Nejeden fanda MotoGP s nostalgií vzpomíná na roztočené dvoutaktní čtyřválce v GP 500 - předchůdci dnešní MotoGP. Ani Valentino Rossi nebyl schopen zcela ukočírovat vzteklou náturu dvoutaktních silných strojů.

Když v roce 2001 vyhrál Rossi titul ve třídě 500 ccm, Honda mu musela snížit výkon motoru jeho NSR 500 na 168 koní. Motor přitom podával maximum 200 koní při hmotnosti stroje 131 kilogramů. Jeho výkonová křivka v nejvyšších otáčkách byla ovšem natolik divoká, že byla těžko zvladatelná a Rossi se svou skvělou technikou jízdy dokázal odolávat tehdejším Yamahám YZR 500 (180 koní) i s výrazně slabším motorem. Vyměnil výkon za jízdní jistotu.

Již v té době bylo na motocyklové scéně dobře etablované jméno Suter. Eskil Suter jezdil v šampionátu Daytona a v mistroství světa silničních motocyklů skončil na třináctém místě. V roce 1996 založil společnost Suter Racing Technology (SRT), která pro rok 1998 vyvinula v kooperaci se Swissauto dvoutaktní pětistovku, která se zúčastnila v sezóně 1998 seriálu GP 500. 200 koní a 129 kilogramů váhy byl tehdejší nadstandard, který ovšem nepřetavili v dobré výsledky.

Když v roce 2002 přišel zákaz dvoutaktů a tehdejší MotoGP přešla na čtyřtaktní motory 990 ccm, SRT se na čas přesunula do šampionátu WSBK, kde pro Malajský Petronas vyvinula tříválcový čtyřtaktní motor, který se v šampionátu WSBK pohyboval na pomezí první desítky.

V roce 2006 nakoukl taktéž do MotoGP, kdy společně s firmou Ilmor (stavěla motory pro Mercedes F1) vyvinuli motor V4 800ccm, který v zástavbě do šasi Kawasaki odjel pár startů v MotoGP. Výsledky nebyly žádné a tak byl celý projekt pozastaven. Suter na dvoutakty nikdy nezanevřel a když se v roce 2014 objevily na scéně zmínky a stavbě motocyklu Ronax 500 (2T V4 160 koní), zahrály mu na nostalgickou strunu a inspirovaly ho ve stavbě vlastního stroje. Ronax 500 je postaven na základech dobové Nondy NSR 500. Suter se rozhodl svůj stroj postavit od základu sám a ještě více ultimátní.

Suter MMX500 přišel na svět v roce 2016. Objem motoru byl stanoven na 576 ccm, rozevření čtyřech válců do V je 80°, dává nejvyšší výkon 195 koní při 11000 otáčkách a celý stroj váží 129 kilogramů. Cena stroje je aktuálně 128000 Švýcarských franků (2,8 mil. Kč)

 

Aktuální novinkou je oznámení SRT, že se v letošním roce zúčastní s MMX500 závodu Tourist Trophy. O účasti zvažovali již v roce 2016 a 2017, ovšem z důvodu nedostatku kvalifikovaných odborníků ve svém působení posečkali. V tomto roce pojede se Suter MMX500 Ian Lougher, Britský závodník pyšnící se devíti vítězstvími na okruhu North West 200, deseti vítězstvími na TT a 32 vítězstvími v seriálu Southern 100 Races.

@mcnews