Včera se otevřely brány největšího počítačového veletrhu na světě - CES v Las Vegas. A protože jsou motocykly prošpikovány výpočetními technologiemi, nezřídka se na něm prezentují i jejich výrobci.

Ducati na něm již stačila odprezentovat implementaci technologie komunikace mezi vozidly, integrovanou do motocyklu Ducati Multistrada 1260. Tento systém označovaný jako C-V2X je vertikulární systém nejvyšší třídy, který v sobě implementuje dalších šest podružných systémů. Umožňuje komunikovat v síti vozidel, které komunikují navzájem a umí mezi sebou sdílet posbírané informace o všech vlivech, které by mohly mít vliv na jejich bezpečnost a plynulost provozu.

Vzájemný komunikační systém funguje v okruhu zhruba 1000 stop (cca 300 metrů) a informace se mezi vozidly vyměňují skrze 3G a 5G síť mobilních operátorů. Data jsou sbírána pomocí radarů, lidarů a kamerových systémů vozidel a jsou z nich v reálném čas sestavovány dopravní scénáře, na který následně účastnická vozidla reagují.

 


Demonstrace probíhala na parkovišti, kde byly vytvořeny umělé křižovatky. Společně s Ducati Multistrada 1260 se demonstrace účastnily vozy Ford a Audi, které byl taktéž vybaveny systémem C-V2X. Aby to účastníci neměli moc lehké, do výhledů jim byly postaveny různé překážky. Do vozovky jim vstupovali chodci, kteří byli schovaní za překážkami, aby je odbočovací vozidlo nemohlo vidět, ale informaci o chodci získalo z jiných vozidel uvnitř nebo poblíž křižovatky.

Systém C-V2X rozšíří kolekci bezpečnostních asistentů jak aut, tak motocyklů. V případě Ducati byl implementován systém od firmy Bosch a jako příplatkovou výbavu by ho chtěla Ducati nabízet od roku 2021.