Po více než 1,5 roce od první zmínky o tom, že Ducati připravuje motokrosové stroje, Desmo450 MX pomalu míří na prodejny.
O MX Ducati jsme se poprvé mohli dočíst někdy kolem října 2023. Na konci ledna 2024 již Ducati představila testovací prototypy, které se účastnily (a nutno dodat že velmi úspěšně) několika závodů. Motocykly sloužily jako vývojové prototypy, na jejichž základě se ladil sériový produkt.
V dubnu 2025 Ducati svou sériovou motokrosovou motorku Desmo450 MX prezentuje v prodejní formě. Její název příznačně napovídá, jaký systém rozvodů u ní můžeme očekávat. Motor poskytuje vysoký točivý moment již od nízkých otáček a jeho špička 53,5 Nm vrcholí již při 7500 otáčkách. Omezovač je přitom nastaven na hranici 11900 otáček za minutu.
Předně, motocykl byl vyvinut tak, aby splňoval regule FIM a AMA a tak se s ním mohou závodníci vydat přímo do závodů. Základem stroje je lehký hliníkový rám, který byl navržen tak, aby na něm bylo co nejméně svárů. Sestává z pouhých jedenácti komponent, což je zhruba polovina, než mají konkurenti. A to přispívá k jeho tuhosti. Celý rám váží pouhých 9 kilogramů a přispívá k nízké hmotnosti celého stroje, která je bez paliva 104,8 kilogramu. Nádrž má kapacitu 7,2 litru.
V něm je instalován lehký jednoválcový motor s desmodromickým rozvodem ventilů, o objemu 449,6 ccm. Ten poskytuje výkon 63,5 koňských sil při 9400 otáčkách, což je o malinko více, než vyždímeme například z KTM 450 SX-F (58 koní), nebo výrazně více, než třeba z Kawasaki KX450 (53 koní).
Podvozek dodala japonská Showa. Vpředu jsou to olejové tlumiče (vzduch se u Ducati nekoná) o průměru 49 milimetrů, jejichž kluzáky jsou tvrzeny povrchem Kashima. Přední tlumiče mají zdvihy 310, zadní potom 301 milimetrů. Předek i zadek jsou plně nastavitelné.
Kola tradičních rozměrů 21 a 19 palců mají ráfky Excel Takasago, vypletená dráty značky Alpina. Jsou bržděna jak jinak než třmeny Brembo. Vpředu je to plovoucí dvoupístek, vzadu jednopístek. Ducati využila obecně dostupných kotoučů Galfer, kdy na předním kole je o průměru 260, na zadním 240 milimetrů.
Nebyla by to Ducati, aby stroje nevybavila elektronickým know-how. Řídící jednotka dovoluje volbu mezi dvěma jízdními režimy, obsahuje startovací launch control, menežuje quickshifter, volitelnou úroveň brždění motorem a nastavitelnou kontrolu trakce. Všechno je nastavitelné skrze mobilní telefon a aplikaci X-Link.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Servisně nijak zvlášť nevybočuje ze zažitých intervalů. Výměna pístu je doporučena po 45 motohodinách, společně s tím jsou doporučeny zkontrolovat ventilové vůle (45 mth). První stroje by se měly u dealerů objevit v květnu, oficiální prodej by měl začít v červnu 2025.
Cena pro Českou republiku není ještě stanovena. Můžeme se zkusit odpíchnout od té britské, která činí doporučených 11245 liber. Což nám dává v přepočtu nemalých cca 330 tis. Kč.