Na posledním milánském motosalónu se točila nová elektrická Vespa s pompou na podstavci a její prezentace přitáhla masu diváků. Nyní oznamuje koncent Piaggio, že ji pošle do obchodů v říjnu letošního roku.

Elektrický pohon se pro svižné městské přibližovátko více než hodí. Nemusíte startovat, nemusíte mít myšlenky na to, že motor by chtělo trošku prohřát, než vezmete za plyn a ekonomika provozu je neméně důležitá. Co na tom že cena elektrických motocyklů není zrovna nejnižší? Vespa je stylová a elektrická vozidla jsou v kurzu.

 

Elektrická Vespa má již hotovou výrobní linku v Toskánské továrně Pontedera v provincii Pisa, tedy ve stejné továrně, kde se začala vyrábět první Vespa v roce 1946. Výroba bude spuštěna koncem října a již v listopadu se objeví první kousky v prodejní síti. První kusy se prodají v Evropě a na začátku roku 2019 chce Piaggio spustit prodej i na americkém kontinentu.

 

Elektrická Vespa vznikla ze zkušeností týmu inženýrů s vývojem hybridních tříkolek Piaggio MP3. Stejná skupina lidí stála za vývojem motorů a managementu do elektrických kol Piaggio Wi-Bike. V případě plně elektrické Vespy měli za úkol vyvinout silný a přitom lehký a kompatní motor, který obsahuje  řídící elektroniku a je koncipován jako "vše v jednom". Motor obsahuje střídač napětí, management skrze řídící jednotku a je připraven na instalaci pomocného spalovacího generátoru, který chce Vespa uvést jako Model X. Ten by měl v tomto modelu dobíjet stávající lithiové baterie.

 

Vespa se snažila snížit počet komponent na minimum, proto je motor chlazen vzduchem a nikoliv vodou, jak je tomu často u jiných elektromotocyklů. Aby se snížily proudové ztráty na minimum, Vespa pracuje s vysokým napětím 400 Voltů. Zadní kolo je poháněno bezkartáčkovým synchronním motorem s permanentními magnety skrze sérii ozubených kol, což snižuje ztráty na minimum. Kromě zpátečky má Vespa KERS, tedy Kinetic Energy Recovery System, jaký známe z vozů Formule 1. Brždění bude tedy nabíjet baterie, což prodlouží dojezd.

 

Lithiové baterie mají svůj vlastní nabíjecí a vybíjecí management a jsou s různou kapacitou uchované energie. U modelu Elettrica budou pohánět motor o výkonu 2kW s výkonostním boostem 4kW.  Kapacita baterie je 86Ah, což dá dojezd 100 kilometrů. Model Elettrica X bude mít baterii o kapacitě 42Ah, což by značilo poloviční dojezd. Instalace malého spalovacího motoru pracující jako dobíjecí generátor dá ovšem celkový dojezd přes 200 kilometrů. Tento pomocný spalovací generátor má objem 100 ccm, dvouventilovou techniku a výkon 2kW. Je navržen tak, aby byl extrémně tichý a velmi úsporný.

 

Vzhledem k vysokému kroutícímu momentu elektromotoru 200 Nm je i přes nepříliš vysoký výkon motoru jízdní projev podobný skůtru Vespa se spalovacím motorem o objemu 125ccm a s motorem o výkonu 11kW. Skůtr disponuje dvěma jízdními módy, Eco a Power, které se od sebe odlišují asi 30% výkonu. LCD display nabídne spojení s řidičovým smartphonem skrze Piaggio Multimedia Platform. Umožní využívat funkcí smartphonu jako je třeba navigace. Cena skůtru Vespa Elettrica není ještě stanovena