Obvykle když se bavíme o tom že spolu výrobci motocyklů bojují, jedná se o boj na závodní trati, na poli výkonů, nebo technických fines. Royal Enfield a Jawa se vyrábějí v Indii. A tam se hraje o úplně něco jiného.

Indie je země, kde je doprava v jedné stopě základním dopravním prostředkem. Veliká endura a nedejbože supersporty jsou zcela mimo hru. Hra se hraje za úplně jiným výsledkem - vyhrává ten, kdo prodá nejvíce strojů. A dalo by se říci, je poměrně jedno, jestli to jsou stroje výkonné, pěkné, nebo na technické úrovni. Vyhrává množství.

 

Royal Enfield je lídrem Indického trhu s motocykly kategorie 300 ccm a vyšší. Jeho stroje se prodávají již za ceny odpovídající naším 44000 Kč za nejlevnější model Bullet. Což je cena o čtvrtinu nižší, než je cena nejlevnější Jawy. Můžeme podotknout, že Bullet 350 není přímým konkurentem, protože je slabší, těžší a má i horší brzdy. Ale koho to v Indii zajímá, když je o 25% levnější a servis Royal Enfield je na každém rohu? Pokud zákazník chce, může si za cenu Jawy koupit model Bullet 500, který Jawu již předčí i technicky.

 
Uznávám, že růst Jawy je explozivní. Z tisíce kusů na dva tisíce kusů je to růst 100%, přičemž dva tisíce kusů není nic proti 700 tis. prodaných Royal Enfieldům každý rok. A to Jawa zatím neprodala ani kus, protože v obchodech jsou pouze předváděcí stroje. Jawa bude pro nás soupeřem až v té chvíli, kdy bude prodávat desítky tisíc kusů po delší období a nikoliv v době, kdy se o ní jen mluví a stroje ještě ani nejezdí. Jawě bude trvat ještě dlouho, než z našeho koláče ukousne nějaké rozumné sousto. Chybí ji všechno. Chybí ji stroje, prodejny, chybí ji servisní zázemí a servisní síť. Současné halo kolem Jawy je pouze z důvodu, že je to nový model na trhu. Royal Enfield má velmi dobré produkty a silné plány do budoucna, které to Jawě rozhodně neulehčí.

Siddhartha Lal, CEO Eichler Motors - vlastníka značky Royal Enfield

Faktem je, že se novodobá Jawa v Indii zatím zabydluje. Značka Yezdi, která vyráběla Jawy v licenci je již bez servisního zázemí a majitel Jawy India - Classic Legends otevírá co 14 dní novou prodejnu. Podle Classic Legends by chtěla mít do konce roku 50 prodejen i se servisem, což je sotva desetina toho, kolik má servisů Royal Enfield. Na druhou stranu, pokud prodeje půjdou, není důvod servisní síť nerozšiřovat. V roce 2020 by to mohlo být klidně 100 prodejen se servisem a to už je číslo, které by i Royal Enfield již pocítil. Jenže podle RE to dopadne jinak. Trh se zájemci  se nasytí. Ti co motorku Jawa chtějí si ji koupí a až opadne prvotní nadšení, Jawa narazí na tvrdé dno každodenního byznysu. Už si nebude moct dovolit prodávat stroje tak draze a bude muset zlevnit.

Na druhou stranu, prohlášení představitelů RE jsou obvyklé obchodní manýry a není se jim co divit. Snaží se jimi zviditelnit a nerozhodnuté zákazníky přiklonit na svoji stranu, což není nijak neobvyklá taktika.