Nová "malá" Géesa nám ve všech směrech povyrostla. Delší, širší, výkonnější.

Lidé chtějí neustále více a rychleji. BMW nestálo se svými středněobsahovými cesťáky na místě a nabízí svým zákazníkům nové modely, ve všech směrech inovované. Po deseti letech už byl čas na změnu a rok 2018 bude ten přelomový. Nové BMW F850GS a F750GS přinášejí shodný motor o objemu 853 ccm. Což je o 55 ccm více než měly staré modely. Stroje jsou od základu nové. Nejsou to jen motory, ale rámy, kola, kapotáže i elektronika.

 

Nové motory
Vyššího obsahu bylo dosaženo zvýšením jak vrtání na 84 mm, tak i zdvihu pístu na 77 mm. Dle módy byla přesazena kliková hřídel o 270°, aby měl motor více "véčkový" charakter. Nepravidelnost zapalování (270° namísto dokonalého 360°) přináší zlepšení trakce, zejména na nezpevněném povrchu. Vyššího výkonu bylo dosaženo také zvětšením kompresního poměru z 12:1 na 12,7:1. Tyto změny přinesly zvýšení výkonu na 95, respektive 77 koní.

Motory nyní disponují dvěma vyvažovacími hřídeli, proto produkují méně vibrací. 8 ventilů je poháněno dvěma vačkami, které jsou poháněny řetězem na levé straně motoru. Antislip spojka je nyní napravo, převodovka je 6-ti stupňová a volitelně doplněná quickshifterem. BMW nabízí i 35kW verzi, pro držitele oprávnění A2.

Výrobce slibuje snížení spotřeby paliva a proklamuje průměrnou spotřebu 4,1 litru/100 km.

 

Šasi a podvozek
Nově mají tyto všestrané stroje větší úhel řízení (podle modelu o 1-2 stupně), takže by měly být za vyšších rychlostí stabilnější. Rám zůstává ocelový. Není již ale příhradový jako u starého modelu, ale monokok, jehož nosnou částí je samotný motor. Nádrž již není pod sedačkou, ale přesouvá se do klasičtější polohy před řidičem. Je o jeden litr menší a její přesunutí s sebou přinese změnu v distribuci hmotnosti. F750GS má klasické horní tlumiče o průměru 41 mm se zdvihem 151 mm. Offroadovější F850GS má tlumiče o průměru 43 mm a o délce zdvihu 204 mm. Zadní tlumič má zdvih 177, respektive 219 mm. V obou případech je to pro jízdu v terénu krok zpět, protože starý F800GS měl zdvihy 230/215 mm a F700GS měl 170/170 mm.

Zadní tlumič může být volitelně vybaven systémem Dynamic ESA, který průběžně nastavuje vlastnosti tlumení dle jízdních podmínek a dle nastaveného jízdního režimu.

Veliká změna k lepšímu je v případě kol, kdy i F850GS získalo bezdušové pneumatiky.

 

Elektrika a elektronika
Ani tady nezůstal kámen na kameni. První co pilota zaujme je 6,5" veliký TFT LCD panel zobrazující všechny informace. Sytém je schopen komunikovat se smartphonem skrze aplikaci BMW connected ride App. V základní výbavě jsou jízdní režimy Touring a Rain. V dalších příplatkových variantách si lze pořídit i režimy Dynamic, Enduro a Enduro Pro (Pouze pro F850GS). K základním navigačním ukazatelům na LCD lze dokoupit i plnohodnotnou navigaci BMW.

 

Stroje jsou vybaveny pokročilejším systémem cornering ABS s inerciální řídící jednotkou a umožňují s jízdním režimem Enduro Pro zablokovat zadní kolo. ABS se přizpůsobuje zvolenému jízdnímu režimu. ABS rozpozná i nouzové brždění a poté intenzivně bliká brzdovým světlem. V souvislosti s bezpečností nabízejí oba stroje volitelně i systém SOS, kdy si tlačítkem zavoláte pomoc a odešlete své souřadnice. Volitelně lze přikoupit i systém bezklíčkového startování.

Volitelné balíčky
V základu mají stroje pouze ABS a jízdní režimy Touring a Rain. Můžete si ovšem přikoupit další různě balíčky, kterými funkce stroje rozšíříte.

Komfort: centrální stojan, kontrola tlaku v pneumatikách, bezklíčkové startování, vyhřívané gripy

Touring: tempomat, sada kufrů, Dynamic ESA

Dynamic: jízdní režimy Dynamic a Enduro (Pro), ABS Pro, dynamické brzdové světlo, quickshifter

Light: LED blinkry, LED hlavní světlo, LED denní svícení, tísňové volání, bezklíčkové startování, příprava na GPS navigaci, možnost tankování paliva 91 oktanů

Zpracování strojů
Tak jak je zvykem u této firmy, zpracování je výborné. Již na první pohled je vidět velmi dobrý a hluboký lak. Plasty jsou pevné, ale houževnaté a vydrží občasné položení stroje v terénu. Display je velmi dobře čitelný, i když barevné podání je lehce přepálené. Čitelnost na slunci jsme bohužel nemohli prověřit. Zlatá eloxovaná kola jsou nádherná a bezdušová konstrukce je na nich krásně vidět. Příjemně překvapila sedačka. která je velmi pečlivě prošívaná a akurátně tvrdá a široká i pro dálkové cestování. Dobře je vymyšlen systém zavěšení kufrů, které nyní nepotřebují žádnou podpěrnou konstrukci, která by dál zvyšovala hmotnost.

 

Subjektivní hodnocení
Poslední obrázek nesměle ukazuje, proti komu BMW svou novinku postavilo. Zvolená barevná kombinace vrcholného modelu nebude asi jen hříčka náhody. A právě proto zkusíme porovnat klíčové parametry s Afrikou, která je tady s námi už dva roky. S plnou nádrží jsou obě motorky stejně těžké. Afrika má ovšem o 3,5 lítru více paliva (18,5 litrů). BMW zaostává v terénu s nižšími dráhami pružení (204/219mm), kdy Afrika má 230/220mm. Světlá výška je u BMW 230 mm, u Afriky 250mm. Motoricky jsou tabulkově vyrovnání. Brzdy má Afrika výborné, radiální Tokica, kdy u BMW zůstaly stále stejné axiální třmeny, které uvedlo u starého modelu před deseti roky. Ty nejsou vůbec špatné. Jsou dostačující, ale Afrika prostě brzdí lépe. Největší škodu vidím ovšem u podvozku, kdy testovací model měl nastavitelný podvozek a finální - produkční nejvyšší model má stále obyčejný nenastavitelný předek. Přitom na kvalitu a nenastavitelnost pružení (v terénu) si u starého modelu stěžoval nejeden uživatel.

Nové F850GS (F750GS) je model, který s námi bude nějakých dalších 10 let. Každý nový model by měl mít nějaký wow efekt, který mu vydrží po nějakou relevantní dobu. Ano, jsou vidět skvělé kroky kupředu - LCD, spojení LCD s mobilem i pro navigaci, cornering ABS, jízdní módy a asistenty. Jsou bohužel vidět i negativa - snížení offroad potenciálu, nenastavitelný podvozek. Motor je výkonnější, ale stroj je také o téměř 15kg těžší, takže výhoda vyššího výkonu se smazává. Co zůstává, je horší ovladatelnost v terénu díky vyšší hmotnosti. Staré GS vážilo s plnou nádrží 214kg, nové váží 229.

Nová GS budou bezesporu skvělé stroje. Tabulky a čísla nejsou reálné jízdní zážitky. Uvidíme až tyto motorky pořádně projedeme, poté budeme mnohem chytřejší.

Galerie z EICMA