Ráno vytahuju Sur Rona z garáže a můžu si odpustit každodenní rituál. Otočím klíčkem, dám plný plyn a s motocyklem vystřelím směrem do práce. Žádné zahřívání, žádné nas*ané pohledy od souseda, který má chvílemi hluku motorek u naší garáže plné zuby. Naopak - po týdnu začíná vyzvídat a nakonec prohlašuje, že by se i jemu něco takového líbilo. Elektrický univerzál Storm Bee po čase mění u lidí názor na tyto nově příchozí typy motocyklů.

Faktem je to, že při prvním usednutí za řídítka Beeho jsem asi jako všichni byl plný rozpaků. Všechno jinak, spoustu zažitých návyků musím hodit za hlavu. Nemám řadičku, nemám pedál zadní brzdy a namísto spojkové páčky mám páčku, která mi snadno blokne zadek. Bee není motorka na deset minut. Na Beeho je potřeba si zvyknout a ne jinak tomu bylo i u mě.

 

Naštěstí jsme měli SurRona půjčeného na více než měsíc, což mi dalo nadmíru prostoru si osahat všechny vlastnosti a můj test tedy není z těch "tříminutových" zkušeností, jak můžeme občas leckde instantně vidět. Během těch třech minut o elektrifikovaném motocyklu nic nezjistíte. Rozhodně nic pozitivního a spíše naopak. Mimoto že vám hned po rozjetí vyplyne na mysl že "to jede jako kráva..." vás obklopí jen kolekce negativních přívlastků, u kterých se u mě časem ukázalo, že to nejsou závady stroje, ale vlastnosti. A často i poměrně příjemné vlastnosti, pokud jste ochotni zahodit své zažité představy a zvyky. A otevřete svou mysl nové zkušenosti, která vás obohatí o fakt, že na světě není jen černá a bílá, ale existují i jiné barvy a jiné možnosti, než poskytují klasické motocykly.

Začněme nicméně tím, co mě na SurRon Storm Bee vadí. Předně to je podvozek, který když pán Bůh rozdával vybrané chování, tak nestál v první řadě. Tlumiče Fast Ace mi nejsou neznámé a tak očekávám, že nebudou hrát hitparádu. A je tomu tak. Podvozek je sice na obou stranách nastavitelný. Předek umožňuje nastavit úroveň útlumu a odskoku kola, zadní tlumič umí i předpětí pružiny. Ovšem ani přes snahu ho trochu přenastavit necítím že by se nějak zlepšoval.

Podvozek Beeho není vyloženě špatný, ale není ani dobrý, ani na asfaltu, ani v lehkém terénu. Druhá v seznamu je zvuková stránka stroje. Podle níže zveřejněného videa si můžete udělat svůj vlastní obrázek. Ten kdo říká, že elektrické motocykly mají zvuk tramvaje je o dimenzi vedle. Storm Bee má zvuk splašené tramvaje na stereoidech, zejména když ho roztáčíte přes 100 kilometrů v hodině. To jsem si pak připadal za řídítka jako "Speedy Gonzales" na rozzuřené lokomotivě.

 

Na zvuk si lze ale snadno zvyknout a po několika dnech mi to už ani nepřišlo nijak nepříjemné. Fajn je to, že jakkoliv já zvuk slyším, několik metrů od motorky je už je slyšet pouhé tlumené pískání a moje cesty z práce po loukách, polních a lesních cestách jsou ve znamení sladce nerušeně spinkajícících srnečků a prasátek a šťastných turistů na turistických pěšinkách. Kompromisní rozměr kol 19 a 17" umožní instalaci pouze kompromisních "cenduro" pneumatik.

Dovozce stroj vybavil obutím Continental TKC 80, což je guma na nic a zároveň na všechno. Umožňuje mi v klidu vyrazit na dálnici a ukousnout pár desítek kilometrů po asfaltu a poté to vzít lehkým terénem někudy nazpátek. Tolik, kolik vydrží vaše pozadí, protože sedačka není z nejměkčích a pokud si občas nestřihnete nějakou pasáž "ve stupačkách", tak se zadek brzy ozývá.

Výbornou dostávají brzdy, zejména ta přední. Zadní je poněkud ostřejší a zejména ze začátku jsem si zadní kolo několikrát "zašlápnul", než jsem si na ni zvykl. Výborně svítí i světla a obecně elektrická výbava je na výbornou. Stroj poskytuje tři jízdní režimy s dvěma výkonovými stupni, přičemž na každém z nich si můžete nastavit kontrolu trakce a úroveň brždění motorem. Motorová brzda slouží zároveň jako rekuperace elektrické energie a je automatická ve dvou režimech ze tří. A tím se dostáváme na začátek - není potřeba motor ohřát? Není a je. I motor má v sobě mechanické součásti a trošku oleje. Systém rekuperace se zapne až poté, co se motor ohřeje na nějakou úroveň a zároveň není na 100% nabitá baterie.

Na Storm Bee jsem najezdil pár set kilometrů, zejména v běžném provozu. Psaný dojezd 100 kilometrů reálný není, ale 80 udělá. Za běžné kombinované jízdy a pokud stroj nevytáhnete na dálnici. Tam energie doslova mizí před očima. Teoretických 80 by mohl udělat i na lesních cestách, pokud pojede výletním tempem a nebudete se snažit z Beeho dělat hard enduro. Do dojezdu hodně promlouvá i teplota.

My jsme jezdili kolem deseti stupňů (na videu je místy ještě vidět i sníh), v lese ještě na podmrzlé půdě. Možná to 100 udělá, ale vyloženě za teplých letních teplot. Baterie značky Sony by měla vydržet 2000 nabíjecích cyklů. Což je teoreticky na 200 tisíc kilometrů.... tady vidím solidní dlouhodobý potenciál.

Nejednou jsem se setkal s názorem, že lze za nižší peníz koupit lepší motorku. Lepší na silnici, lepší do terénu. Ale na silnici a do terénu, kde mě "celodenní" ježdění stálo 25 korun za nabití baterie do sta procent? Storm Bee je tak v dnešní nabídce jasným jednorožcem, který vám dá od každého něco, pokud se současně rozhodnete něco na oplátku obětovat. A zajímavou alternativou k zavedeným značkám a k zavedeným benzínovým motorům.

Výkon motoru: 22,5 kW
Točivý moment 520 Nm (v turbo režimu)
Zrychlení 0-100km/h cca 4 sekundy
Hmotnost: 135 kg

Cena stroje: 279 000,- Kč

Za zapůjčení stroje děkujeme společnosti eMOTOCYKLY.CZ

+ na elektromotorku nízká hmotnost

+ univerzální použitelnost

+ dobré brzdy

+ levný provoz

 

- horší podvozek

- mušky v elektronice

- místy horší zpracování detailů, viz třeba polepy