajímavé mít v něm takovouto značku. Není to otázka peněz. Je to pro nás téma o kterém se bavíme.

Pierer by chtěl být s KTM v roce 2020 světovou trojkou v prodeji sportovních motocyklů. Za Hondou a Yamahou. Čtyřválcová Ducati by se mu tedy moc hodila. A dodal slova, která vysvětlují právě zástup oněch Indických zájemců o značku:

Situace na trhu se stává těžší a obtížnější. V brzké době budeme čelit povinnému zavedení strojů plnících ekologickou normu Euro5. A v roce 2024 přijde povinné a dramatické snížení hlučnosti motocyklů na 74 dB(A). Tyto obtížné regulace s sebou nesou náklady, které můžete rozpustit pouze v demografickém pokrytí obyvatel ve světě. Dnes musíte podnikat v Indii a v Číně. Pokud nejste úspěšní právě tam, do budoucna bude s vámi konec. Nedělám si starosti o kupní ceně Ducati. Ale pokládám si otázku, jak bychom mohli být společně s Ducati v tomto boji vzájemně silnější.

Pierer naráží právě na zástup zájemců o Ducati z Asie. Ve frontě stojí Eichler Motors (Royal Enfield), Hero MotoCorp, nebo i Bajaj Auto. Všechno firmy, které umí vyrobit a prodávat miliony motocyklů ročně. Co je pro ně takový prcek jako Ducati, která prodá ročně pár desítek tisíc motocyklů? Zajímavá trofej.

Na druhou stranu, ani v Indii nežijí žádní hlupáci. Vidno z Tata Motors, která v roce 2008 zakoupila od Fordu krachující Jaguar a Land Rover. Kde je Jaguar a Land Rover dnes? Žijí a pod novým vlastníkem prosperují. A vidno z Mahindry, která zakoupila práva na značku Jawa. Nebýt Mahindry, o tuto značku by už nikdo ani nezakopl.

 

Uvidíme jak celá věc nakonec dopadne. VW a Audi by Ducati již dávno prodali, nebýt odborů, které proti prodeji protestovaly. Z historie víme, že když VW něco chce, tak to udělá. Jako to udělal s dceřinnou polečností Renk (převodovky a rozvodovky), nebo s výrobcem náklaďáků MAN. Počká si, klidně pár let a pak bude o Ducati doslova rvačka. Tomu se snaží zabránit i značka jako taková. Firmě se neskutečně daří a je vidět že se tamní zaměstnanci snaží jak se dá, aby šly prodeje nahoru. A nahoru šla tudíž i tržní kapitalizace firmy. Pokud bude dost vysoká, může se totiž stát, že na ni už nikdo nedosáhne a Ducati zůstane pod křídly Audi dlouhodobě. Pokud ne napořád.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Čáru přes rozpočet jim ale může udělat sám Pierer, který má s Audi a s šéfem koncernu VW Diessem velmi dobré vztahy. Vždyť i automobily KTM X-Bow jsou vybavovány právě motory Audi. A mohlo by se tak stát, že Ducati bude prodána KTM zcela neveřejně, na základě jednání mezi KTM a Audi za zavřenými dveřmi.