Když v roce 1979 získala německá designová kancelář Target design zakázku na design nového motocyklu Suzuki Katana, ještě nikdo nevěděl jak bude tento stroj ikonický.

Target design byla založena Hansem Muthem, ex-šéfem designu firmy BMW. Ten odešel z BMW a pod svojí firmou Target design nabízel služby nezávislého designéra v automobilovém a motocyklovém průmyslu. Když v roce 1981 vyjela Suzuki s první Katanou GSX-1100S, její design vzbuzoval emoce. Ne jinak je tomu nyní.

 

Stačí se podívat na rozporuplné reakce na sociálních sítích. Půlka lidí by si stroj dokázala představit ve své garáži a vidí stroj jako krásné neo-retro ztělesnění moderní techniky. Druhá půlka postuje zvracející smajlíky. Každopádně, o Kataně se mluví a po 37 letech opět přitahuje pozornost svým nevšedním designem.

 

Novodobá Katana si zcela neotřele bere inspiraci ze svého předchůdce. Vyzývavé přední hranaté světlo, vysoká jízní pozice a řídítka, ostře řezané kapoty, dvoubarevný a rovný přední blatník, dvoubarevné sedlo a v neposlední řadě stejná barva jakou měla i předchůdkyně. Přitom klame tělem. Nová verze je přísně neo-retro, protože obsahuje zcela moderní technologie jako jsou LED světla, LCD display, radiální brzdy a kompletní balíček elektronických fičurek moderní doby.

 

Postavena na základě motoru Suzuki GSX-R1000 generace roku 2008 poskytuje výkon přes 147 koňských sil a maximální kroutící moment 100Nm. Motor je veden přes spojku s řízeným prokluzem a je řízen elektronikou, která je hlídaná třemi úrovněmi kontroly trakce. Instalována je pro Suzuki typická funkce Start-Assist, která umožňuje snadnější rozjezdy a náklonové ABS, které přes inerciální měřící jednotku reguluje úroveň brzdného tlaku v závislosti na náklonu motocyklu v zatáčce.

 

Zákaznické brzdové radiální třmeny Brembo brzdí dva 310mm veliké kotouče, které jsou uchyceny na obrácených tlumičích KYB o průměru 43mm. Rozvor 143 cm je vyšší než má GSX-R1000R a Katana svou velikostí bude tedy něco mezi velikým gixxerem a velikým Banditem. Dobré jízdní vlastnosti zajistí rám ze současné GSX-R a zadní kvná vidlice z GSX-R1K z roku 2016. Kola budou hostit 17" pneumatiky o šíři 120 a 190mm.


Vizuálně je to moderní muscle-bike, který má vše nahrnuto dopředu a směrem dozadu je čím dál tím lehčí. Podsedlový rám je již drobný, jakkoliv Katana stále zůstává strojem, který bude pohodlný nejen pro řidiče, ale i pro spolujezdce. Zadní část stroje je velmi odlehčená i díky výfuku 4in1. Natolik, že držák SPZ a nosič blinkrů je separován do lízátka, jako to mají některé moderní stroje.

Z pohledu majitele to je lankový plyn, který pohání systém elektronického plynu pod nádrží. Axiální brzdová pumpa s nastavitelnou páčkou, nastavitelná lanková spojka a vpředu monochromatický, ale o to více elegantní LCD display s barevnými ikonkami kolem dokola. LCD má ukazatel převodového stupňě, ukazuje dojezd na nádrž a také indikuje zvolený jídní režim stroje. Nádrž o kapacitě 12 litrů nedá kdovíjak daleký dojezd, ale Katana má být lehkým svižným naháčem, spíš než tankerem s dojezdem 500 kilometrů. Však suchá hmotnost stroje má být 215 kilogramů.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Kdy se bude nová Katana prodávat není ještě zcela jasně známo. Informace oscilují mezi koncem roku 2019 a začátkem roku 2020.