Při pohledu na totemy benzínových pump nejeden řidič upadá během jízdy do bezvědomí. Přitom řešení je velmi snadné a můžeme ho vidět na většině planety - jezděte s úspornými motorkami.

Otázka zní, proč jezdit se spotřebou 7 litrů, když můžete jezdit se spotřebou čtvrtinovou. Jak se nám začíná oteplovat, můžete vytlačit z garáže milounkou Hondu Dax. Nová, modernizovaná a přitom v zásadních konstrukčních řešeních stále stejná.

Ano, u Hondy si již nyní můžeme vybrat z nabídky dvou malých motorek. je to předně ikonická Honda Monkey, ale také o něco větší a modernější Honda MSX 125 Grom. V šedesátých letech minulého století však Honda začala prodávala ještě model ST50 Dax, následovaný ST70 a v jistých zěměpisných regionech i větší ST90 Dax.

Poté ho kolem roku 2000 z evropského trhu stáhla a nyní, po více než dvaceti letech ho na něj vrací s motorem splňujícím emisní normu Euro5.

ST125 Dax se vyznačuje lisovaným kovovým rámem ve tvaru písmene T, jehož vnitřní prostor zajišťuje funknci palivové nádrže. Podvozek tvoří USD vidlice o průměru 31 milimetrů a dva zadní tlumiče s vinutými pružinami.

Kola jsou 12-palcová. Přední kolo je bržděno dvoupístkovým brzdovým třmenem, zadní kolo jednopístkovým. Pro pohodlí na městských silnicích jsou obuty balónové pneumatiky s vysokým profilem. Čtyřtaktní motor o výkonu 6,9 kW má nejvyšší točivý moment 11 Nm, takže se s hmotností 107 kilogramů bude jednat o velmi svižné vozítko.

Spojení Neo-retro, které můžeme vidět i u jiných motocyklů Honda je pro Dax nanejvýš příhodné. Je tudíž osazen Full-LED osvětlením včetně blinkrů a transreflexním digitálním tachometrem. Pro nekomplikovanou jízdu je vybaven čtyřstupňovou převodovkou a automatickou rozjezdovou spojkou, takže stačí jen jeden pohyb, otočení rukojeti a můžete vyjet.

Městská motorka se samozřejmě velmi mrštně proplete všemi dopravními zácpami a mimo to se můžeme dostat k úvodní úvaze. Honda uvádí, že ST125 Dax produkuje 35g CO2 na jeden kilometr. Z čehož nám vychází, že stroj by měl jezdit se spotřebou malinko pod 1,5 litru na 100 kilometrů. S nádrží o kapacitě 3,8 litru by mohl mít stroj dojezd kolem 250 kilometrů.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

ST125 Dax bude možné objednat ve svou barvách, modré a červené. Dá se očekávat, že největší překážkou jejího většího rozšíření bude cena, která by se měla pohybovat malinko nad 100 tis. Kč, což je více než stojí MSX125, nebo stejně jako ikonická Monkey.