Kanadská společnost Damon Motors si dává načas, protože svůj Colosus HyperSport ukázala světu již před dvěma roky a teprve nyní spouští sériovou výrobu. První kusy má dodat zákazníkům na sklonku léta.
Současně s tímto oznámením uvádí HyperFighter - naháče, který vychází z plně kapotovaného HyperSportu a sdílí společnou techniku. Ten by měl přijít do prodeje v první polovině roku 2023. Damon se nestydí pochlubit širokou škálou technologické výbavy. Předně je to výkon 200 koní, který stojí za akcelerací z nuly na sto za 3 vteřiny. Poté jsou to kvalitní podvozkové prvky z dílny specialisty Öhlins a nesmí chybět ani Brembo, které zásobuje stroj brzdovými třmeny Stylema a brzdovými kotouči T-Drive. Na vrcholu ovšem stojí výbava elektronická. Motocykl je vybaven systémem CoPilot, který využívá kamer s vysokým rozlišením a lidarů, které zásobují daty systém vybavený prvky strojového učení. Ty vyhodnocují jízdní situaci, označují objekty v možném kolizním kurzu a pomocí haptické odezvy do řídítek je schopen varovat řidiče před možným nebezpečím.
Damon myslí na komfort jezdců všech postav. Oba stroje budou nabízet Shift system, tedy ergonomický balíček umožňující si nastavit sklon a polohu řídítek, plexiskla, stupaček a sedačky, aby si každý uživatel nadefinoval trojúhelník sedačka-řídítka-stupačky podle svého. Možná vám to nepřijde jako kdovíjaký technický výstřelek, dokud vám neřekneme, že si tyto polohy můžete měnit i za jízdy, protože jsou nastavovány pomocí malých servomotorů. Můžete si tedy při jízdním režimu City zdvihnout řídítka, stupačky si posunout dopředu a sedačku nahoru a za městem si je při režimu Sport zase snížit a nastavit do sportovní pozice.
Motocykly Damon si nic nezadají s designovou špičkou doby. Můžete v nich spatřit Streetfighter od Ducati střižený prvky motocyklů BMW, případně světla denního svícení, které jsou nepodobné Aprilii 660 RS. Stroj by neměl zaostávat ani na straně hmotnosti, protože motor je nosnou součástí rámu. A co již tušíte, nosnou částí rámu jsou i baterie, protože motocykly Damon jsou elektrické. Přesněji řečeno, motor a baterie jsou rámem samotným, jak je vidno z fotografie, kde vpředu je krk řízení.
V nabídce budou dvě baterie o kapacitě 20 a 16 kWh. Dvacítka má nabídnout dojezd 320 kilometrů po dálnici, nebo 480 kilometrů ve městě. A také dva motory o výkonu 200 a 150 koní. Oba dosahují maximální (limitované) rychlosti 240 km/h.
HyperSport bude prodáván ve třech variantách, přičemž ta nejvybavenější bude limitovaná edice Colossus čítající 100 kusů. Ta bude v přepočtu bez daně a cla stát kolem 600 tis. Kč. Levnější bude verze Unlimited 20, která nabídne 200 koní, baterii s kapacitou 20 kWh. Jeho cena by měla být v přepočtu 430 tis. Kč bez cla a daní. Nejlevnější verzí bude Unlimited 15, s výkonem 150 koní a baterií 16 kWh a cenou 330 tis. Kč.
Cena v korunách je orientační a hlavně hypotetická. Malosériový výrobce počítá s tím, že se všechno co vyrobí prodá v severní Americe a je tudíž prozatím neznámé, jestli motocykly vůbec bude dovážet do Evropy. Doporučuji si pustit níže uvedené video.