Když v roce 1979 získala německá designová kancelář Target design zakázku na design nového motocyklu Suzuki Katana, ještě nikdo nevěděl jak bude tento stroj ikonický.
Target design byla založena Hansem Muthem, ex-šéfem designu firmy BMW. Ten odešel z BMW a pod svojí firmou Target design nabízel služby nezávislého designéra v automobilovém a motocyklovém průmyslu. Když v roce 1981 vyjela Suzuki s první Katanou GSX-1100S, její design vzbuzoval emoce. Ne jinak je tomu nyní.
Stačí se podívat na rozporuplné reakce na sociálních sítích. Půlka lidí by si stroj dokázala představit ve své garáži a vidí stroj jako krásné neo-retro ztělesnění moderní techniky. Druhá půlka postuje zvracející smajlíky. Každopádně, o Kataně se mluví a po 37 letech opět přitahuje pozornost svým nevšedním designem.
Novodobá Katana si zcela neotřele bere inspiraci ze svého předchůdce. Vyzývavé přední hranaté světlo, vysoká jízní pozice a řídítka, ostře řezané kapoty, dvoubarevný a rovný přední blatník, dvoubarevné sedlo a v neposlední řadě stejná barva jakou měla i předchůdkyně. Přitom klame tělem. Nová verze je přísně neo-retro, protože obsahuje zcela moderní technologie jako jsou LED světla, LCD display, radiální brzdy a kompletní balíček elektronických fičurek moderní doby.
Postavena na základě motoru Suzuki GSX-R1000 generace roku 2008 poskytuje výkon přes 147 koňských sil a maximální kroutící moment 100Nm. Motor je veden přes spojku s řízeným prokluzem a je řízen elektronikou, která je hlídaná třemi úrovněmi kontroly trakce. Instalována je pro Suzuki typická funkce Start-Assist, která umožňuje snadnější rozjezdy a náklonové ABS, které přes inerciální měřící jednotku reguluje úroveň brzdného tlaku v závislosti na náklonu motocyklu v zatáčce.
Zákaznické brzdové radiální třmeny Brembo brzdí dva 310mm veliké kotouče, které jsou uchyceny na obrácených tlumičích KYB o průměru 43mm. Rozvor 143 cm je vyšší než má GSX-R1000R a Katana svou velikostí bude tedy něco mezi velikým gixxerem a velikým Banditem. Dobré jízdní vlastnosti zajistí rám ze současné GSX-R a zadní kvná vidlice z GSX-R1K z roku 2016. Kola budou hostit 17" pneumatiky o šíři 120 a 190mm.
Vizuálně je to moderní muscle-bike, který má vše nahrnuto dopředu a směrem dozadu je čím dál tím lehčí. Podsedlový rám je již drobný, jakkoliv Katana stále zůstává strojem, který bude pohodlný nejen pro řidiče, ale i pro spolujezdce. Zadní část stroje je velmi odlehčená i díky výfuku 4in1. Natolik, že držák SPZ a nosič blinkrů je separován do lízátka, jako to mají některé moderní stroje.
Z pohledu majitele to je lankový plyn, který pohání systém elektronického plynu pod nádrží. Axiální brzdová pumpa s nastavitelnou páčkou, nastavitelná lanková spojka a vpředu monochromatický, ale o to více elegantní LCD display s barevnými ikonkami kolem dokola. LCD má ukazatel převodového stupňě, ukazuje dojezd na nádrž a také indikuje zvolený jídní režim stroje. Nádrž o kapacitě 12 litrů nedá kdovíjak daleký dojezd, ale Katana má být lehkým svižným naháčem, spíš než tankerem s dojezdem 500 kilometrů. Však suchá hmotnost stroje má být 215 kilogramů.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Kdy se bude nová Katana prodávat není ještě zcela jasně známo. Informace oscilují mezi koncem roku 2019 a začátkem roku 2020.