Sešel se rok s rokem a opět tu máme Tacitu, která avizuje, že absolvuje Dakar na elektrickém motocyklu. Tak snad už letos.

Poprvé o sobě dávala Tacita vědět již v roce 2019, kdy nás pobavila avízem, že chce objet celou rally Dakar na elektrickém motocyklu. Scénář se opakoval v roce 2021 a 2022 a vlastně kde nic tu nic. U nás panují obavy, že se těmito upozorněními chce Tacita pouze zviditelnit u široké endurové veřejnosti.

Ne jinak je tomu zřejmě i letos. Pro letošní rok si Tacita připravila motorku "jakou svět neviděl" a odhalila sérii počítačem vygenerovaných fotografií s motocyklem futuristických tvarů. Motocykl doplnila několika postavami, kterým velmi nešikovně naroubovala hlavy, zřejmě aby prokázala, že má zdatný rallyový tým.

Motocykl Tacita Discanto by měl v zásadních parametrech vycházet z modelu T-Race Rally, se kterým se Tacita chlubila v předešlých letech. Pro Dakar 2024 tento stroj oblékla do aerodynamické kapotáže, vybavila motorem o výkonu 44 kW a bateriemi o neupřesněné kapacitě. Motor je spřažen s pětistupňovou převodovkou skrze hydraulicky ovládanou spojku Brembo. Motocykl váží 180 kilogramů a jeho maximální rychlost je omezená na 150 km/h.

K nabití baterií jim bude napomáhat jejich vlastní systém T-Station. Což je jakýsi kontejner obsahující set výklopných solárních panelů, větrné elektrárny a pro účely dosažení maxima výkonu při nepříznivých podmínkách i malého generátoru běžícího na vodík. Tento set dokáže vyprodukovat výkon 7kW, který bude sloužit k dobíjení baterií motocyklu. Respektive motocyklů, protože Tacita chce do Dakaru 2024 poslat stroje dva.

Baterie samozřejmě nebudou mít kapacitu na projetí celé etapy. Ostatně stejně jako tomu je i u motocyklů se spalovacím motorem. Ty se čas od času musí zastavit na tankování a v těchto místech chce mít Tacita své mechaniky, kteří během několika minut provedou výměnu baterií za nabité. Klíčovým faktem ovšem je, že Tacita nepojede Rally Dakar jako takovou. Je pro ni připravena zcela jiná, alternativní a mnohem kratší trasa.

ASO připravilo Tacitě a několika dalším účastníkům k tomuto příhodné podmínky. Předně jim vytvořila jejich vlastní závodní kategorii, která se jmenuje Mission 1000. V ní budou "závodit" vozidla poháněná bezemisními nebo obnovitelnými energiemi na zcela jiné trase než jedou klasické stroje. Trasa by měla měřit pouhých 100 kilometrů na den a výsledek v cíli nebude pouhým časem nejrychlejšího, ale zejména součtem různě namyšlených hodnotících bodů, které účastníci za účast v Mission 1000 získají.

Body se získávají podle toho na jaký jízdní režim pojedete (Eco, Standard, Sport), ale nebo také podle toho, kolik vám fandí fanoušků na sociálních sítích. Takže na rovinu, tato sportovní kategorie je z pohledu fanouška závodů poměrně veliký facepalm 🤦. V případě Tacity ovšem stále netušíme, jestli to není pouze výkřik do tmy, jako již Tacita křičela několikrát.