Evropské silnice jsou plné SUV strojů, které mají tu více, tu méně potenciál zdolávat všechny nástrahy nezpevněných cest. Nelze úplně říci, co je pro takovouto disciplínu klíčové. Je to podvozek, pneumatiky, hmotnost stroje, nebo potenciál motoru? Podle všeho je to mix všech těchto vlastností, ke kterým do značné míry musíme přidat šikovné ruce. Volba správného stroje ale zůstává klíčovým krokem.

Dostal sem do ruky Husqvarnu 701 Enduro modelového ročníku 2019 a strávil 3000 kilometrů v sedle, abych se mohl podělit o subjektivní dojmy s tímto univerzálem. Z oněch 3000 kilometrů jsem strávil odhadem 1500 kilometrů mimo asfalt a v relativně těžkém terénu. Jaká tedy Husqvarna 701 Enduro je?

 

Pojem "cestovní enduro" poněkud zdomácněl. Postupem času se slovo "enduro" upozadilo a mnoho cestovatelů vyzdvihuje slovo "cestovní". Většina těchto moderních SUV má hmotnost přes 200 kilogramů a to je číslo, se kterým je potřeba mimo zpevněné silnice víc než počítat. Zejména když se do motocyklu natankují desítky litrů paliva a ověsí se kufry které jsou napěchovány výbavou pro několik dnů. Takovéto SUV je potom mimo asfalt jako tank a jízda s ním není ani příjemným zážitkem. Potom máme ostrá endura, která se zase z mnoha důvodů nehodí k cestování. Je to většinou přespříliš sportovní ergonomií stroje, ale také krátkými servisními intervaly, které se měří na několik motohodin.

A pak máme na výběr Husqvarnu 701 Enduro, která se jako koncept objevila v roce 2013 na veletrhu EICMA v Itálii. Prototyp tehdy vycházel z oblíbeného stroje KTM 690 Enduro R, stejný motor byl zastavěn do rámu KTM a stroji byly poskytnuty nadčasové tvary ostrého supermotardu. Majitel Husqvarny ovšem chtěl jít se značkou jinou cestou, než šla KTM 690 Enduro R. Proto dostala Husqvarna o dva roky později odlišný rám, s trochu jinou geometrií, s větší nádrží o 1,5 litru a zejména s jiným podvozkem, než měly tehdejší stroje KTM. A samozřejmě s líbivým nekomplikovaným designem.

Motor

Modely 2015 a 2016 měly stejný motor jako stroje KTM. Ty měly slabé konstrukční místo v systému rozvodů a tak od roku 2017 byl stroj vybaven motorem s přepracovanou hlavou. Ta ke stávajícímu vyvažovacímu hřídeli na klice přidávala vyvažovák i v hlavě válce. Výsledek? Točivý motor, který generuje minimum vibrací. Motor, který dává 75 koní a přitom má předepsaný servisní interval 10 tisíc kilometrů. Husqvarny 701 Enduro jsou tedy motocykly, se kterými se nemusíte bát zdolávat těžký terén a současně tyto stroje zvládnou i dovolenou v Alpách. Neunaví ani vás, ani samy sebe. Distribuce výkonu je hladká bez jakýchkoliv kopanců a výkonnostní křivka graduje v nejvyšších otáčkách. 145 kilogramů suché hmotnosti versus 75 koní dávají stroji zrychlení supersportovní šestistovky a pro rychlé lítání po silnicích jsou pro vás limitem pouze pneumatiky.

Maximální rychlost stroje s výchozím zpřevodování osciluje kolem 190 km/h a tak můžete po okreskách prohnat lecjakou sportovní šestistovku. S dodávanými pneumatikami Continental TKC80 sice již od zhruba 160 km/h trochu plavete a tak dalších 30 je otázkou určité míry adrenalinu.

Podvozek

Do roku 2018 byly stroje vybaveny podvozkem WP 4CS. A protože se mateřská KTM rozhodla do vícero modelů použít technologicky vyspělejší podvozek Xplor, pro rok 2019 je tímto podvozkem vybavena i tato Husqvarna. Jakkoliv se nedá říci, že by podvozek 4CS byl vyloženě špatný, po světě se pohybuje nemálo lidí, kteří si to nemyslí. Na 4CS bylo mnoho výtek, takže výměna za Xplor je jednoznačně krok kupředu. Měl jsem možnost vedle sebe postavit oba stroje a oba projet. Zadní tlumiče obou strojů dávají podobné dojmy. U předních tlumičů je to výrazně jinak. Za studeného oleje se na první dojem zdají být oba stroje (v továrním nastavení) velmi podobné. První vyjetí na louku a měl jsem pocit, že necítím rozdíl. Po několika minutách jízdy, kdy se olej ve vidlicích rozehřeje, přední Xplor začne na nízkém útlumu krásně žehlit, přičemž starší podvozek 4CS zůstává stále tvrdý. Na 4CS jsem následně zkoušel snížit úroveň útlumu a odskoku kola, ale nemohl jsem se zbavit dojmu že ať točím kam chci, přední podvozek je stále stejný.

 

Na vysokém útlumu se mi stalo, že jsem se s 4CS dostal na dorazy. Xplor má lepší progresi a s velikostí útlumu více tvrdne. Celkově řečeno, nový podvozek nové Husqvarně 701 Enduro jen prospěl. Po větších kamenech lépe žehlí a při občasném skoku lépe drží stabilitu stroje. Nejznatelnější je podvozková inovace znát při pomalejší jízdě v kamenitém terénu. S tlumiči 4CS jsem měl pocit, že jsou jak ze dřeva. Nové tlumiče Xplor odvádí svou práci mnohem lépe.

Brzdy

Brzdy jsou kapitolou samy o sobě. Vpředu je plovoucí kotouč na plovoucím třmenu, tedy kombinace možná přespříliš komplikovaná, ale vzhledem k jízdní pohodě dokonalá. Takováto kombinace je dokonce i vzadu - zadní 240 mm kotouč je plovoucí a brzdí ho plovoucí třmen Brembo. Přední třmen Brembo je čtyřpístkový, takže brzdný výkon je doslova "na prst". Celý systém má pod palcem ABS, které je vypínatelné. Enduro ABS s možností zablokovat zadní kolo se dá přikoupit jako aftermarket doplněk za pár set korun. Zadní brzdě pomáhá brzdným výkonem motor. Převodovka je vybavena antihopingovým systémem APTC, takže se vám při podřazování nestane, že se vám zablokuje zadní kolo. Systém APTC funguje natolik citlivě, že můžete podřadit i v náklonu na šotolině a zadek stroje se jen lehce zavlní, než že by šel do brzdného smyku.

Ergonomie

Jízdní posez na 701 Enduro je čistě endurový. Rovná sedačka je velmi dlouhá, i proto, že je stroj homologovaný pro dvě osoby. Její téměř nulové zakřivení vám pomáhá snadno přesouvat tělo dopředu a dozadu, stejně jako to dělají závodníci na motokrosových závodech. Na rozdíl od závodních strojů je sedačka dvojnásobně široká. V terénu, kdy kombinujete posez a postoj ve stupačkách byste šířku sedačky tak jak tak nijak nevnímali. V momentě kdy chcete na stroji ukrojit stovky kilometrů po silnici si její šířky všimnete velmi brzy. Zadek se začne ozývat až na přelomu druhé a třetí stovky kilometrů - akorát tak v době, kdy je fajn si udělat povinnou přestávku u benzínové pumpy.

Stupačky stroje jsou výrazně zakloněny, s důrazem na offroad potenciál. Vysoká řídítka a nízký štítek nad světlem, společně s vysokou sedačkou dávají pocit že sedíte vysoko na motorce, než že byste byli utopeni v prohlubni sedačky velikého cesťáku. Posez je na silnici doslova chuligánský a stroj skrze něj dává jasně na vědomí, že je konstruován spíš pro zábavu, než pro hltání tisíců kilometrů.

Na závěr

Nejlepší vlastností motocyklu Husqvarna 701 Enduro je, že stroj sám o sobě neumí nic navíc. Mimo povinného (vypínatelného) ABS nemá nic, co by vás rozptylovalo. Žádná kontrola trakce, žádné palivové mapy, žádná kontrola zdvihání předního a zadního kola, žádné náklonové ABS, které vám bere brzdnou sílu zrovna když to nečekáte. Sedmsetjednička je prostě čistý stroj oproštěný od všech nepodstatných zbytečností. A kde nic není, nemá se ani co rozbít, což by mohla být dobrá zpráva pro dlouhodobou životnost a spolehlivost.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Výrobce dodává ke stroji širokou nabídku příslušenství, nehledě na to, že množství doplňků lze nakoupit u specializovaných výrobců a prodejců, které je vyrábí této Husqvarně na míru. Husqvarna 701 Enduro je ideálním náčiním pro amatérské rallyové jezdce. Stačí dokoupit rally kit a doplnit pár možností a můžete se přihlásit do jakékoliv soutěže spadající pod Dakarskou sérii. Potenciál k tomu má tento motocykl značný již z výroby.

K2 Moto - autorizovaný dealer motocyklů Husqvarna

+ high-end podvozek

+ dobrý poměr hmotnosti a výkonu

+ spotřeba kolem 5 litrů

+ kvalitní zpracování

+ univerzalita

 

- pro seriozní offroad nutno dokoupit mnoho doplňků

- nesnadná instalace zavazadel

- nemá offroad ABS - nutno dokoupit

 

Technické údaje Husqvarna 701 Enduro:

Motor Čtyřdobý čtyřventilový jednoválec SOHC
Zdvihový objem 693 ccm
Vrtání/zdvih 105/80 mm
Kompresní poměr 12,6:1
Maximální výkon 55 kW/ 75 koní / 8000 ot.
Maximální kroutící moment 70 Nm / 6500 ot.
Rám Příhradový ocelový, prášková bílá barva
Převodovka 6 stupňů, manuální
Spojka Ve společné olejové lázni, antihopingová systémem APTC
Přední tlumiče WP Xplor, dvojité teleskopické USD, plně nastavitelný, zdvih 275 mm
Zadní tlumič centrální monoshock WP Xplor PDS, plně nastavitelný, zdvih 275 mm
Kola 1,85"/21", 2,5"/18"
Přední brzda 300 mm plovoucí kotouč s plovoucím axiálním čtyřpístkovým třmenem Brembo
Zadní brzda 240 mm plovoucí kotouč s plovoucím jednopístkem Brembo
Hmotnost bez paliva 145 kg
Výška sedla 950 mm
Objem nádrže 13,5 litrů
   
Cena 263900 Kč