K prvnímu představení tohoto modelu došlo v roce 1992 a  ten se vyvinul až do současného ikonického motocyklu litrové kategorie. Zároveň posloužil jako základ schopných závodních okruhových strojů po celém světě i pro silnice, na kterých se jezdí Isle of Man TT. 

Téměř třicet let zkušeností konstruktérů došlo v roce 2020 zřejmě k pomyslnému vrcholu a tak vznikl zcela nový Fireblade s příznakem SP, který je zaměřen především na okruhové ježdění. Nyní tedy máme v nabídce Fároše dva, přičemž oba dva do značné míry vycházejí z RC213V-S, což je závodní stroj MotoGP určený k provozu na běžných komunikacích. Nám se tedy tohle slovní spojení zdá spíš jako o oxymóron, nicméně je to jak to je. 

CBR1000RR-R FIREBLADE SP 2022

Tento řadový čtyřválec si stále zachovává maximální výkon 160 kW při 14 500 ot./min, výrobce se zaměřil především na změnu akcelerace při průjezdu zatáčky na hnací ústrojí: sání, vzduchová komora, její přívody i střední část výfukového potrubí byly revidovány s důrazem na vyšší výkon ve středních otáčkách. Výfukové svody s uspořádáním 4-2-1 mají oválný průřez a systém je zakončen tlumičem výfuku od firmy Akrapovič. Ozubené kolo stálého převodu má nyní 43 zubů, což je o tři zuby více, které zajistili zlepšení akcelerace na každý rychlostní stupeň a došlo také  vylepšení rychlořazení. Díky zkušenostem jezdců HRC byl optimalizován také systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC), a to s ohledem na ještě lepší trakci zadního kola. 

Zlepšilo se také ovládání plynové rukojeti. Zbytek podvozku tvořený hliníkovým lichoběžníkovým rámem, kyvným ramenem ve stylu RC213V-S, šestiosým snímačem setrvačných sil (Inertial Measurement Unit - IMU) a elektronickým tlumičem řízení Honda Electronic Steering Damper (HESD) se 3 úrovněmi nastavení zůstal nezměněn. Špičkové odpružení pro závodní tratě je tvořeno systémem Öhlins Smart Electronic Control (S-EC) a uživatelským rozhraním OBTiPřední brzdové kotouče jsou opatřeny čtyřpístkovými třmeny Brembo Stylema a brzdovou páčkou/válcem Brembo.

Kapotáž a pozice jezdce zachovávají nekompromisní důraz na aerodynamiku a kapotáž je opatřena křidélky ze strojů MotoGP, která jsou schopna generovat přítlačnou sílu. Barevný TFT displej nabízí intuitivní ovládání jízdních režimů a nastavení výkonu, brzdění motorem, systému HSTC, systému pro zamezení zvedání předního kola, režimu Start a režimů ABS, které lze nastavit pro jízdu na okruhu. Praktickým detailem je inteligentní klíč Smart Key.

Pro modelový rok 2022 bude model CBR1000RR-R Fireblade SP dostupný v červené verzi Grand Prix Red a v matném černém provedení Mat Pearl Morion Black. Obě tyto verze jsou nově opatřeny zlatými koly a novými logy HRC a evokativním barevným schématem nové éry. Na počet oslavy 30. narozenin bude dostupná i limitovaná edice Fireblade SP 30Th Anniversary, která skládá poctu původnímu modelu Fireblade z roku 1992, který před 30 lety stál u zrodu této legendy.

CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30th Anniversary

Limitovaná edice je v barevném provedení „Trikolóra“, kterou navrhl pan Hiroaki Tsukui, který stál u zrodu původního barevného návrhu v roce 1992. Všechny detaily jsou na první pohled rozpoznatelné a žádný nechybí. Celek je dotvořen ultramoderním uspořádáním pocházejícím z roku 2020 kombinovaným s prvky připomínajícími „tahy štětcem“, jež zřetelně odkazují na významného předchůdce. Celek dotváří modré čalounění zadního sedla.  

Limitovaný model se odlišuje i v dalších detailech. Po zapnutí zapalování se na displeji zobrazí animace „ohnivého prstence“. Na hlavě vidlice každého stroje je laserem vyryto unikátní sériové číslo. Loga 30th Anniversary na víčku palivové nádrže, na inteligentním klíči a laserem vyryté logo na tlumiči výfuku od firmy Akrapovič.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE 2022

První hodnoty jsou stejné jako u verze SP, výkon zůstává stejný a k poladění došlo u akcelerace v zatáčkách a na hnacím ústrojí. Taktéž tu máme tři zuby navíc a tak se zoubková víla třepetá blahem. Kontrola trakce a plynová rukojeť - to stejné. Změna přichází na brzdách, kde jsou použity čtyřpístkové třmeny Nissin s použitím nového materiálu u pístů a novou povrchovou úpravou vylepšující odvod tepla. 

Rám, kyvné rameno, IMU a HESD stejné jako u SP je doplněno odpružením Showa, vpředu 43mm vidlice Showa Big Piston Fork kombinována se zadním tlumičem Showa Balance Free Rear Cushion Lite. Kapotáž, pozice jezdce, barevný TFT displej, jízdní režimy a klíč Smart Key mají s eSPéčkem totožné. 

Model CBR1000RR-R Fireblade bude dostupný v krásném červeném barevném provedení Grand Prix Red, které bylo představeno v rámci modernizace v roce 2020, nově navíc s bílou plochou na číslo umístěnou na přídi.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY