Dostávám tohle CFko do rukou asi jako tisící člověk v České republice, což mi nijak nebrání si ho užít a přinést na vaše sklo několik dojmů. Za řídítky 800MT-X jsem strávil deset dnů, přesto přinesu trochu jiný pohled, než mainstream.
Pokud se podíváte do médií, můžete najít tuhle motorku utopenou v řece, zahrabanou po nádrž v bahně, letící přes dvojáka na motokrosové trati, nebo přes jakousi louži v jižních Čechách. Jasně, efektní záběry přitahují pozornost, ale tak nějak všichni víme, že tahle motorka na MX trať nepatří, louže se dá přeskočit i s Yamahou R1 a že tahle motorka je prostě bude nejlépe hodit na brázdění Evropy a světa. Nebudu vám sem přinášet žádné detailní technické specifikace, však jsou všechny na stránkách importéra do ČR.
CFMOTO 800MT-X je především CESTOVNÍ enduro, než motokrosová motorka a její přímý konkurent pochází ze stejné stáje. A tím je CFMOTO 800MT Explore. Pokud se před oba tyto stroje postavíte, stačí si jen přiznat, jak velkou míru adventure života chcete prožít. Pokud chcete strávit 95% na asfaltu a sem tam si sfouknout nějakou tu šotolinku, určitě neváhejte si pořídit cestovnější 800MT Explore, jejíž největší výhodou oproti MT-X jsou cestovnější "malá" kola, větší plexi už v základu a samozřejmě hodící se mlhovky. Pokud chcete toho dobrodružství zažít více, sem tam z motorky shodit kufry, podfouknout gumy a vyrazit na lehko třeba na Col de Sommelier, tak to stojíte u 800MT-X - u správného modelu.
Extrémnější 800MT-X má větší kola, která se lépe popasují s nezpevněným povrchem a také pro ně najdete výrazně širší nabídku pneumatik do těžšího než lehkého terénu. Přední 21palcové kolo doplňuje zadní osmnáctka, které jsou obě schopné obout ouzké pneumatiky, tedy 90mm vpředu a 150mm vzadu. Zda-li je možné do ráfků nasadit haltry bohužel nevím - nepodařilo se mi změřit jejich vnitřní šířku.
Pro dobrodružné podání si CFMOTO připravilo update podvozku. Odklonilo se od KYB a pro MT-X si připravilo technicky pokročilejší podvozek od u nás donedávna téměř neznámé značky YU-AN. Vpředu je to plně nastavitelná 48-milimetrová vidlice, vzadu je také plně nastavitelný centrální monoshock. Změna podvozku nabízí majiteli zdvihy odpružení 230 milimetrů, čímž se 800MT-X řadí do jakéhosi pomyslného středu, co se offroad potenciálu týče. Pro představu, třeba Yamaha Ténéré 700 má v základní specifikaci zdvihy 210, Aprilia Tuareg má 240, Honda Transalp 750 200 milimetrů, stejně jako KTM 790 Adventure. Což jsou v zásadě hlavní konkurenti tohoto stroje.
Změna podvozku byla jistě pozitivní, co se chování mimo asfalt týče. Mírně opačně je to při jízdě po asfaltu - tady si myslím že silničněji pojatá 800MT Explore funguje o malinko lépe a podvozek není tak frenetický jako u MT-X. Z výše uvedené čtveřice konkurentů bych řekl že tlumí o malinko hůře než Aprilia Tuareg, ovšem o poznání lépe než zbývající trojice.
Podobně tomu je i s ovladatelností, do které hodně promlouvají nízko položené nádrže, které snižují těžiště motocyklu. Pomáhá to samozřejmě v terénu, ale také výrazně na asfaltu, kdy se mi v ještědských zatáčkách stroj překlápěl ze zatáčky do zatáčky výrazně snadněji, než třeba Transalp 750 s velikou, vysoko umístěnou plechovou nádrží. V terénu do všeho stejnak nakonec promlouvá celková hmotnost, která je s plnou nádrží celých 220 kilogramů. Což je o 16 více než u Tuaregu, 12 více než u Transalpu a Ténéré. Váží více? Ano, ale také proto, že má v nádrži cca o 20% více paliva - celých 22,5 litrů.
Vítěz kompromisů? Je tomu tak. CFMOTO 800MT-X není jen enduro, ale ve významné míře cesťák. Má veliká kola méně vhodná na asfalt? Ano, ale jejich setrvačné síly kompenzuje nízké těžiště stroje. Stejně jako kompenzuje o něco vyšší hmotnost. Zdá se vám prostor před řidičem oproti konkurenci zbytečně rozměrný? Oceníte ho na dlouhých cestách až vám bude celý den pršet a lískat vás nepřízeň počasí. Jen bych dal jiné, větší a k řidiči více skloněné plexisklo. Vadí vám že si nemůžete motokrosově předkopnou nohu v terénu? To sice nemůžete ani u BMW a toto CFko vám navíc nechá nohy úplně v suchu, pokud pojedete v dešti.
Podobný kompromis je i u ABS. To nelze zcela deaktivovat a opět je to zcela účelově - MT-X není stroj do extrému. Je to stroj pro "střední dobrou" a tak lze snadno a rychle deaktivovat kontrolu trakce a ABS na zadním kole. A ne na tom předním. Protože proč? Protože to beztak 95% majitelů neudělá.
Cestovní potenciál 800MT-X ze stroje přímo čiší. Výrobce se nijak zvlášť nesnažil stroj osekat o přebytečná kila, protože tam prostě nejsou. Pojedete ve dvou, se třemi kufry napříč Evropou a přitom si švihnete nějakou kamenitou cestu v Albánii? Nemusíte se obávat, že vám praskne podsedlovka, protože na ní CFMOTO prostě nešetřilo. 48-milimetrové přední tlumiče a masivní zadní monoshock jsou v kategorii jasným nadstandardem. A 22,5litrová nádrž je všemu cestovatelskou třešničkou na dortu.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
CFMOTO se s modelem 800MT-X ukazuje v ostré konkurenční pozici. V jeho podání to není "jen výhra peněz", ale konkrétní souboj na technické úrovni. A není to jen pouhý výčet specifikací, ale jízdní potenciál, který dává jasně najevo, že s CFMOTO musí zbytek světa ještě víc a vážněji počítat. Přesto se výrobci daří stále držet cenu pod čtvrt milionem korun.
Za zapůjčení stroje CFMOTO 800MT-X děkujeme společnosti CFMOTO Journeyman CZ.
![]() |
+ Vyvážený potenciál na asfaltu a současně mimo něj + Komfortní posez a rozměry + Atraktivní rally vzhled + Nízké těžiště
- Brzdy J.Juan neurazí, ale… - V terénu citelně vyšší hmotnost - Pro někoho zbytečně rozměrný kokpit |