Ikonický 21 kilometrů dlouhý závodní okruh u městečka Nürburg, asi 50 kilometrů od lucemburských hranic, má za sebou přesně stoletou tradici. Možná je to pouze shoda náhod, ale na své stoleté výročí zavádí zákaz jízdy motocyklů.

Nedávno rezonovala českými médii ostudná kauza, jejíž obětí se stal závodní okruh v Mostě. Připomeňme jen, že pár novousedlíků, kteří si postavili dům ve čtvrti Souš, v doslechu mosteckého závodního okruhu si tak dlouho stěžovalo, že je okruh v doslechu, že je mostecký závodní svatostánek ohrožen, či jen nucen omezit svůj provoz. Nabízí se podobný scénář u německého Nürburgringu, jehož základ ale zřejmě leží úplně jinde.

nurb7

Zelené peklo, jak se tomuto závodnímu okruhu přezdívá, vzniklo v roce 1925. Původně o délce 33 kilometrů, okruh byl postupně zmenšen na necelých 21. Sestává ze dvou částí, Nordschleife (severní smyčka), Südschleife (jižní smyčka), Vzájemné propojení dává dohromady okruh označovaný jako Gesamtstrecke (celkový okruh).

nurb1

Nürburgring je komerčně provozovaný okruh, jehož účelem je zejména vydělat peníze. A těch není u tak dlouhé trati nikdy dost. Proto administrativa okruhu provozovala mimo závodních dnů také okruhové jízdy pro veřejnost, na který jste mohli přijet klidně i se svou Vespou. V exponované víkendy se na okruhu otočí až 2000 vozidel a jsou dny, kdy se na oněch 21 kilometrech tlačí až 250 vozidel současně. Což není pro ohrožené motocyklisty zrovna nejnižší číslo.

nurb2

Druhý problém spočíval v oné Vespě. Spousta lidí nabyla pocitu, že si tento závodní okruh musí projet na svém prskoletu a tak bylo možné na něm shlédnou lecjaký šrot, který svou pomalou jízdou ohrožoval nabušené teenagery v TDIčkových Golfech. Proto administrativa okruhu nejprve zlimitovala druh motocyklů, které na okruh vůbec mohou, poté je úplně zakázala, o čemž si napíšeme níže.

nurb8

A nelimitovala pouze motocykly, ale také veřejnost jako takovou. Nově se budete moct na Nürburgringu svézt na motocyklu pouze jako součást agenturního ježdění, pod dohledem a se souhlasem certifikovaného trenéra a to pouze pod akcí ADACu nebo časopisu Motorrad. To má odradit "závodníky" na okufrovaných GSách na špuntech, které ohrožovaly provoz. Čímž se dostáváme k meritu věci a tím jsou peníze.

nurb3

Pokud vyrazíte na Nürburgring autem, bude vás to stát paušální poplatek 300-500€ podle druhu vozu a poté poplatek za každé zakoupené kolo. Ten je v rozmezí 30-40€ za jedno kolo, podle toho v který den jedete. K tomu je vhodné si koupit pojištění, které vyjde na 150-250€ na den. To se týká osobních vozů. Problém spočívá v tom, že je Nürburgring veden jako placená silnice a vztahují se na ní některá pravidla běžná z provozu. Například, když vznikne při havárii zranění, musí ho vyšetřit policie a provoz na celém okruhu se musí přerušit. Přerušení zaplatí viník (1500€ za hodinu). Nejrychlejší auto zvládne jedno kolo za cca 6,5 minuty (Mercedes AMG One), Trabant P50 ho objede za ca 17 minut. Průměrný TDIčkový Golf s uhrovatým řidičem to objede za 10-11 minut. Pokud bychom měli v jednu chvíli na okruhu až 250 aut, s cenou cca 35€ za jeden okruh je administrativa okruhu za hodinu schopna vykasírovat 7500€. No a pokud okruh stojí a nehodu vyšetřuje policie, oněch 1500€ pokuty jen mírně sníží ztrátu. Administrativa okruhu tak přijde za hodinu klidně i o 6000€.

nurb6

A to nepočítáme vzniklé škody, které je nutné opravovat, ideálně za rizikového provozu. Metr svodidla stojí 28€, jeho výměna 69€ za metr a plat jednoho pracovníka je 110€ na hodinu. K tomu je potřeba započíst výjezd servisního vozidla, který v průměru stojí 238€. Suma sumárum, jsou to další tisíce. A nyní ke statistice. Na Nürburgringu se každý rok zabije jeden motocyklista. 2018 byl ve znamení 33 zranění motorkářů, 2018 také 33, 2021 bylo 21, 2022 bylo 35. Každý crash se zraněním znamená přerušení provozu celého okruhu a to někdy na několik hodin. A to stojí peníze - které se nevydělaly.

Administrativa okruhu samozřejmě nic nepotvrdí a nevyvrátí. V jejím prohlášení se můžeme dočíst, že vzniklá omezení jsou z důvodu ochrany zdraví motocyklistů a my se můžeme domnívat, že je to zejména v zájmu ochrany rozpočtu okruhu. Na Nürburgring se v roce 2025 budeme moct dostat pouze coby členové organizovaných akcí ADACU a jako součást The Motorrad Action Team. Což bude za úplně jiné peníze než tomu bylo doposud a hlavně jen v rámci jednotlivých akcí, které se konají jen 4 dny v roce (2 dny ADAC a 2 dny Motorrad). Tedy sbohem svobodné ježdění.

 

Vedle "Zeleného pekla" leží i nový závodní GP okruh. Na ten se ban nevztahuje. Nicméně, koho GPčko zajímá?