Existuje jen několik málo motocyklových značek, které tvoří historii lidstva. 100 let je přitom číslo, kterým se nemůže chlubit jen tak někdo.

Na počátku éry motocyklismu vzniklo výrobců mnoho. Drtivá většina ale již odešla v zapomnění. Jen několik těch evropských přežilo dodnes. Stovku oslavily značky Peugeot, Triumph a teoreticky bychom ještě mohli zmínit Royal Enfield, kterého mnoho lidí stále vnímá jako evropskou značku. Popravdě, přesné datum vzniku prvního motocyklu Moto Guzzi dnes už asi nikdo neví. Proto, že již v polovině prosince 1920, italský časopis Motociclismo o Moto Guzzi GP500 již informoval v tisku.

A některé dobové fotografie pochází již z roku 1919 - jako například tento model Moto Guzzi GP500 (fotografie níže), zřejmě ve fázi prototypu. Každopádně, v roce 1921 začala Moto Guzzi prodávat motocykl Normale (úvodní foto) a proto míní za datum svého vzniku datum zapsání společnosti do obchodních rejstříků. Ke stoletým se právě dnes, tedy 15. března 2021 přidala i Moto Guzzi.

Značka, kterou založil Carlo Guzzi a Giorgio Parodi, začala první motocykly vyrábět v italském městečku Mandello del Lario na východním břehu jezera Como. Tam a pouze tam vyrábí své motocykly dodnes. A dodnes, drtivá většina dílů, ze kterých jsou motocykly vyrobeny, mají na sobě nápis Moto Guzzi, či alespoň Made in Italy. Ve firmě dodnes vládne italský duch a hrdost, že jejich stroje jsou opravdu italské.

Společnost, stejně jako všichni ostatní motocykloví výrobci, procházela turbulentními obdobími. Na konci padesátých let stála na pokraji krachu, na konci šedesátých let to byl třetí největší výrobce na světě. Několikrát značka změnila majitele. V roce 2000 se o Moto Guzzi poprala Aprilia s Ducati, Kymcem a Bombardierem. Aprilia z tohoto klání nakonec vyšla vítězně a Moto Guzzi tak v roce 2000 začala využívat know-how a vývojové kapacity Aprilie. O další čtyři roky byla i Aprilia sama pohlcena - tentokráte Piaggiem a Moto Guzzi skončila i společně s Vespou v koncernu Piaggio. A v této konfiguraci všechny značky koexistují dodnes.

Giulio Cesare Carcano, to je člověk, který stojí za dnes ikonickým motorem V-twin. Ten si sám sobě zkonstruoval a vyrobil, aby ho osadil do svého automobilu Fiat 500. Ten měl původně výkon 18 koní a Carcanův V-twin o objemu 594 kubíků jich měl 34. Pokusil se ho nabídnout samotnému Fiatu, ale ten motor odmítl.

Uplatnění našel po rozsáhlé modernizaci po několika letech, kdy italský prezident Gronchi chtěl vybavit italskou policii a armádu spolehlivými motocykly domácí provenience. Po řadě úprav tedy vznikla Moto Guzzi V7.

Vzduchem chlazené a podélně uložené motory V-twin jsou dodnes významným prvkem, kterým se stroje Moto Guzzi odlišují od téměř unifikované konkurence. Vývojové středisko vyrobilo myriády modelů a inovací, aby se přes OHC varianty obloukem vrátilo do OHV variant, které bijí v srdcích motocyklů V7, V85TT a V9 právě dnes.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Mechanické srdce motocyklu, pohon kardanovým hřídelem a jasně vyjmenované vlastnosti "těch správných guzin" již po více než 40 let definují tyto italské motocykly, jak je vnímáme i my. A my značce Moto Guzzi popřejeme, aby mezi námi dlouho zůstala a i nadále dávala možnost si vybrat "něco jiného" v uniformní šedi dnešního motocyklového průmyslu.