QJ Motor je poměrně mladá značka, poměrně starého výrobce motocyklů Qiangjiang, který sídlí v čínské provincii Zheijang - co by raketou s plochou dráhou letu do Šanghaje dostřelil. Qiangjiang vznikl v roce 1985 a po mnoha letech výroby motocyklů pod svou značkou...

 

...koupil od Italů v roce 2005 značku Benelli. Teď se určitě mnoha lidem rozsvítilo. Qiangjiang není žádným nováčkem. A na Benelli si nějak vydělali - výrobou a prodejem motorek Keeway. A teď už je všem jasné, že nejde o nějakého malého výrobce. Qiangjiang spolupracuje s obrovskou automobilovou skupinou Geely, která je u nás zase známá tím, že vlastní automobilky Lotus, Proton a Volvo.

Qiangjiang si v rámci komunistické tradice stanovila smělý pětiletý plán a to, že během pěti let prodá 10 milionů motocyklů. A k tomu ji očividně Keeway, KSR a Benelli nestačí a proto začala vyrábět nové řady motocyklů pod svou vlastní značkou QJ Motor.

QJ Motor nepokrytě čerpá z konstrukčních výdobytků Benelli. Jednak šahá do Benelli motorů a také do jejího dodavatelského řetězce. Na vyšších řadách motocyklů QJ Motor tudíž najdeme podvozky Marzocchi a KYB, nebo brzdy Brembo. Motocykl QJ750 je typu Adventure Sports. Osazen je dvouválcovým řadovým motorem Benelli o bjemu 753 ccm, který dává výkon 76 koní při vysokých 11000 otáčkách. Stroj je vybaven 5" barevným TFT přístrojoým panelem, nastavitelným podvozkem KYB, radiálními monoblokovými brzdami Brembo M4.32 a ABS systémem Bosch. A asistovanou antihoppingovou spojkou. S 18,5 litry paliva váží stroj solidních 223 kilogramů.

Druhým adeptem a evropské trhy je stroj QJ500GS. Což je v podstatě předesignovaná Benelli TRK 502. QJ tvrdí že modernizovaná, protože se mimo jiné před pilotem vyjímá opět pětipalcový barevný TFT panel.

Dalším strojem by měl být malý naháč QJ350. Opět je základem stroj motocykl Benelli 302S. Ale se zvýšeným objemem motoru na 353 kubíků, který by "měl" dávat 36kW výkonu. Ale spíše to bude 36 koní. A nejspíše i toto číslo je blbost. Prostě bude dávat výkon cca odpovídající 350-tce.

Konkurentem Yamahy MT-07 nebo CFMOTO CLX 700 by měl být QJ SRK700. Ten má podobný motor jako prvně uvedený adventure-sport, jen o objemu 693 kubíků s výkonem 75 koní. Tento stroj by měl být vybaven vším moderním, na co jsme u současné produkce zvyklí. Měl by tedy mít full-LED světla, TFT přístrojový panel, bezklíčkové zapalování a zřejmě i náklonové ABS. Vybaven je brzdami Brembo a podvozkem Marzocchi.

Motory všech těchto strojů se prodávají v Evropě a motocykly s nimi jsou schopny splnit Euro5. Pro QJ Motor by neměl být větší problém prodeje v Evropě rozjet.

Nám osobně to tedy absolutně nedává smysl, protože se domníváme, že by pro Qiangjiang bylo přínosnější více podporovat Benelli, které má v Evropě skvělé jméno, než se snažit rozdrobit své aktivity do další značky. A tak uvidíme. Možná že bude nakonec jinak. Benelli zůstane evropská značka a QJ Moto bude pokrývat jiné části světa.