Frontier - to je zjednodušený modelový název tohoto nového Zontesu. Výrobce s ním jde proti proudu obyčejnosti.
Když jsem před několika lety viděl někdejší prototyp Zontesu 703F Super Adventure na veletrhu EICMA 2023, mezi těmi všemi obyčejnými stroji zářil jako hvězda. Od prototypu k finálnímu stroji se změnilo jen velmi málo. V zásadě jen zmizel druhý pár mlhovek, namísto brzd Brembo dostal brzdy J.Juan a přední blinkry se přesunuly do krytů rukou.
Cesta k nevšednosti byla přitom poměrně nákladná. Hlavním konzumentem nákladů byl vývoj nového řadového tříválcového motoru, který, ruku na srdce, dnes vidíme v zásadě jen u dalších pouhých dvou značek. Dalším výrazným odlišujícím prvkem je svébytný design, který vzbuzuje nejvyšší míru emocí. Což se mi osobně potvrdilo, když jsem s motorkou strávil několik hodin v Pekelkách a pořád se kolem ní točilo obecenstvo.
Výrobce vsadil na zvučná evropská jména, aby oslovil zhýčkané evropské zákazníky. Proto můžeme na stroji vidět španělské brzdy J.Juan, italský podvozek Marzocchi a standardně nazuté francouzské Micheliny Anakee Adventure. Stroj dosahuje veskrze evropských rozměrů, kdy se běžný středoevropan s výškou 180 centimetrů rozhodně nebude cítit stísněně. Ba naopak - stroj je opravdu veliký a rozložitý, což jsem ocenil zejména při delších přesunech. A právě tady Frontier exceluje.
Promo video výrobce je, jako to obvykle bývá, plné endurové ekvilibristiky. Nechybí agresivní jízda hlubokým pískem, vysoké skoky, brodění hlubokých řek a pokoření rekordů na motokrosových tratích. Realita je taková, že pro žádnou z těchto disciplín se tento stroj v zásadě nehodí. Jinak se ale hodí úplně na všechno ostatní. Napoví cestovní rozměry kol, kdy vpředu najdeme 19palcový ráfek, vzadu širokou sedmnáctku.
Tento Zontes není dokonalý a jsou některá technická řešení, která bych mu vytknul. Ergonomie byla v některých aspektech podřízena designu a tak bych zmínil třeba nepříliš intuitivnímu ovládání palubního infotainmentu, nevhodně umístěné zapínání/vypínání blinkrů, kdy jsem si namísto nich pustil všechny čtyři blikačky, nebo mi také trochu chyběl tempomat, který by se u cestovního stroje hodil.
Technické specifikace hovoří o podvozku Marzocchi o zdvihu odpružení 170 milimetrů, což dokládá, že těžší terén nebude jeho doména. Tento podvozek jsem již měl několikrát pod zadkem ve strojích jiných výrobců a vím jaké jsou jeho možnosti. Zontes ho ve výrobě naladil tak, že já osobně bych ho hned přenastavil. Zejména zadní tlumič. Skvělá zpráva je ta, že nastavit jde a dá se odladit do vynikající funkčnosti. Přední tlumiče disponují možností předpětí pružin, nastavení komprese i odskoku kola. Zadní tlumič je v možnostech trochu střídmější, protože nabízí možnost nastavení předpětí pružiny (snadno, obyčejným stranovým klíčem nebo ráčnou) a odskoku kola.
Brzdy J.Juan můžeme také nalézt u mnoha konkurenčních strojů. Radiální šroubované třmeny mají velmi dobrý poměr ceny a výkonu, takže se není čemu divit. Aby to bylo ještě lepší, Zontes k nim napároval radiální brzdovou pumpu, takže nejen že brzdí ještě lépe, brzdící výkon se dá navíc mnohem lépe dávkovat. Vpředu jsou dva 310milimetrové kotouče, vzadu jeden 250milimetrový.
Co se týče technických specifikací, je vidět, že Zontes na výbavě (mimo již zmíněného tempomatu) nijak nešetřil. Motor o objemu 699 kubíků dává maximum 95 koní při 10000 otáčkách a solidní točivý moment 76 Nm při 7500 otáčkách. Stroj nabízí vypínatelné ABS a kontrolu trakce (včetně Enduro ABS), bezklíčkové startování, dva jízdní režimy motoru, elektricky výškově nastavitelný plexištít, standardně montované vyhřívání rukojetí, náklonová světla s přísvitem do zatáčky, měření tlaku v pneumatikách a třeba i řadící quickshifter, byť jen pro řazení směrem nahoru.
Před řidičem se vyjímá veliký barevný displej o úhlopříčce 6,75" (17 cm), který umožňuje nastavit celkem čtyři výrazně odlišná grafická schémata. Jedním z nich je integrovaná navigace, kterou můžete ovládat ze svého mobilu jednak samostatnou aplikací Zontesu, nebo třeba navigačními aplikacemi jiných výrobců. Zkoušel jsem aplikaci Carbit. Vpředu i vzadu na motocyklu najdeme kamery, které nahrávají vaší jízdní situaci - kdyby se vám něco stalo. I jejich management můžete řídit přes tento centrální displej, stejně jako přehrávání záznamů. Stroj disponuje OTA (over the air) komunikací a tak se může stát, že vám do něj sem tam přistane nějaká ta aktualizace systému, jak jsme zvyklí třeba u mobilních telefonů.
Středobodem stroje je, jak jsem nastínil hned v úvodu, jeho motor. Řadový tříválec pálí po 120 stupních a tak je motor značně odlišný třeba od aktuálních motorů Triumph. A je více sametový a více se svým charakterem podobá čtyřválci, než T-plane charakteru posledních generací Triumphu. Má to svá negativa i pozitiva. Pozitivní je zejména to, že je motor neskutečně civilizovaný a jízda s ním je parádně hladká. Motor si nechá leccos líbit a můžete s ním jet na pětku třeba 40 kilometrů za hodinu po městě a pak to na ní za městem roztáhnout na 200. Šestikvalt má quickshifter, který umožňuje řadit pouze nahoru. Jeho řadící charakteristika je taková, že jsem ho používal jen pouze pokud jsem potřeboval rychle vystřelit z křižovatky a při běžném provozu jsem raději řadil klasicky se spojkou. Spojková páčka je mimochodem krásně měkká - na jeden prst.
Motor je umístěn v hliníkovém rámu, s hliníkovou kyvnou vidlicí i hliníkovým podsedlovým rámem. Zajímavé je, že hlavní rám je z jednoho kusu a není nikde svařovaný, což je v tomto segmentu motocyklů poměrně ojedinělé. V rámu je umístěna veliká 22litrová nádrž. Výrobce uvádí spotřebu 5 litrů na 100 kilometrů, což by mělo dávat dojezd něco přes 400 kilometrů. Ačkoliv jsem já stroj nijak zvlášť netrápil, přesto jsem se k této spotřebě nebyl schopen ani přiblížit a realita se mi pohybovala někde kolem šesti litrů.
Veliká nádrž stojí za poměrně vysokou tabulkovou hmotností, která je 236 kilogramů. Když ale odečteme 22 litrů paliva, jsme na 216 kilogramech, čímž se přiblížíme hmotnostem, které deklarují renomované konkurenční značky. Přesto, jak jsem psal, Zontes 703F Super Adventure není žádná malá motorka, což je vlastně ve výsledku jedna z jejích velikých předností.
A tou je cestovní potenciál. Veliká nádrž, široké plasty kolem ní, standardně vyhřívané rukojeti, veliké kryty rukou, skvěle svítící světla, rozložité plexisklo - celá tato kolekce vlastností dává možnost s motorkou cestovat na dlouhé vzdálenosti. Spolujezdec si rozhodně nebude stěžovat, protože zadní sedačka se blíží rozměrům křesílka. A současně, sametový motor se skvěle cítí i ve městě, kdy se můžete hladce posouvat hustším provozem bez jakýchkoliv záškubů a protestů mlátícím řetězem. Městu svědčí i výška sedačky pouhých 825 milimetrů.
Vzhledem k tomu že se roky pohybuji v automotive sektoru a konkrétně v oblasti výroby plastů, musím vyzdvihnout zpracování a lícování plastů. To je digitálně přesné a nad jejich kvalitou by se mohli zamyslet u někteří prémioví výrobci, protože na tomto Frontieru je názorně vidět, že nejenom v autech jsou čínští výrobci ostrou konkurencí, ale čím dál tím více i v motocyklech.
Zejména v kontextu ceny, kdy se tento Zontes nabízí s cenou o třetinu nižší, než je cena porovnatelné evropské produkce. Přičemž vám evropani vlastně ani nenabídnou nic extra navíc.
Za zapůjčení stroje Zontes 703F Super Adventure děkujeme společnosti MR43 - exkluzivní motocykly
![]() |
+ neotřelý design + pružnost a kultivovanost motoru + pečlivé zpracování + nastavitelný podvozek
- chybí tempomat - tovární nastavení podvozku - drobné ergonomické trable |