Na jedné straně máme sny, na druhé straně rozum. Jedna vaše část touží mít v garáži tu nejhezčí a nejsilnější motorku, druhá zase při pohledu do peněženky, při pohledu na rozverné počasí, při pohledu na nekonečné dálky offroadových cest volí praktičtější stroj.

Na veletrhu EICMA jsme viděli spoustu novinek. V mnoha případech to byly upgrady stávajících strojů, v jiných to byly zase radikálnější změny. Mohli jsme vidět jen několik opravdových novinek, kolem kterých se točilo hodně pozornosti. Návštěvníci veletrhu se mohli zapojit do ankety, ze které vyplynulo, že srdce by sice volilo Ducati Panigale V4, rozum by ovšem koupil Moto Guzzi V85.

Stejně tak dopadlo i loňské hlasování, kdy rozum porazil touhu - vyhrála Ducati Multistrada 950, přitom návštěvníci toužili po Ducati 1299 Superleggera. Do letošního hlasování byly zařazeny pouze nové motorky, motorky připravené k výrobě (koncepty ve finální fázi), nebo motorky u kterých byly meziročně provedeny nějaké zásadnější změny. Z toho důvodu nebylo v anketě třeba BMW R1200GS.

O jaké motorce sníte?

Sny máme každý nějaké. Vycházejí z ideálního prostředí, které ovšem kolem nikoho z nás neexistuje. Ale statistiku na ně dělat můžeme. A tak ve snech drtivě vyhrává Ducati Panigale V4, která totálně deklasovala zbytek nominovaného pole.

1 Ducati Panigale V4 33% 4 Yamaha Tenere 700 4,5% 7 Honda Afrika Adventure 3,5%
2 Moto Guzzi V85 11,8% 5 Fantic Cabalero Scrambler 4% 8 Aprilia RSV4 Factory 3,3%
3 KTM Adventure 790 R 5,1% 6 Kawasaki Z900RS 3,7% 9 Ducati Multistrada 1260 2,6%

KTM Duke 790 získal 3% a dál už nikdo jiný nedosáhl přes 3%.

Jakou motorku byste si opravdu koupili?

Volba rozumu je ošidná věc. Touhy necháváte za sebou a uvědomujete si že číslo 299 na tachometru můžete mít legálně pouze na závodním okruhu. Nakonec návštěvníci zvolili jednoduchou, univerzální a spolehlivou motorku s jednoduchým servisem. Letos vyhrála Moto Guzzi V85 s téměř dvojnásobným náskokem před technicky výrazně složitější Ducati Multistradou 1290.

1 Moto Guzzi V85 13,6% 4 Kawasaki Z900RS 5,4% 7 Ducati Panigale V4 4,9%
2 Ducati Multistrada 1260 7,4% 5 Yamaha Tracer 900GT 5,2% 8 Honda CBR1000R 4,8%
3 Fantic Cabalero Scrambler 5,8% 6 Yamaha Tenere 700 4,9% 9 KTM Adventure 790 R 4,7%

 

Jaká motorka se bude podle vás v roce 2018 nejvíce prodávat?

A nakonec mínění veřejnosti o tom, co se bude reálně nejvíce prodávat, bez ohledu na jejich vlastní volbu. V této statistice je vidět, že se lidé u sebe samotných vůbec nebojí individualizace, ale nákupní zkušenost ostatních lidí jim říká něco jiného.

   

1 Honda Afrika Adventure Sports 23,3% 2 BMW F850GS 16,9% 3 Yamaha Tracer 900GT 15,2%

 

 

 

Moto Guzzi V85

Moto Guzzi V85 je jakýmsi předskokanem celé ucelené platformy, na které chce italský výrobce vystavět širší škálu modelů. Po ukončení výroby Stelvia zůstala v segmentu cestovních endur u Moto Guzzi díra, kterou se továrna bude snažit v roce 2019 ucpat právě tímto modelem. V85 je jen pracovní název a je dost dobře možné i nový model získá název opět Stelvio. Na veletrhu EICMA jsme ovšem zaslechli, že název Stelvio bude vyhrazen "velikým" cendurům a V85 by mohla dostat název Gavia (sousedící nižší horský průsmyk vedle průsmyku Stelvio). Stelvio nyní užívá v marketingu značka Alfa Romeo, která má ochrannou značku registrovanou s výjimkou "dvoukolých vozidel" a Moto Guzzi si tak ochrannou známku Stelvio nechává na pozdější dobu.

V85 má zcela nový motor vycházející z motoru V9, obohacený o moderní prvky a který by měl poskytovat výkon až 80 koňských sil. Stroj stojí na podvozku značky Öhlins a je bržděn komponenty firmy Brembo. Nádrž je opět (jako u Stelvia) plastová a  rám je podobný jako u Stelvia, jiný než kolébkový u řady V7 a V9. Celkově by měl stroj konkurovat v mainstreamu, proti strojům jako je BMW F850GS, Ducati Multistrada 950, nebo Triumph Tiger 800. Jak je vidět na konceptu, pracovišti řidiče dominuje LCD panel, stejný jako má současná Aprilia Dorsoduro 900, nebo Shiver. Motor je ovládán skrze ride-by-wire a lze tedy očekávat že stroj bude disponovat palivovými mapami. 

Je potřeba ovšem říct, že uvedený koncept byl jen spíš přehlídkou toho co by mohl motocykl mít, než toho co opravdu mít bude. Protože tak jak byl představen je jeho uvedení ekonomicky i technicky nereálné. Podvozek Öhlins je pro stroj této kategorie zbytečně drahý, nehledě na to že dráhy předního odpružení jsou pouze 170 milimetrů. Přední radiální třmeny Brembo M50 nekorespondují k 80-ti koním výkonu a lze předpokládat, že v reálu se tam spíš objeví nějaká varianta brzd Brembo P4. Tomu také odpovídá axiální brzdová pumpa. Třmeny M50 se používají k motocyklům disponujícím výkonem přes 180 koní. Výfukový systém je zcela ranný, bez lambda sond a jakýchkoliv nutných (a velikých) katalyzátorů, které budou muset splňovat Euro4 a v roce 2021 i Euro5. Pod převodovkou tedy  v budoucnu najdeme nějakou velikou bakuli systému čištění plynů a i větší výfukovou koncovku. Motor instalovaný v prototypu nebyl ještě V85, ale motor z V9. Motor do V85 se bude testovat až na jaře příštího roku a oproti prototypu bude i jinak chlazen. Vzhledem k tomu že bude vycházet z V9, které má chlazení oleje realizované žebry na spodku motoru, V85 bude muset mít přídavný olejový chladič, protože chladící žebra na spodku motoru budou kryta ochranným plechem motoru. Finální vzhled stroje i název ukáže Moto Guzzi až na výstavě EICMA 2018.

 

Více se o konceptu Moto Guzzi V85 můžete dočíst na SPECIALIZOVANÝCH STRÁNKÁCH VÝROBCE