Vývoj elektrických motorek se rapidně posouvá každým rokem a jinak tomu není ani u italského výrobce Tacita. Ten si navíc pohrává s metou nejvyšší a to postavit své elektrické enduro na start nejtěžšího závodu světa.
Tacita (v římské mytologii jméno bohyně ticha) se vývojem elektrických motorek zabývá již od roku 2009. Nyní představili finálovou rally verzi svého elektrického endura T-Race. První prototyp tohoto motocyklu vznikl již v roce 2012 a nyní je připraven k absolvování rally závodů v kategoriích "New Energies".
Elektický motocykl T-Race Rally 2021 slibuje dle výrobce výkon 44 kW a točivý moment 100 Nm, což by mělo zajistit maximální rychlost 170 km/h a dojezd až 150 km. Motocykl by měl vážit pouze 169 kg a baterie by s pomocí rychlonabíjení měly být nabity přibližně za 3 hodiny, přičemž z konvenční zásuvky by mělo stačit 5,5 hodiny na dobití do 80% kapacity.
V přední části motocyklu Tacita vsadila na USD vidle s průměrem 46 mm, s 300mm zdvihy a 21" předním kolem s rozměrem pneumatiky 90/90. Zadní odpružení má zdvih 280mm a na 18" kole jsou pneumatiky s rozměrem 140/80. A přitom to není zcela konvenční elektromotocykl. Tacita je vybavena převodovkou, spojkou a až na elektromotor je to technicky téměř konvenční a tudíž prověřená technika. Prodejní cena tohoto motocyklu je zhruba 25.000 eur v sériové podobě.
Tacita má ovšem velké ambice a ve správném okamžiku by tak T-Race Rally měl být připraven startovat i na rally Dakar. T-race Rally má normovaný dojezd 220 kilometrů. V typickém rallyovém prostředí Dakaru je to 150, i když dojezd 150 km je stále velmi podprůměrný, pokud přihlédneme k délce aktuálních denních etap závodu. Pořadatel ovšem v letošním ročníku rally Dakar oznámil neméně ambiciózní plán "DakarFuture" o postupném přechodu na alternativní zdroje energie a tak je opravdu možné, že se s Tacitou na Dakaru již brzy setkáme. Tacita má navíc část baterií v "zadních kufrech" a tak po vzoru elektromotorek KTM by mohla být jejich výměna za nabité v řádu desítek sekund. Mimoto, v posledních letech můžeme sledovat, že se vědcům daří při zachování rozměrů a hmotnosti každoročně zvyšovat kapacitu baterií o zhruba 20%. Což by mohlo znamenat, že třeba v roce 2025 by mohly baterie dát dojezd kolem 300 kilometrů.
My sami se ale domníváme, že je před námi přeci jen ještě pár, možná i desítek, let vývoje.