Svartpilen 701 byl poprvé ukázán veřejnosti na podzim 2017. Tehdy se šuškalo, že do prodeje přijde již v půlce roku 2018. Nebylo tomu tak a nějaký čas tomu ani nebude.
Někdo by třeba i řekl, že se s tím Husqvarna tak nějak crcá, že stroj je už dva na světě a čeká se... tak nějak nikdo neví na co. Na posledním veletrhu EICMA se proslýchalo že bude prodej zahájen v prvním čtvrtletí 2019 a nyní se zase proslýchá, že prodeje budou až na přelomu druhého a třetího čtvrtletí. Údajně má být Husqvarna pozdržena z důvodu implementace šestiosé inerciální jednotky Bosch 9.1MP, náklonového ABS a barevného TFT displeje s bluetooth konektivitou.
Svartpilen 701 je ani ryba ani rak. Stroj, který je na pomezí café raceru, street trackeru, s prvky scramblera a Husqvarna ho označuje jako "street explorer". Použité pneumaticky flat-trackového vzorku dávají jistý potenciál na šotolinovém povrchu, zrcátka v koncích řídítek zahnutá směrem dolů a designový bobek plnící funkci sedačky spolujezdce zase evokují dobové café racery. Do toho hranatá maska kolem kulatého světla, která dává vzpomenout motokrosovým speciálům sedmdesátých let. Aby se v tom prase vyznalo... Ale je to moderna, která je směřována především na mladou a konvencemi nezatíženou generaci jezdců, která sice má ráda retro a neo retro, na druhou stranu chce zcela moderní stroj neotřelého designu a v tomto segmentu zajímavé značky.
Svartpilen 701 je postaven na základě jednoválcového motoru o objemu 693 ccm, který využívá model Husqvarna 701 Enduro.
KLÍČOVÉ VLASTNOSTI | |
|
Motor není pro Husqvarnu žádnou neznámou. Enduro model 701 si ho původně vypůjčil z KTM 690 Enduro. Husqvarna si ho vylepšila o zcela novou hlavu motoru, která dostala novou vačku která napřímo otevírá sací ventily a přes vahadlo otevírá ventily výfukové. Vačka se přestěhovala do zadní části hlavy, aby vpředu udělala prostor nové vyvažovací hřídel pro snížení vibrací. To umožnilo zvýšit maximální otáčky motoru a tudíž z něj vymáčknout dalších 8 koní výkonu oproti motoru KTM. Motor je tedy zcela bez vibrací, u kterých jsme bývali zvyklí u jednoválců. Motor samotný váží necelých 44 kilogramů a to včetně startéru, vstřikování a všech hadic.
Trvanlivost a spolehlivost motoru zajišťuje i aktivní tlakové mazání, což se podepisuje na nižším vnitřním tření a na servisním intervalu 10000 kilometrů. Což je příjemné pro peněženku uživatele. Klidný běh motoru zajišťují dva vyvažovací hřídele. Jeden je před klikou a druhý nahoře v hlavě před vačkou. Ta pohání 4 ventily, pod kterými topí dvě zapalovací svíčky, pro lepší prohoření paliva a pro splnění regulí Euro 4. Sací ventily mají průměr 42 a výfukové 34 milimetrů. Píst o průměru 105 mm je usazen na ojnici čepem, který má DLC (diamond-like-carbon) tvrdou a odolnou vrstvu proti opotřebení.
Motor z Husqvarny 701 Enduro - pro Svartpilen bude v černo-měděné kombinaci
Dodávku mixu paliva a vzduchu dodává 50 mm škrtící klapka značky Keihin, která je kompletně ovládána elektronikou skrze systém ride - by - wire. Jezdec má tedy v ruce pouze elektronický potenciometr. Což umožňuje integrovat jízdní režimy motoru Road, Rain, Sport a Track. Přičemž Track není závodní asfaltová trať, nýbrž flat-track trať. Tento režim umožňuje vypnout kontrolu trakce a ABS na zadním kole.
Motor se zakusuje do antihoppingové spojky Adler Power Torque Control, od firmy Adler Racing. Skrze ní jsou roztáčena kolečka šestistupňové převodovky, která má přes systém "easy shift sensor" napojen quickshifter umožňující hladce řadit rychlosti jak nahoru tak dolů. Easy shift sensor je napojen do řídící jednotky a zajišťuje drobný meziplyn při podřazování, stejně jako zmírnění kroutícího momentu při řazení nahoru. Finální převod je řetězem na zadní kolo.
Motor je umístěn v příhradovém rámu z chrom molybdenových trubek, který je příčně i podélně velmi tuhý. Trubky rámu jsou řezány laserem a přesně svařovány na robotizované svařovací lince. Brýle předních vidlí jsou vyrobeny z lehkého kliníku, stejně jako odlehčená kyvná vidlice. Úhel řízení 25° je ideální pro kličkování v městském provozu, jakkoliv při rychlých poletech po okreskách by mohl způsobit lehkou nestabilitu podvozku. Ten je ale od firmy WP a navíc na vysoké úrovni, takže se nestability nebudeme muset obávat. Jízdní pohodě pomůžou i vysoká řídítka a vzpřímená pozice jezdce s lehce sportovním předklonem.
Přední vidlice WP APEX mají průměr 43 mm a disponují nastavením odskoku a útlumu. Mají oddělené funkce, kdy obě vidle pruží, jedna řeší útlum vidlice, druhá její odskok. Na levé vidli tedy bude možné nastavit útlum a na pravé odskok kola, jednoduše, motýlky na vrchu každé vidle. Výhoda takovéhoto řešení je ta, že mechanika řešící útlum nemusí brát ohled na mechaniku řešící jeho odskok. Celé řešení je pak spolehlivější a s nižšími servisními nároky. Zadní kolo bude odpruženo monoshockem WP, který taktéž umožní nastavit odskok i útlum tlumiče a navíc předpětí pružiny. V obou případech jsou dráhy odpružení klasických silničních 150 mm. Přední kolo o průměru 18" a zadní 17-ti palcové budou obuty do napůl enduro pneumatik Pirelli MT60 RS. Přední pneumatika bude široká 110 a zadní 160 mm.
Brždění kol dostalo na starosti Brembo. Přední kolo je osazeno třmenem Brembo P4.34 a plovoucím kotoučem o průměru 320 mm. O zadní kolo se stará jednopístkový plovoucí třmen, který brzdí kotouč o průměru 240 mm. Celá přední sestava kotouče, spodku brýlí a třmenu pochází z KTM Duke 690 a je škoda, že se na ní nachází pouze Brembo P4.32. Je to to nejzákladnější co lze u Bremba objednat. Určitě by se tam lépe vyjímal třmen Brembo M50, jako měl Duke 690R. Na brzdném výkonu je to hodně znát.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Technické specifikace:
Typ motoru | Čtyřtaktní jednoválec |
Rozvod | SOHC 4 ventily |
Objem válce | 692,7 ccm |
Vrtání x zdvih | 105 x 80 mm |
Kompresní poměr | 12,8:1 |
Výkon | 74 koní (55 kW) při 8500 ot. 72 Nm při 6750 ot. |
Plnění paliva | Elektronické vstřikování Keihin s průměrem centrální škrtící klapky 50 mm, ride by wire |
Kapacita nádrže | 12 litrů |
Emisní normy | Euro 4 |
Spotřeba | - |
Emise CO2 | - |
Spojka | mokrá vícelamelová APTC antihoppingová |
Převodovka | 6 rychlostí, quickshifter s easy shift sensorem |
Rám | Příhradový, pevnostní ocelové trubky, motor není nosnou součástí rámu |
Přední tlumiče | WP 43 mm USD, nastavetelný útlum a odskok, zdvih kola 150 mm |
Zadní tlumič | WP monoshock, nastavitelné předpětí, útlum a odskok |
Kola | 18 a 17" litá |
Pneumatiky | 110/80-18" a 160/70-17" |
Brzdy | Brembo P4.32 radiální čtyřpístek + 320 mm kotouč vpředu, Brembo plovoucí jednopístek + 240 mm kotouč vzadu |
Alternátor | - |
Baterie | 12V 12 Ah |
Výška sedla | 835 mm |
Suchá/plně natankovaná hmotnost | 158,5 / 170 kg |
Předpokládaná cena | 269000,- Kč |