Jeď pouze tam kam vidíš. Toto pravidlo se dá dobře použít ve dne, již hůře ale v noci. Natočit světlo do místa kam jedeme je dobrý způsob, jak rozlousknout tento oříšek.

Noční vidění je trochu nadsazený výraz, protože pod tímto označemín si automaticky představujeme něco jiného. Pod nočním vidění si můžeme představit obyčejné světlo. U automobilu je natočení světel do zatáčky jednodušší a lépe technicky proveditelné. Natáčecí světla automobilu se natáčí s úrovni natočení volantu. Už v roce 1948 bylo řešení natáčecího světla použito u automobilu Tucker 48. Proto jsou po dlouhé roky natáčecí světla běžnou standardní výbavou mnoha vozů.

 

U motocyklu je to těžší, protože úhel náklonu nekoresponduje s úhlem otočení řídítek a v případě coutersteeringu je to přesně naopak. Proto již na konci osmdesátých let experimentovali japonští výrobci se samonivelačním světlem, jehož pozici zajišťoval gimbal. Nikdy se to ovšem nedostalo do praxe, třeba i proto, že si motocyklové světlo s gimbalem spekulativně zapatentoval jeden američan, který tím zamezil masivnímu rozšíření a vývoj tím zastavil.

Jinou cestou šlo BMW, které si nechalo od společnosti Zizala Lichtsysteme vyvinout světlo pro BMW K1600, jehož xenonový parsek posílalo do zatáčky zrcátko, které se pohybovalo dle údajů z náklonového akcelerometru. Řešení to bylo ovšem dost drahé a technicky nepříliš jednoduché. Proto se řešení nijak dál nerozšířilo.

 

Krev do žil vývoje nalily silně svítivé LED, které umožnily vytvořit skupiny svítilen s odlišnými úhly svitu. Ukázala je před lety třeba KTM 1290 Super Adventure první generace, která měla na hranách nádrže skupiny tří LED svítilen, které se rozvěcovaly podle náklonu stroje. Čím vyšší byl náklon, tím více LED se rozsvítilo. Každá LED svítilna měla jiný úhel svitu a proto byl za všech náklonů dostatečně pokryt celý poloměr zatáčky.

 

Podobného principu využívá nově i silniční cesťák Kawasaki H2 SX. Po krajích kapotáže má sdružené LED svítilny se třemi segmenty. Každý segment se rozsvěcí podle úrovně náklonu motocyklu, 10, 20 a 30 stupňů. Celý systém řídí inerciální řídící jednotka, která má na starosti současně zatáčecí ABS, které mění úroveň brzdné síly v závislosti na náklonu stroje.