Nedávno jsme vydali článek, který hovořil o očekávání od nadcházející Ténéré World Raid. V něčem jsme se trefili, v jiném jsme Yamahu podcenili. Každopádně, v nové genegaci Yamaha zásadně řeší to, co ji bylo nejvíce vytýkáno a je vidět, že Japonci nakonec umí naslouchat přáním uživatelů. I když jim to trochu trvá...
Faktem je, že už v roce 2018 jsme vydali článek, který se s Yamahou zrovna dvakrát nepáral. Na článek se zprvu snesla vlna kritiky, ovšem s odstupem času se ukázalo, že co bylo psáno, to bylo dáno. Nezřídkakdy majitelé dodatečně tahali z peněženek desítky tisíc korun, aby vyřešili nedostatky, zejména co se podvozku týče. Po vyzkoušení motocyklu jsme také snesli kritiku na vysoké těžiště stroje - motor je velmi vysoký a tudíž i vysoko položená musela být i palivová nádrž. A do třetice, vertikální displej ve stylu Tetrisu byl šok již v době uveřejnění prvního prototypu T7. O to větší byl, když se tento displej objevil i u prodejního kusu. Tyto všechny věci, a mnohé další, Yamaha v reparátu opravuje. A my můžeme jen neskromně říci - škoda že takováto nebyla T700 už od začátku.
Začněme podvozkem. Mizerný podvozek už by neměl být mizerný. Jednak je o 20 milimetrů vyšší, takže se zdvihy odpružení 230 a 220 milimetrů se Yamaha dostává jakž-takž na standardní hodnoty v této kategorii motocyklů. Jezdec se nebude muset tolik bát, že si štrejchne krytem motoru o kameny, nebo že mu stroj zůstane "viset na břiše" v hlubším terénu. Nový podvozek je navíc plně nastavitelný protože v nové generaci má i předpětí pružin, což ocení jezdci, kteří si mohou kompletně nastavit charakteristiku tlumení pro svou váhu a pro svůj styl jízdy. Zejména za tuto změnu tleskáme Yamaze i nohama.
Samozřejmě, s vyšším podvozkem přišla i vyšší sedačka. Z původních 879 milimetrů jsme na čísle 890, takže půlčíci (jako já) dosáhnou ještě o kus hůře. Přestože že šel podvozek nahoru o 20 a výška sedačky jen o 10 značí, že sedačka je zcela jiná. Je půlená, pro jezdce a spolujezdce a namísto zadní části sedačky je možné umístit třeba plotnu na přepravu zavazadla. Jasně že je nižší, ale hlavně je výrazně plošší a delší směrem k předku stroje. Jezdec již nebude tolik "utopen uvnitř motocyklu", protože před ním se už nevyjímá vysoká palivová nádrž. Nová Ténéré má totiž nádrže dvě, navíc o souhrnné kapacitě 23 litrů - o značných 7 litrů větší, než u předchozí verze. Tím jak jsou nádrže dvě a po stranách, nejsou tak vysoko a palivo je níže uložené na bocích stroje, čímž Yamaha dostala dolů i jeho těžiště. Výborně.
Do třetice přístrojový panel. V minulém článku jsme predikovali, že Yamaha přinese jízdní režimy motoru a zřejmě i kontrolu trakce. Komunikaci s mobilem, upozornění na příchozí SMS-ky a hovory a případně možnost navigace přímo z mobilu. Nový přístrojový panel přišel, výrazně modernější, připojitelný k mobilnímu telefonu skrze aplikaci Yamaha MyRide, která notifikuje příchozí SMS-ky a hovory. Navigace prozatím není zmíněna, ale třeba časem přijde jako update, nebo jako příplatková vlastnost. Barevný přístrojový panel je možné přepnout do třech schémat - Street, Explorer pro cestovní enduro a Raid jako inspirace dobových rallyových roadbooků. Palivové mapy motoru se nekonají a Ténéré 700 má stále jen jeden jediný režim. Přibyly ovšem módy ABS, kde si nyní můžete vybrat mezi ABS ON, ABS OFF a Enduro ABS, kdy je potlačena citlivost předního kola a ABS na zadním kole je vypnuto úplně.
Aplikace MyRide přijde vhod i dálkovým jezdcům, kteří jsou si vědomi, že v případě problémů se strojem, si u moderního motocyklu "bez diagnostiky ani neškrtnou". Aplikace MyRide totiž dokáže z motocyklu vytáhnout chybová hlášení, pokud by k nějakému došlo. A je tudíž snadnější odhalit možnou příčinu.
Dále T700 Raid přináší sériové montovaný tlumič řízení značky Öhlins, který řidiči nabízí 18 úrovní nastavení tlumení. Pro enduro ježdění se také hodí nové větší stupačky, a bytelnější 3-dílný kryt motoru. Nová je i mřížka chladiče a když už jsme u té ochrany, boční "plasty" nádrží jsou z kompozitového materiálu, který znatelněji lépe ochrání na bok vyvedené nádrže, než by tomu bylo u plastu. Zlepšená je i ochrana jezdce. Zejména o 15 milimetrů vyšším plexisklem, které má navíc po stranách větší (odmínatelné) deflektory. Otazník visí nad hmotností. Když pomineme hmotnost dalších sedmi litrů paliva (5,5 kg), nový World Raid má psanou mokrou hmotnost 220 kilogramů. Značí to, že nové nádrže a drobnosti kolem přinesly o 10 kilogramů hmotnosti navíc. Což určitě není málo.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Nakonec je nová World Raid vybavena nějakými drobnostmi, jako jsou třeba LED blinkry, které jsou u obyčejného modelu jen za příplatek. Nová Yamaha Ténéré 700 World Raid je třetí do party rodiny T700. Ténéré 700 a Ténéré Rally Edition zůstanou dále v prodeji. A je možné že i tyto modely Yamaha dovybaví některými vlastnostmi, jako je třeba TFT displej. A je zřejmé, že jiné vlastnosti si model World Raid nechá jen sám pro sebe, jako je například tlumič řízení. Cena World Raid je pro ČR prozatím neznámá. První dodávky motocyklů by měly započít v květnu 2022.