Sezóna 2023 je za námi a my již vyhlížíme co nás čeká v té příští. A přinášíme několik tipů na zajímavé motocykly, na které se můžeme těšit v příštích několika měsících.

V našem výčtu se dotkneme zejména těch strojů, které jsou opravdu nové. Nejsou to žádné facelifty nebo obměněné verze, ale motocykly, které jsou opravdu nové, jak konstrukcí, tak třeba i vstupem výrobce do určitého motocyklového segmentu. Nemáme ambice provést výčet kompletního světového portfolia, jen jsme vypíchli několik modelů, které naší redakci opravdu oslovily.

Aprilia RS 457 a budoucí Tuono 457

Poslední dva roky se mnoho výrobců vrací k maloobjemovým motocyklům. Zejména těch asijských, protože "půllitr" je pro tamní obyvatele, kteří jsou odkojeni skůtry a cuby s objemem do 150 kubíků opravdu velmi silný a zajímavý stroj. Aprilia rozhodně nehodlá stát stranou a pro tento segment vyvinula paralelní dvouválec o objemu 457 kubíků, který poskytuje výkon 47 koní. A drží se atraktivní designové linky větších RSV motocyklů, což může leckdo shledat přitažlivým.

Motocykl je postaven s využitím moderních postupů, kdy je motor nosným prvkem rámu. Rám je sám o sobě hliníkový, což je zárukou nízké hmotnosti, která se i s plnou nádrží pohybuje kolem 175 kilogramů. RS 457 disponuje několika jízdními režimy, systémem ABS, kontrolou trakce, LED světly a TFT barevným přístrojovým panelem. Přes sportovní vzhled nevyniká zbytečně sportovní geometrií a nabídne uvolněnější jízdní pozici.

RS 457 bude v dohledné době doplněna naháčem, který se bude jmenovat Tuono 457. Ten bude v tradici modelové řady Tuono ořezán o kapotáže a bude osazen ještě vyššími řídítky pro ještě vzpřímenější pozici jezdce.

BMW M 1000 XR

Nejenom u nás, ale také po celém světě roste průměrný věk motorkářů. A dokážeme si představit, že pro vyzrálé motorkáře je donedávna hranice limitní 100 koní dnes jako dětská hračka. 200 koní je úplně jiný příběh a ten v roce 2024 odehraje právě u BMW v modelu M 1000 XR. Cestovní motocykl se vzpřímenou jízdní pozicí, který vás katapultuje až na měsíc, to je přesně to, co každý v Alpách potřebuje.

M 1000 XR disponuje motorem ze superbike S 1000 RR, který je o pár koní ochuzen, aby byla podpořena jeho životnost. Přesto je schopen motocykl rozjet až na 280 kilometrů za hodinu. Adekvátně jízdním výkonům je stroj vybaven vysoce účinnými brzdami a aerodynamickými prvky, které můžeme vidět pouze na moderních superbike motocyklech.

BMW F 900 GS/Adventure

BMW v roce 2023 opravdu nezahálelo a brousilo si zuby na KTM i Triumph, prostřednictvím zcela nového cestovního endura F 900 GS. Tento model nahrazuje F 850 GS, a jeho motor o objemu 895 ccm nabídne 103 koní a zejména vybrané chování, díky duální vyvažovací hřídeli.

F 900 GS je o téměř 15 kilogramů lehčí než F 850 GS a již na první pohled je zřejmé, že maiteli nabídne ještě vyšší adventure potenciál. Ten je podpořen i 23 litrovou nádrží, která je dramaticky větší než původní, která měla kapacitu 14,5 litru. Důkladným omlazením prošla i elektronická výzbroj motocyklu. Pro zhýčkané budoucí majitele připravilo BMW i možnost si objednat i elektronicky stavitelný podvozek.

BMW R 1300 GS

A do třetice BMW. Jeho cenduro vlajková loď prošla kompletní modernizací. Motor přibral 46 kubíků a je vsazen do zcela odlišného a nového lehčího rámu rámu. Úspory hmotnosti proběhly na všech frontách a tak e BMW R 1300 GS o celých 13 kilo lehčí než jeho předchůdce.

Přesto má vyšší výkon a jeho 145 koní ho roztáhne až na 225 kilometrů za hodinu. Nový model přišel se zcela novou elektronikou, která je jednodušší a sdružuje mnoho mechanismů pod jednu kontrolní řídící jednotku.

Změny na motocyklu proběhly naprosto všude, kam spočine oko. V této nové generaci s BMW inspirovalo u Harley Davidsonu i Ducati a nabídne adaptivní podvozek, který umožňuje dočasně snížit svou výšku, pro lepší došlap jezdce při zastavení. A samozřejmě mnoho dalších zajímavých vlastností a funkcí.

CFMOTO 450MT

A opět ze soudku cestovních endur. CFMOTO využívá svého povedeného dvouválcového motoru, který jsme si mohli již vyzkoušet ve sportovní iteraci 450SR. A již při svezení se na tomto sportovním modelu jsem si říkal, že až se ten motor jednou objeví v cestovním enduru, jistě to bude pecka.

Podvozek s výškou zdvihů 200 milimetry vyloženě láká sjet z asfaltu. Stejně tak motor k hltání delších vzdáleností, kde se projeví vhodnost dvouválcového agregátu. Ten poskytne výkon 44 koní, což dodá stroji vážícímu pouhých 175 kilo dostatek svižnosti.

450MT jsme si osahali na veletrhu v Itálii a již na první pohled dávalo na vědomí, že je pečlivě zpracováno a nešetřilo se, přestože se nebude jednat o kdovíjak drahý stroj.

Ducati Superquadro Mono

Ducati již téměř dala zapomenout, že před nějakými třiceti lety uměla vyrábět i jednoválcové motory. Po mnoho let se zabývala V-twiny a v poslední době i motory konfigurace V4. Pro rok 2024 si překvapivě nachystala jednoválec o objemu 659 kubíků s názvem Superquadro Mono. Tímto motorem chce potrápit zejména KTM, která vládne Evropě díky jednorožci s označením LC4 690.

Ducati proti němu vytáhne o malinko vyšší výkon a měla by zabojovat i nižší hmotností. Motor má tradiční Desmo rozvod, ve standardní variantě má téměř 77 koní a v závodní téměř 84. Nejvyššího výkonu dosahuje v 10250 otáčkách. První vlašťovkou bude supermoto model Hypermotard Mono.

Kawasaki Ninja ZX-4R/ZX-4RR

Zatímco si některé asijské země hýčkají šperk v podobě čtyřválcové ZX-25R a Evropa byla o tento mastrštych ochuzena, pro rok 2024 ji to bude vynahrazeno čtyřválcovou ZX-4R a ZX-4RR. Maloobjemový vysokootáčkový motor dodá maximum 77 koní při pěkných 14500 otáčkách.

Technicky bude kopírovat své dospělejší sourozence, ve smyslu čtyřpístkových monoblock brzd, stavitelného podvozku Showa, vyladěnou elektronikou s nastavitelnou kontrolou trakce a jízdními režimy. Zásadní devizou je především onen motor, který na druhou stranu stojí za poněkud vyšší hmotností, kterou ZX-4R nebude moct konkurovat lehčím dvouválcům. Rozdíl ovšem není nijak markantní.

Kove 450 Rally

Milovníci offroad cestování si sice mají z čeho vybrat, ovšem ti co se chtějí na svých cestách podívat i do těžšího terénu mají v dnešní době jasně daný stroj, který nabídne kolekci výdrže, cestovního potenciálu, enduro potenciálu a nízké hmotnosti. A tím je KTM 690 Enduro, či eho varianty pod značkou Husqvarna či Gasgas.

Klíčovým parametrem je hmotnost, kdy se 145 kilogramy jsou tyto stroje o 50 a více kilo lehčí než dvouválcové adventure motocykly. K uvedené KTM se chce na počátku roku 2024 přidat i Kove se svým modelem 450 Rally. Ten je osazen třemi nádržemi o souhrnné kapacitě 31 litrů, rozměrnou rally kapotáží a olejovými servisními intervaly 5000 kilometrů.

Kove 450 Rally nelze upřít že se konstrukcí inspirovala u KTM 450 Rally Replica a od toho se odvíjejí i jízdní vlastnosti, které předurčují stroj především do terénu či na nezpevněné cesty. Tam se bude cítit nejlépe.

KTM 1390 Super Duke R

Kdo si říkal, že Super Duke je už tak dost silný, ten se spletl, protože síly není očividně nikdy dost. KTM k tomu potřebovala i další stovku kubíků navíc a tak se nový Super Duke R pyšní číslem 1390 oproti předchozím 1290. I tak ovšem tahá KTM za kratší konec provazu protože jak Ducati, tak Kawasaki i BMW servírují 200-koňové roadstery, když KTM končí na čísle 188.

Přesto se nemusí rozhodně za nic stydět, protože toto vynikající číslo vydolovala z dvouválce, kdy soupeři museli sáhnout do čtyřválcových agregátů. A na světě je nemálo lidí, kteří upřednostní hrubost a agresivitu dvouválce před uhlazeností čtyřválcových motorů.

Stejně jako u výše uvedeného BMW (a již dříve u Ducati či Aprilie), i KTM musela použít rafinovanou aerodynamiku a použít přítlačné aerodynamické prvky, které motocyklu dodají kýžený přítlak za vysokých rychlostí. KTM samozřejmě sáhla do svých vybraných komponent, protože stroj osadila semiaktivním podvozkem WP a také těmi nejlepšími (civilními) brzdami, které umí dodat Brembo.

Moto Guzzi Stelvio

Po sedmileté odmlce přichází Moto Guzzi s novou verzí Stelvia. A také jako s kompletně novým motocyklem. Podobně jako výše uvedené BMW 1300 GS, i Stelvio má zcela nový rám, motor a... vlastně úplně všechno. Jako jeden z mála výrobců se Moto Guzzi nehnala za vyššími a vyššími kubíky, ale spíše za novými technologiemi výroby, zpracování a materiály.

To ji umožnilo mezigeneračně zvýšit výkon stroje o 8 koňských sil, přestože je motocykl oproti minulému Stelviu o 10 kilogramů lehčí a má motor o objemu 100 ccm nižším. Nové Stelvio je (v závislosti na verzi) vybaveno kolekcí nemodernějších vlastností a elektronických funkcí včetně hlídače mrtvých úhlů v zrcátkách, adaptivního tempomatu a zprávy hovoří i o tom, že by mělo přijít i se semiaktivním elektronicky nastavitelným podvozkem.

Nové Stelvio se snaží oslovit zákazníky elegantním designem bez žádných extravagancí. 

Royal Enfield Himalayan 450

Himalayan 450 je zcela novou generací motocyklu, která tu předchozí dramaticky převyšuje snad ve všech aspektech. Je osazen zcela novým, jednoválcovým motorem, který oproti původní čtyřstovce nabídne téměř dvojnásobný výkon.

 

Přesto je motocykl lehčí a mnohem pečlivěji vybaven. Ve své nové generaci bude nabízen v několika variantách, jak pro městské, tak enduro použití. Bude také mnohem moderněji vybaven, jak LED světly, tak kulatým TFT přístrojovým panelem s integrovanou GPS navigací.

Triumph Scrambler 400 X a Speed 400

Podobně jako Ducati se svým Superquadro Moto, i Triumph překvapil se svým prvním jednoválcem, po více než padesáti letech. Jeho čtyřstovka poskuje 40 koní a zejména vyrovnanou křivku točivého momentu, která je téměř plochá od 2500 do 9500 otáček.

 

Na společném základě bude postaven jak Scrambler 400 X a také silniční roadster Speed 400. Shodně využívají rámu a motoru i podvozku a liší se rozměry kol. Silniční verze stojí tradičně na sedmnáctkách, scrambler bude mít vpředu průměr kola 19 palců.

A protože podvozek Showa bude pro oba modely shodný, Scrambler tak bude spíše silničním modelem, než že by měl ambice do těžšího terénu.