Nadpis tohoto článku rozhodně není nijak přitažený za vlasy. Enduro helma AGV AX9 je totiž přímým následníkem AGV AX-8 DS Evo, která...

...která byla již v roce 2012 otestována renomovaným magazínem Webbikeworld a po dlouhá léta je tímto magazínem vedena jako nejlepší adventure/enduro/dualsport helma v její databázi. AX-8 DS Evo si tento titul zasložila hned z několika důvodů. Jednak z důvodu nadprůměrných úhlů výhledu z helmy, díky vynikající schopnosti větrání, výbornému zpracování, hlučnosti a také díky dobré ceně vzhledem k adekvátním nabídkám konkurence.

Ale byly i drobné výtky. Na svist větru na spodní hraně helmy, výtky na horší odmlžování plexiskla, nebo velmi malý grip, pomocí kterého se otevírá plexi. AGV si vzala tyto výtky k srdci a všechny je napravila. A šla ještě dál.


Pokud již vlastníte AGV AX-8, tak pokud vezmete AX9 do ruky, hned víte, že jste doma. I přes odstup řádky let si helma zachovala svůj typický design. Na druhý pohled lze shledat, že AX9 je designově mnohem uhlazenější a jednodušší. Zmizely některé zbytečné prolisy, zjednodušil se design kšiltu a předimenzované větrání na vrchu helmy ustoupilo ve prospěch hladší, tišší a vyšší aerodynamické účinnosti. Pro nižší aerodynamický odpor a menší hlučnost AGV odstranilo designové prolisy na bocích helmy, které nakonec u AX-8 neměly žádný jiný účel než vzhledový. Stejně tak zaregovala na výtku Webbikeworldu na svist na spodní straně helmy.

 

 

Ta byla zcela vyhlazena, zmizely drobné aerodynamické prvky, které byly spíše na škodu a také byl upraven límec kolem krku, který byl původně rozdělen do tří částí a nyní je jednodílný. Současně byly překryty šrouby fixující pozici kšiltu, takže i tady došlo k uhlazení designu. To vše bylo provedeno za účelem dalšího snížení hlučnosti helmy. Ano, nová AGV AX9 nemá tolik hran a nečiší z ní tolik agresivity. Na druhou stranu z ní čiší elegance a efektivita celkového pojetí.

AX-9 má pro větší aerodynamický klid krytky šroubů držících kšilt

Plexisklo vypadá na první pohled stejně, ale opravdu jen na první pohled. Grip pro otevírání se zvětšil a navíc přibyl i na druhé straně, aby se plexi dalo otevírat i pravačkou. Vyřešena byla i věc odmlžování a to hned dvojí cestou. Jednak AX9 získala protimlžící fólii Pinlock, která AX-8 vůbec neměla, za druhé, větrání na bradě dostalo speciální vnitřní přepínač, kterým můžete poslat proud vzduchu výhradně po plexi nahoru a tím ho lépe odvětrávat. Dobře dimenzované větrání helmy zajišťuje i bradový gril, který má celkem čtyři úrovně nastavení. Pomáhají tomu vnitřní a vnější uzavíratelné panely, které se pro zvýšení účinnosti dají i zcela vyndat. Mezi nimi je umístěn molitanový filtr, který pomáhá filtrovat prach mířící do části brady. Na horní části helmy jsou uzavíratelné větráky pro přísun vzduchu na temeno hlavy. V zadní části helmy jsou zase výdechy, kudy proudící vzduch odchází ven.

 

Helma dorazí zabalená ve standardní krabici, v transportním pytlíku. Bedna jako taková je na všech důležitých místech polstrována několika centimetry tlustými mirelonovými bloky, takže se nemusíte bát si helmu objednat přes internet. I kdyby s ní pošťáci hráli fotbal, je připravena pro nešetrný transport. Součástí balení je mimo helmy jako takové i její transportní pytlík, který je do značné míry jen pro ochranu při dopravě. V krabici naleznete zabalený pinlock, který je součástí helmy a který si můžete podle návodu nasadit. V igelitovém pytlíku obdržíte i dvě barevné samolepky AGV, celkem tři druhy příruček a návodů a sadu dalšího montážního materiálu.

Pinlock se již ve standardní výbavě

Fólie Pinlock se vkládá do připravených čepů v plexi a její těsnost si můžete doladit díky hliníkovým šroubům uprostřed každého z nich. Jednoduše - křížovým šroubováčkem. Po odstranění krytek kryjících šrouby kšiltu můžete kšilt výškově nastavovat. Nebo ho můžete také sundat a z AX9 vyrobit integrální helmu vhodnou pro silniční supersport. Proto jsou v příbalu další drobnůstky. Jednak to jsou gumové záslepky děr po šroubech kšiltu, ale jsou to hlavně jiné aretátory plexi, protože na supersportu je jiná jízdní pozice. Plexi má čtyři pozice uzavření a otevření helmy, které vyhovují vzpřímenému posazu. Pokud jste zalehlí na supersportu, prostřední dvě pozice jsou nevyhovující a proto si můžete tyto poziční aretátory vyměnit.

Přibaleny jsou aretátory plexi pro jízdu na sportovní motorce

Helma umožňuje jízdu i bez plexi - s motokrosovými brýlemi. Sundání hlavního plexi je jednoduché, ačkoliv k němu potřebujete plochý šroubovák. Pokud je plexi nasazeno, můžete ho polohovat do výše uvedených čtyř pozic. A existuje i pozice pátá - mikroventilace, kdy vám zůstane jen 3 mm šikorá škvírka. Plně zavřené plexi je fixováno malým zobáčkem, k jehož překonání pro jeho otevření je potřeba nemálo síly. Ale možná jen proto že helma je zcela nová a zobáček časem ztratí svou přísnou hranu a otevírání půjde snadněji.

Kšilt lze výškově polohovat. Mimoto ho lze zcela sundat

I se sundaným kšiltem vypadá AX9 k světu

Interiér helmy je doslova óda na radost a jednoduchost. Celý sestává pouze ze dvou dílů, přičemž límec je ukotven na šestici cvočků a čepička na pouhé čtyři. Při vyndávání interiéru nemusíte nijak spekulovat. Vyndaný ho máte za 20 vteřin a můžete ho obloučkem poslat rovnou do pračky. Jednoduchosti přispívá již výše zmíněný jednodílný límec, jehož součástí jsou i lícnice. Nandávání interiéru je již trochu obtížnější, protože mimo šesti cvočků límce musíte zasunout jeho plastovou hranu mezi skořepinu a vystélku. Takže zpětná montáž interiéru mi trvala asi tři minuty. Dle výrobce je interiér tužší, než měla AX-8 DS Evo a tudíž by se neměl vymačkat. Aby byl chráněn proti dešti, je límec vyroben ze sytetické kůže Nabuk, který vyrábí firma 3M. Ta vyniká voděodpudivostí, odpuzuje mastnotu a zajišťuje, že voda stékající po helmě se nebude vsakovat do vašeho interiéru. Zbytek interiéru je vyroben z antibakteriálního materiálu Shalimar. 

Vyndat interiér zabere 20 sekund

Po vyndání interiéru vynikne jednoduchost vnitřku. Příjemně překvapí připravenost helmy na instalaci sluchátek komunikátoru. V tlumící EPS vrstvě jsou záslepky, po jejichž vyndání vám vznikne připravený prostor pro umístění sluchátek. Prostor má průměr 42 mm a hloubku 8 mm. Takže se tam nádherně vejdou třeba sluchátka komunikátorů firmy Cardo - jako by byl prostor pro ně přesně připraven. A bohužel 42 mm je málo, aby se tam snadno vešly sluchátka firmy Interphone. Ty bude třeba vyndat ze svých textilních pouzdýrek. Pro vedení drátů ke sluchátkům jsou v EPS připraveny kanálky. Bradová část helmy je natolik veliká, že nebrání instalaci nalepovacího mikrofonu a hlavně jeho molitanové čepičky. Ta (alespoň mě) nijak nevadila a nedotýkala se tváře.

Bohatě dimenzovaný prostor ke vložení sluchátek

Zapínání helmy se realizuje skrze DD kroužky, které jsou upevněny na pásku, který hostí nášivku evropské ECE 22.05 homologace, která byla provedena v Itálii. Nášivka obsahuje i nápis ANCMA, tudíž má helma homologaci i pro závodění na horském, případně BMX kole.

Mezi sluchátky a ušima je jen síťovina. Zvuk ze sluchátek je bez ztráty kvality

Kšilt helmy nemá středovou fixaci a přestože je dost vysoký, je ukotven pouze na bocích helmy. Překvapivě je ale velmi pevný a tvrdý, takže jen tak nějaká větvička ho nezlomí. Stejně tak pevně působí celá helma. Absence jakýchkoliv designových cukrbliků dělá ze skořepiny helmy pevný a houževnatý oříšek, který je ještě umocněn tím, že se jedná o trikompozitní helmu. Skořepina je vyrobena z vrstvy karbonu a vrstvy skleného vlákna, mezi které je vložena vrstva aramidové textilie. Výsledný trikompozit je velmi lehký, trvrdý a houževnatý. Odráží se to i na hmotnosti helmy, která i s kšiltem a velikým plexi váží pouhých 1445 gramů.

Přední ventilace má celkem 4 úrovně průtoku vzduchu. Mimoto že umožňuje vzduch posílat výhradně nahoru na plexi

Skořepina se vyrábí ve třech velikostech a zavedený výrobce dodává celou plejádu náhradních dílů. Pokud urazíte kšilt, můžete si koupit nový. K dostání jsou i zabarvené verze plexi, interiér je výměnný, stejně i tak jsou výměnné pouze lícnice, pokud byste poněkud nešťastně přibrali přes zimu ve tváři. Výrobce dodává helmu v několika barevných variantách. Barevné varianty jsou o 80 gramů těžší než čistě karbonová verze. Ovšem i barevné varianty mají stejnou skořepinu a pod lakem se pořád ukrývá tento trikompozit. Nejlevnější černá varianta stojí 12 290,- Kč. Cena testované verze je 15 990,- Kč

Límec má okraje ze systetické voděodpudivé kůže. Mezi ní a jemným interiérem je reflexní proužek od firmy 3M

Helmu zapůjčil Yshop.cz - autorizovaný distributor produktů AGV a Dainese

+ lehká, karbonová

+ jednoduchý a bytelný design

+ kvalitní zpracování

 

-absence vnitřní sluneční clony