Značka Cagiva vznikla již v roce 1950 a dostat se k motocyklům ji trvalo celých 28 let. Po mnoha kotrmelcích se z trhu stáhla a nyní se zdá, že se ji blýská na lepší časy.

Cagiva byla založena panem Castiglioni Giovanim ve městě Varese. Až do roku 1978 se věnovala výrobě dílů pro motocyklový a automobilový průmysl. V roce 1978 odkoupila Cagiva motocyklovou divizi společnosti Aermacchi, která se úspěšně věnovala jak leteckému průmyslu, tak stavbě motocyklů. Cagiva na tomto postavila svůj úspěch a v tomto roce se uvedli se závodními stroji, které značce přinesly značnou popularitu. Ta vyústila v obrovské množství prodaných motocyklů, kdy jen v roce 1979 (pouhý rok po vstupu do tohoto odvětví) jich prodali přes 40 tisíc.

Jádrem jejich úspěchu byly malé dvoutaktní motocykly o objemu do 350 ccm. Vývoj větších čtyřtaktů byl finančně náročný a tak pro své větší stroje využili v roce 1983 motorů značky Ducati. Aby si pojistili dodávku techniky, v roce 1985 celou Ducati koupili. Ducati nebyla zlikvidována, protože její jméno bylo ve světě velmi dobře zavedeno a tak obě značky koexistovaly vedle sebe.

Rodina Castiglionů byla rozpínavá a vzhledem k dobrým prodejním výsledkům měli často chuť si smlsnout na konkurenci. V roce 1985 vedle Ducati tak koupili i Moto Morini, následovaná Husqvarnou v roce 1987. V roce 1991 taktéž zakoupili značku MV Agusta. Všechny tyto akvizice byly pro Cagivu finančně dost náročné a ochlazení prodejů jejích strojů zpaříčinily finanční problémy. V roce 1996 tedy prodala Ducati a Moto Morini. Ze strategických důvodů a v rámci restrukturalizace byla MV Agusta prohlášena za mateřskou firmu a Cagiva a ostatní značky byly učiněny jejími dceřinými společnostmi. 

V roce 2008 koupil Harley Davidson MV Agustu i se všemi dceřinnými společnostmi za 70mil €. Dalších 49 mil € do MV Agusty nainvestoval, zrekonstruoval provozy, vylepšil procesy, zainvestoval do vývoje nových strojů a výrazně snížil zadluženost značky. Pouhý rok na to se manažeři HD plácli do čela a prohlásili, že se HD chce více věnovat svému klíčovému byznysu, než stavět novou značku. A jako zbytečnou investici ji za 1€ (s prodělkem téměř 119mil € - 3 miliardy Kč) prodali zpět do rukou zakladatele koncernu, konkrétně rodině Castiglioni.

Od té doby je MV Agusta a Cagiva nazpátek v italských rukách a přes pokračující sérii finančních kotrmelců žije a zdá se že se jí v současnosti daří dobře. Natolik dobře, že chce opět oživit stroje značky Cagiva, které budou prodávány vedle již celosvětově zavedené značky MV Agusta. Jen možná ne tak, jak byste si představovali:

"Věřím v elektřinu, která má v motocyklech veliký potenciál. Již nyní pracujeme na projektech, které chceme v budoucnu uvést pod naší existující motocyklovou značkou, kterou je Cagiva. Již nyní investujeme do vývoje lehkých elektrických motocyklů, respektive celé rodiny elektrických strojů počínaje lehkými elektrickými bicykly až po elektrické motocykly typu Zero. Jen samozřejmě odlišné"
Giovanni Castiglioni, CEO MV Agusta

Nelze nepřipomenout, že Itálie (Energica, Italian Volt) hraje vedle USA (Alta, Brammo, Zero) prim ve sféře elektrických motocyklů. Vývojová střediska již dlouho stojí a pracují v nich spousty zkušených inženýrů. Castiglioni má kde brát inspiraci i lidské zdroje, pokud bude chtít. A zdá se že chce a Cagiva by se mohla ukázat na výstavě EICMA 2019 v Italském Miláně. Budeme tedy držet Cagivě palce, ať se nám ten kulaťoučký Elefant zase vrátí.