Už je po desáté hodině? Já že se tady budeme bavit o brzdách, které až tak úplně každý den neuvidíte. A že je na co koukat.

Brembo je pojem. A synonymum dobrých brzd. Brembo vyrábí celou plejádu motocyklových brzdových komponent, od těch levnějších až po systémy brzdící stroje MotoGP. Brembo má své brzdové třmeny rozděleny na řadu P - čtyřpístkové šroubované radiální třmeny, řadu M - lité monobloky, řadu GP - brzdy pro vrcholové stroje jako je třeba BMW S1000RR HP4 nebo FGR Midalu a potom řadu X, která je čistě do závodních strojů.

 

Pokud se bude bavit o nejvyšší třídě civilních motorek, potom můžeme narazit na třmeny Brembo M50, nebo Stylema, které se objevují ve civilně-sportovních strojích jako jsou například Ducati Panigale V4R, nebo Kawasaki H2R. Pro někoho komu to přišlo málo, nabízí Brembo třmeny GP4-RR, které už nejsou odlévané, ale CNC obráběné z jednoho kusu speciální hliníkové slitiny. GP4-RR mají dvě velikosti pístků, takže jsou vhodné pro ostré závodní použití a nepříliš vhodné do kombinovaného civilního provozu. A také cena není zrovna přívětivá. Pár třmenů vychází v přepočtu na nějakých 70000 Kč a tak se občas lidé obrací na levnější model GP4-RS, které nejsou CNC obráběné, ale opět odlévané a tudíž těžší.

 

Brembu stále chyběla ta střední dobrá. Třmen který je vyroben z materiálu, který je pevnější než odlévané M50 nebo Stylema, více odolává vysokým teplotám a zároveň je výrazně lehčí. Takovýto materiál se nedá odlévat a tak se musí CNC obrábět. Za cenu podobnou třmenu RS dostat brzdný výkon blízký drahému modelu RR. Výsledek se jmenuje Brembo GP4-MS.

Jakkoliv finální cena není stále oznámena, měla by se pohybovat někde kolem 35000 Kč za pár, což je cena poloviční, než mají okruhové třmeny RR. Přitom se jedná o třmeny ze stejného materiálu a velmi podobné konstrukce. Třmeny MS mají stejně jako M50 jednotný průměr pístků - 30 mm. Roztečí třmenů jsou nové MS určeny pouze pro evropské motocykly. Ovšem 108 mm varianta se připravuje. Důležitá je hmotnost, která je 550 gramů. Dle slov Bremba, sportovní jezdci investují do lehkých kol, do lehkých sportovních pneumatik a brzdové třmeny nesmí stát stranou. MS jsou ještě lehčí než RR.