Když v roce 1926 kloboučník Hirotake Arai otevíral svou manufakturu na výrobu klobouků, ještě nevěděl až kam ho životní příležitosti zanesou. Jedním z výsledků neustálého vývoje je helma Arai Tour-X4.

Hirotake Arai se totiž stal za druhé světové války velikým dodavatelem japonské armády, které dodával vojenské přilby. Jeho vynálezem byla implementace polystyrénové výstelky do tehdejších ocelových vojenských přileb francouzského typu Adrian. Po válce se opět vrátil ke kloboukům a v roce 1948 zúročil válečné zkušenosti a začal vyrábět pracovní helmy. V roce 1952 i helmy pro motocyklové závodníky. Dnes je značka a firma Arai stále v rukách rodiny Arai a vede ji Michio Arai.

A ona i helma Arai Tour-X4 má zcela historické kořeny. Na svět přišla jako model Tour-X již v roce 2003. V roce 2004 s ní absolvoval Ewan McGregor a Charley Boorman cestu kolem světa, která vyústila v seriál Long Way Round. Poté přišel překotný vývoj, během kterého Arai přinesla 4 generace během devíti let. A je s podivem, nakolik se snaží firma Arai držet historický odkaz této helmy, protože až na detaily si drží základní designové principy až dodnes. Až je to možná někdy na škodu. Helma vypadá již velmi klasicky.

 

A přitom není Tour-X4 pohrobkem dávné slávy. V každé generaci se ji snaží výrobce ladit k dokonalosti a X4 je tedy již čtvrtou v řadě. Helma je ručně vyráběná, její výroba zabere 18 hodin a její kompletace sestává z 28 kroků. Pro skořepinu helmy používá výrobce svůj vlastní systém výroby sklolaminátové skořepiny, která je vytvrzena patentovanou pryskyřicí. Arai si zakládá na nadstandardně dobré ventilaci, která vyhoví jak na silnici, tak při offroad řádění. Helma splňuje evropskou normu ECE 22.05, kterou potvrdila testovací laboratoř v Holandsku. Arai má své vlastní testovací procedury a tak nad rámec evropské normy helmu testuje v sérii svých vlastních testů.

 

Skořepina jako taková je kompozitní, ze skelných vláken. Ty zajišťují, že se velká část energie nárazu roznese po vláknech po obvodu helmy. Dle Arai je velmi tvrdá a tak si firma může dovolit instalovat měkčí vnitřní tlumící vrstvu. Ta je vyrobena z EPS, který je s variabilní hustotou, aby šetrněji tlumil energii nárazu. O to více helma překvapí jak je drobná. Oproti konkurenci je při stejné velikosti hlavy pilota helma o mnoho milimetrů menší.

Helma vám dorazí ve standardizované přepravní krabici s ekologickým vzhledem. Uvnitř je dobře upevněna v sérii skládaných kartónových výstelek, v mirelonovém a textilním pytlíku. Součástí dodávky je fólie Pinlock, kterou si v případě zájmu můžete nasadit a doladit excentrickými čepy v plexi helmy. Výrobce a prodejce dodávají tři manuály, celkem šest samolepek Arai, náhradní bočnice v případě že byste jezdili bez kšiltu a lahvičku silikonového gelu pro údržbu gumových těsnění plexiskla.

Arai se chlubí sofistikovaným systémem větrání, který nazývá Arai Free Flow System. Aby helma dobře větrala, je k tomu potřeba notná várka větracích otvorů, kterých má Arai Tour-X4 celkem dvanáct. Je to 7 nasávacích uzavíratelných otvorů a 5 výdechů, ze kterých jsou dva uzavíratelné ve třech polohách. Větrání helmy je vskutku nadstandardní, což se bohužel projevuje v trochu vyšší hlučnosti - každé nasávání generuje určité množství aerodynamického hluku. A tak koncept nejvíce ocení jezdci schovaní za rozložitými plexiskly velikých cestovních endur a jezdci, kteří se za řídítky nejen vozí, ale rádi provozují trochu aerobní zátěž při které se zahřejí.

 

Aerodynamickému klidu přispívá polohovatelný bradový deflektor, který se dá o 20 mm vysunout a zcela tak zabránit vniknutí turbulentního vzduchu pod bradu pilota. K větrání na bradě slouží vnitřní a vnější větrací mřížka, která je z vnější strany uzavíratelná. Z vnitřní také a navíc zde můžete modulovat směr proudění vzduchu čistě na plexi z vnitřní strany, k čemuž má helma uvnitř přizpůsobené specializované výdechy. Další větrací vstupy jsou kryty kovovou mřížkou a jsou vpředu na bocích helmy. I ty jsou uzavíratelné - slouží k tomu dva posuvní jezdci z vnitřní strany bradové části helmy. Ty je potřeba si nastavit předem, protože jsou drobné a v rukavicích je nesnadné je nahmatat. Podobně nesnadné je otevřít větrací otvory na horní straně plexi. I ty je dobré si pootvírat ještě dříve, než si nasadíte rukavice.

 

Interiér je potažen firemním materiálem Dry-Cool, který schne třikrát rychleji než bavlna. S dostatečným prouděním vzduchu tedy materiál výstelky chladí hlavu řidiče. V případě že budete chtít interiér vyprat, vnitřní čepičku a lícnice lze velmi rychle a snadno vyndat. Čepička drží na čtyřech cvočcích a lícnice na firemním bezpečnostním systému ERS (Emergency Release System), na který upozorňují i oranžové nášivky odspodu na lícnicích. V případě že za tyto nášivky zatáhnete, odkryjete dlouhý oranžový pásek, skrze který vycvaknete lícnici z pružného zámku a uvolníte ji. A snadno ji vytáhnete, i když je helma stále na hlavě pilota. Takže v případě nutnosti sundat helmu z hlavy nabouraného řidiče nemusíte helmu rvát z hlavy a riskovat že nebožákovi ještě více ublížíte. Stačí vycvaknout a vytáhnout lícnice a helmu pak snadno sundáte zcela bez násilí.

Společně s návleky přezky se dá koupit interiér nový jako náhradní díl, takže až se vám za pár let vymačká, za pár drobných z ní můžete udělat zase novou helmu. Interiér je do značné míry variabilní. Lícnice jsou tvořeny sendvičem několika vrstev, které se dají v případě potřeby odloupnout a velikost lícnice si tak uzpůsobit rozměrům tváře. Stejně tak vnitřní čepička. Ta se dá v případě potřeby zvětšit odtržením 5 mm tlusté molitanové vrstvy. Helma se zapíná skrze DD kroužky. Zapínací přezka by mohla být alespoň o dva centimetry delší, protože při utažení již nedosáhne na cvoček protikusu. Taktéž má přezka krátké návleky a tak byste mohli cítit, že vás trochu dře do brady.

Pokud byste usoudili, že je helma velikostně v pořádku a přesto je vám interiér v některém místě malý či veliký, autorizovaný dovozce nabízí výměnu interiéru a lícnic zdarma, pokud jste helmu koupili přímo u něho. Což se hodí některým lidem s atypickým tvarem hlavy. S Arai Tour X4 se ve výsledku nemůžete netrefit do správné velikosti.

K hlavnímu plexi dodává Arai protimlžící fólii Pinlock, která je standardním vybavením helmy. Kotevní nýty jsou otočné a excentrické a tak se dá Pinlock dobře seřídit, aby dobře těsnil. Hlavní plexi se otevírá výrazným gripem na levé straně. Výška i šířka plexi je nadstandardní a tak je z helmy velmi dobrý výhled. Helmu jako takovou lze provozovat i bez plexi, pouze s motokrosovými brýlemi. V místě kde je plexi ukotveno k otočnému mechanismu cca o 3 mm odstává od skořepiny helmy. Na skořepině helmy je gumový břit, který tuto mezírku utěsňuje. Tyto dva markery dodávájí helmě unikátní vlastnost. Dá se totiž provozovat jak s hlavním plexi, tak s motokrosovými brýlemi současně. Adventure jezdci tudíž dá možnost jet s motokrosovými brýlemi a v případě delších a rychlejších přejezdů přes ně překlopit hlavní plexi, aniž by jedno nebo druhé jakkoliv utrpělo na funkčnosti.

Po povolení bočních plastových šroubků lze kšilt polohovat ve dvou úrovních. Případně ho lze zcela sundat a helmu provozovat jako sportovní silniční helmu. K tomu účelu jsou dodávány náhradní boční krytky jiného tvaru, které zajišťují polohovací funkce plexiskla. Ty jsou pouze tři. Zavřeno - větrání - zcela otevřeno. Což je škoda, protože pro offroad ježdění by se hodila ještě jedna pozice s centimetrovou škvírou.

Helma není z výroby uzpůsobena pro instalaci komunikátoru. Pro sluchátka nemá připraven žádný prostor. Ovšem díky výše uvedené sendvičové konstrukci lícnic lze sluchátka zapustit do molitanu, pokud si nůžtičkami vystříháte mělký ďůlek. Takže nakonec je instalace komunikátoru otázkou několika minut.

Arai Tour-X4 překvapí pečlivou povrchovou úpravou. Svrchní lak je velmi tvrdý a až při detailním zkoumáním zjistíte, že má jemnou designovou strukturu. Mimo základní bílé barvy ji můžete koupit v dalších devatenácti různých barevných kombinacích. S cenami aktuálně začínajícími na 11990,- Kč. Cena testovaného modelu je 17990,- Kč. Hmotnost helmy ve velikosti L je 1620 gramů.

Dodavatel do České republiky zajišťuje záruční i pozáruční servis. K dokoupení je celá škála náhradních dílů, od kšiltu, plexi až po nejdrobnější součástky. Většinu standardních dílů má dodavatel skladem a tak v případě nutného servisu může být koupě této helmy bez obav.

 

Yshop

Helmu zapůjčil Yshop.cz - autorizovaný distributor produktů ARAI

+ nadstandardní větrání
+ variabilita interiéru
+ bytelné zpracování
+ použití současně s motokrosovými brýlemi
+ neutrální chování za vyšších rychlostí

- absence vnitřní sluneční clony
- krátká přezka
- krátký návlek přezky