Jawa, slovy svého majitele Classic Legends, slovy jejího CEO Ashish Singh Joshia oznámila, že zákazníkům dodala již 50 tisíc kusů motocyklů Jawa 300.

Dle vyjádření jejího šéfa, Jawa dodala za 12 měsíců svého plného fungování zákazníkům uvedené množství motocyklů a doufá, že dalších 50 tisíc kusů dodá již ve výrazně kratším termínu. Do času 12 měsíců není zahrnutá doba, kdy byla kvůli koroně zcela zastavena výroba.

hnc74

Jawa nyní vyrábí tři modely motocyklů. Vedle klasického Jawa 300 Classic je to také lehce sportovněji střižený model Jawa Forty-Two a nově již také Jawa Pérák. A nutno říci, že dle našeho názoru se Jawě příliš nedaří. Protože ruku na srdce, na trhu kde se ročně prodá 20 milionů motocyklů prodat 50 tisíc je podíl 0,25%. Takže zcela mizivý.

hnc73

Jawě se ani příliš nedaří plnit termíny dodávek. Jawa Pérák měl původně přijít v prosinci 2019. Do prodeje šel až v červenci 2020 a k zákazníkům se reálně dostal až v září 2020 a to do současnosti jen v počtu necelých 5000 kusů. Panují určité obavy, aby se takto malý objem výroby Jawě vůbec vyplatil. Masový objem výroby přináší nižší jednotkové náklady a 50 tisíc kusů není na indický trh žádná masovost. Na druhou stranu, pro běžného Inda není Jawa nijak levný stroj. Má na výběr z přehršle modelů, přičemž takový Royal Enfield Meteor 350 je pro mnohého Inda rozumnější volbou. Jednak je levnější, za druhé má RE dramaticky větší servisní síť a lepší dostupnost náhradních dílů.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Jawa tak zůstává volbou několika vyvolených. Těch, kteří jsou po značce, po stylu a nezdráhají si připlatit. Pérák je z nich nejdražší a prozatím to vypadá že bude nejúspěšnější. Říjnový prodej Péráku přesáhl číslo 2100. Připomeňme, že oproti Jawě 300 má Pérák trochu jiný motor. Větší objem 337 ccm mu dává o nějakých 5 koní vyšší výkon než má Jawa 300.