KOVE Motorcycles je prodejní značka čínského výrobce Tibet New Summit Motor Co., který pod touto značkou prodává svou vlastní produkci. A můžeme se s ní setkat i pod jinými značkami, u nás například pod značkou Jawa. A pod značkou Jawa bychom se již zanedlouho mohli setkat s velikým cestovním endurem s dvouválcovým motorem 790 ccm.

Jawa již dnes prodává své cestovní enduro RVM 500 by Jawa, či scramblera Jawa 500, které vyjíždějí z bran továrny Tibet New Summit Motor Co. Z těchto bran již také vyjíždí o něco silnější motocykl, s dvouválcovým motorem o objemu 790 ccm, s nezajímavými parametry. Ty dávají tušení, že existuje jen velmi málo překážek, proč by se tento stroj nemohl objevit i v Evropě, protože tou největší překážkou je splnění emisní normy Euro 5 a tento motor by jí měl splňovat.

 

Nové cestovní enduro láká na ucházející potenciál, který vychází z plně nastavitelného podvozku KYB (útlum, předpětí a odskok) s dráhami odpružení 210 milimetrů. Přední bezdušové kolo o průměru 21, zadní bezdušové o průměru 18 palců dají možnost výběru široké nabídky pneumatik. Rozvor 1502 milimetrů značí, že tento středněobjemový advík je o téměř 90 milimetrů kratší než Yamaha Ténéré 700, nebo také o 20 milimetrů kratší než KTM 890 Adventure.

Celková "drobnost" motocyklu je podpořena i výškou sedačky, která činí 830 milimetrů, což je o 20-30 milimetrů méně, než je ve své kategorii běžné. Subtilní rozměry motocyklu se ale odrážejí v překvapivě nízké hmotnosti, která je bez paliva  pouhých 165 kilogramů. S plnou 22-litrovou nádrží váží motocykl pouhých 185 kilogramů, což je o značných 20 kilo méně, než váží například KTM 890 Adventure S, nebo Yamaha Ténéré 700.

Motor o výkonu 71kW (95 koní) a o maximálním točivém momentu 80 Nm je téměř identickou kopií motoru KTM 790 LC8c. Až na některé detaily na plochách odlitků je motor od motoru KTM téměř k nerozeznání. Identické vrtání i zdvih pístů a podobné výkonnostní charakteristiky dávají na vědomí, že Kove (Excelle) 800X bude hodně svižnou štikou v rybníku.

Obratnost je podpořena také úhlem řízení, který je 26,15°. A aby nám při svižné jízdě nenafackovaly zrcátka, je motocykl v základní výbavě vybaven tlumičem řízení. Přední kolo je bržděno dvěma kotouči o průměru 280 milimetrů, dvěma axiálně upevněnými dvoupístkovými třmeny. Nechybí ABS systém Bosch. Stejná firma dodává i celou řídící jednotku, která má tři jízdní režimy, které můžete navolit skrze 6-palcový vertikálně umístěný TFT přístrojový panel. Všechna světla a blinkry jsou LED.

KOVE 800X až na odrbanou výfukovou koncovku příjemně překvapil zpracováním. To sice zcela nenadchne, ovšem také rozhodně nezklame a je podobné, jako u výše zmíněné Jawy 500 Scrambler. Pěkné sváry, kvalitní lakování rámu, masivní hliníková tlakově litá kyvná vidlice... až na některé plasty, které nepřesně lícují nebylo motocyklu na první pohled co vytknout. Možná až na brzdové třmeny, které by si při výkonu 95 koní zasloužily nějakou značku, byť by to byla třebas jen Nissin.

Pokud Tibet New Summit Motor Co. nyní dodává naší Jawě dva ze svých aktuálně pěti motocyklů KOVE, dá se předpokládat, že nové Excelle 800X by se mohlo u nás objevit jako Jawa 800 (Adventure). Bylo by to příjemné a poměrně kvalitní rozšíření jejího portfolia.