30 let v Africe, 11 let v Jižní Americe a nyní pro nejznámější světovou rally přichází klíčová změna. Pro rok 2020 (již nadcházející závod) se stěhuje do Saudské Arábie

Včera v odpoledních hodinách oznámil promotér Rally Dakar, že se nadcházející soutěž přestěhuje do Saudské Arábie. Náš server byl jeden z prvních a tuto informaci jsme přinesli již 11. března. Nyní je to oficiální a k nové éře Dakaru se vyjádřil jak David Castela, současný ředitel závodu, tak Jeho veličenstvo princ Abdulaziz bin Turki Al Faisal Al Saud a princ Khalid Bin Sultan Abdullah Al Faisal, oba předsedové sportovních a motoristických federací Saudské Arábie.  Všichni tři hovoří o nové éře a příležitostech pro současný motorsport a popravdě "bla bla bla", což má vyjadřovat výšku aktuální změny. My si jen zopakujeme již několik vyřčených vět.

Můžeme se dohadovat o tom že Saúdská Arábie je země, kde se nerespektují lidská práva, ale to je ve sportu irelevantní. Cílovou pásku máme všichni stejně daleko. A byznys je na prvním místě. Společnost ASO žije (mimo mnoha cyklistických závodů) z několika málo rallyových podniků které pořádá a trochu se potýká s jejich financováním. Některé jihoamerické země odmítly zaplatit poplatky, protože to zatěžuje jejich státní rozpočet, který se musí popasovat se sanací následků po živelných pohromách.

Když si představíme, kolik peněz dává naše "vyspělá země" do pořádání MotoGP v Brně a jak se představitelé naší vlády klátí při uvolnění dotace ve výši necelých 2,5 milionu dolarů, Peru, země která je co do počtu obyvatel jen třikrát větší než ČR, zaplatila v roce 2018 téměř 31 milionů dolarů. A to na poplatcích ASO a zajištění veškeré infrastruktury a bezpečnosti tratě. I tak bylo pořádání Dakaru pro Peru ziskové, protože peruánská vláda vyčíslila i přes oněch 31 milionů dolarů v nákladech výnos na cca 9,5 milionu USD. I přesto že se na rok 2020 snažila ASO dát vyšší nabídku, nabídku Saúdské Arábie se ji nepodařilo překonat. A peníze jsou na prvním místě.

Takové peníze mají ti, co se narodili na ropě a tak Saudská Arábie bude mimo technického a materiálního zajištění platit společnosti ASO 16 milionů dolarů ročně po dobu 5 let. Což je o 10 milionů dolarů ročně víc, než platilo v roce 2018 Peru. Pokud se podíváme na Saúdskou Arábii, je to země plná pouští. A Rally Dakar je prapůvodně pouštní rally, jejíž myšlenka uzrála v nekonečných dálavách Alžíru a Nigeru. Saúdská Arábie má rozlohu pouští téměř třicetkrát větší než má Peru s Chile dohromady. Průměrná nadmořská výška je kolem 500 mnm a na jihozápadě země jsou i rozsáhlé hory, které mají nadmořskou výšku kolem 2500 metrů nad mořem. Míst kde se dá uspořádat parádní soutěž je tam spousta. Otázka druhá je, jakou otevře Saudská Arábie cestu pro účastníky, návštěvníky a personál Dakaru. Přece jen, Saudská Arábie je země, kde platí právo Šaría a podle něho není možné si dělat co se zlíbí. A často ani to, co je potřeba. Poměrně restriktivní politika Saudské Arábie omezuje vstup na její území mnoha lidem, už třeba jen proto, že někdy v minulosti navštívili "nepřátelské" země. A mnoho lidí má do Saudské Arábie zakázán vstup. Mimo jiné třeba i několikanásobný vítěz Nasser Al Attyah.

Vláda Saudské Arábie bude muset požádat Alláha, aby na omezenou dobu přivřel oči, aby se takováto sportovní akce mohla konat. A bude muset taktéž vyřešit problematiku návštěvnosti. Přece jen, jihoamerický Dakar měl miliónovou návštěvnost nejen místních obyvatel, ale také z celého světa. To bylo i důvodem toho, že byl pro pořadatelské státy stále ziskovou záležitostí. Jak to bude s návštěvou Rally Dakar v Saudské Arábii, když jsou třeba restriktivní víza, je třeba pozvání od místního domorodého občana a celé to trvá vyřídit několik týdnů. Představitele Saudské Arábie čeká v tomto směru ještě trnitá cesta, aby našli mezi svým právem a reáliemi nějaký rozumný kompromis. Rozsáhlost problému dokladuje i fakt, že se první zmínky o Saudské Arábii objevily už na začátku března. A představitelé Rally Dakar sdělili, že si nechávají čas do 25. dubna, kdy oznámí všechny detaily i náležitosti. To jsou 2 měsíce vyjednávání a ladění detailů.