KTM zažívá v letošním roce nejhorší sezónu za posledních 20 let. Je to předzvěst pádu z evropského trůnu?
O tom, že ani loňský roky nebyl pro KTM nijak zvlášť úspěšný jsme psali vloni v prosinci. Po letech překotného vývoje a dvouciferných nárůstů prodeje byt ten loňský ve znamení růstu sotva polovičního. A již tehdy bili odborníci na poplach, že trend je výrazně negativní, což se naplno projevilo již v letošní polovině roku.
Protože je Pierer Mobility (majitel značek KTM, Husqvarna, Gasgas, MV Agusta a částečně i společného holdingu s CFMOTO) akciová společnost, je povinován vydáváním pravidelných finančních reportům vůči svým akcionářům. Což udělal naposledy 23. srpna 2024, kde hodnotil své výsledky, zejména v meziročním srovnání s prvním pololetím 2023. A výsledky jsou to doslova tragické, protože příjmy z prodeje motocyklů meziročně spadly o 27 procent. Příjmy z prodeje jízdních kol dokonce o celých 36 procent.
Pierer Mobily ve svém reportu nespecifikuje, jak která značka se podílí na celkovém (ne)úspěchu koncernu. Ale dá se předpokládat, vzhledem k tomu že Husqvarna, Gasgas i MV Agusta jsou silně minoritní, že většinu ztráty si připisuje právě KTM. A to jak segment motocyklový, tak cyklistický. Motocykly si za 1H/24 připsaly ztrátu 78 milionů € a kola (a elektrokola) dokonce celých 117 milionů €. Ztráta 195 milionů € je v kontrastu se ziskem 53 milionů € v loňském roce. Rozdíl je tedy obrovských čtvrt miliardy €.
Co se motocyklů týče, tak za první polovinu roku 2024 prodala KTM 77 tisíc motocyklů, což je o celých 35 tisíc méně než tomu bylo v loňském roce. Sklady KTM jsou plné, stejně jako showroomy prodejců a motocykly se neprodávají.
Pierer Mobility tvrdí, že se jeho výkonnost zvýší ke konci letošního roku a na začátku roku 2025. Čemuž, ruku na srdce, nemůže snad žádný investor věřit, vzhledem k sezónnosti prodávaného zboží. Zdá se, že se Pierer snaží slibem nezarmoutit. Navrhuje řešení, že sníží náklady na výrobu (akcelerace přesunu výroby do Filipín) a vedle již 374 propuštěných zaměstnanců propustí dalších 200.
Pierer silně investuje do rozvoje. Ukončuje výrobu v evropských provozech a spouští ji v Asii - nově na Filipínách. Přičemž na tento rozvoj nemá úplně prostředky. Ty si půjčuje. Výsledkem je že mu roste čisté zadlužení, mezi roky 2022 a 2024 stouplo téměř šestinásobně a aktuálně atakuje hranici 1,5 miliardy €.
Je dost dobře možné, že KTM trpí přehřátím organismu díky překotnému vývoji, který nerespektuje potřebu pečlivějšího testování. Rezonující problémy jejích motocyklů, ke kterým se KTM staví vlažně a snaží se se buďto bagatelizovat, nebo rovnou popírat, jsou možná tím zásadním důvodem, proč jdou prodeje značky tak drasticky dolů. Dolů jde možná zejména důvěra zákazníků. KTM má přitom 67% tržeb z Evropy a 27% ze severní Ameriky a v těchto regionech nežijí "izolované kmeny divochů", které by si navzájem nepostěžovaly na jednání zástupců této značky.
Nesmíme zapomenout ani na fakt, že si KTM drasticky ukusovala z koláče enduro motocyklů, kdy jejich jednoduchá enduro či MX motorka s minimem čehokoliv, atakuje cenu velikého dvouválcového adventure motocyklu. Tato drastická cenová politika dala příležitost vzniku konkurenčních značek. Fantic raketově roste a hlavně se do MX (a brzy i enduro segmentu) pustil i Triumph a Ducati i čínské Kove. Což by mohl být a jistě bude pro KTM další z velikých problémů.