Interphone Avant je úplná novinka v nabídce společnosti Interphone. Nahradí starší high-endový model Intephone Tour, který je v prodeji již téměř 1,5 roku. Příchod Avantu je ve znamení dotažení se na konkurenci, která již dříve nabízela více. Interphone sice umí bodovat skvělým marketingem, ale technicky nemůže stát příliš opodál a tak nový Avant je také vybaven dvojitým bluetooth čipem, stejně jako jeho konkurence. Dvojitý bluetooth umožní současné připojení více zařízení (typicky telefon a navigace) a současně umožní provozovat komunikaci a přitom si nechat na pozadí tiše přehrávat oblíbenou muziku.
Lidé, kteří jsou stávající uživatelé Touru by mohli namítnout, že nový Avant toho moc nového nepřináší. Podle prvotních testů je tomu opravdu tak. Zásadní změnou je tedy instalace dvojitého bluetooth čipu a mírné zvýšení dosahu na 1,7 kilometru. Dvojitý bluetooth čip přinesl tedy dvojnásobné zvýšení počtu spárovaných uživatelů na 8. Příjemné je, že nový Avant je i přes instalaci komplexnější elektroniky stejně těžký (66 gramů) jako předchozí Tour a výdrž na baterii i přes vyšší vysílací výkon je shodná s Tourem.
S Tourem sdílí i systém upevnění na helmu a připojení sluchátek. Takže nadšenci, kteří budou chtít z jakéhokoliv důvodu přesedlat z Touru a z Interphone Sport na Avant, nemusí měnit sluchátkovou a připojovací sadu. Pokud by tedy opomenuli fakt, že Avant má sluchátka zcela jiné kvalitativní kategorie, než měly předchozí modely. Avant přichází pozdě a přece narychlo. Výrobce ho prezentoval již na podzim 2018 na EICMA v Miláně a do dlouhé odmlce ho na trh uvedl na začátku července 2019. Do jisté míry je bohužel vidět, že je šitý horkou jehlou, protože mu chybí kvalitní manuál, návod k použití, některé funkce (jako třeba párování jedním dotykem) nefungují tak jak bylo zvykem a třeba ve skromném návodu k použití není ani psáno, jak napárovat Avant s Tourem, nebo F5. Na druhou stranu je vidět, že stávající popis funkcí nevysvětluje všechny funkce zařízení, v jehož nastavení se ukrývá volba pro "Group interkom" a "HD interkom", u které jakýkoliv popis a manuál mlčí. Nějakým budoucím updatem firmware třeba přinese nějakou další funkci.
V návodu k použití jsou vysvětleny základní věci a je psáno, že úplný návod je ke stažení na stránkách výrobce. Tam se ale nenachází a tak je třeba tápat ve tmě. K dispozici není ani aplikace pro Android ani iOS, jakkoliv výrobce avizuje že existuje. Stávající aplikace, která komunikuje s Tourem s Sportem s Avantem nekomunikuje a na aplikaci pro Avant se stále ještě pracuje. Výrobce píše že Avant disponuje stejně jako Tour a prastará F5MC technologií ANYCOM, pro připojení interkomu jakéhokoliv výrobce. Kompatibila není stoprocení. Avant nekomunikuje ani s Cardem, ani se Senou, i když v případě Seny dávám spíše vinu Seně, než Avantu. Připojit Tour nebo F5MC k Cardu není žádný problém.
Výše uvedené řádky jsou samá výtka. Nelze přitom říci, že by Avant sám o sobě byl špatným interkomem. Vzhledem k dvojitém BT čipu, většímu dosahu rádia i k lepším sluchátkám je to určitě posun oproti předchozí generaci. Ale posun jen víceméně kosmetický, než aby se srovnal s nejvyšší konkurencí. Nedisponuje totiž tím čím disponuje Cardo a Sena, tudíž DMC/Mesh technologií, kdy jsou účastníci komunikační skupiny navzájem provázáni. Avant se připojuje stále stejně sériově za sebou, jako se připojují starší generace Interphonu. Což dle mých osobních zkušeností je v moderní době dost přežitý systém, který generuje naštvané lidi, protože když se třetí ze skupiny ztratí z dosahu, ztratí i všechny lidi co jsou na něj napojení a vy můžete umačkat tlačítka, aby jste se zase s někým spojili. Ledaže.... by se pod tajemnými položkami v Nastavení (HD interkom a Group interkom) skrýval systém DMC/Mesh, který výrobce v budoucnu teprve nějakou verzí firmware zprovozní.
Ovládání Avantu je velmi podobné, jako u Touru. Ba ještě lepší. Byl vylepšen materiál, ze kterého jsou vyrobena tlačítka a namísto gumy je použit plast pokrytý sametovým povrchem. Klíčová tlačítka (Telefon a Interkom) jsou zapuštěna, takže fyzicky výškově oddělena od tlačítek Rádio a Muzika. V rukavicích jsou mnohem lépe rozeznatelná, než u Interphone předchozí generace, nehledě na to, že jsou některá tlačítka sama o sobě větší. Ovládání je složité a snadné zároveň. Jednotka má na sobě celkem 8 tlačítek, takže je třeba se v nich poslepu vyznat. Na druhou stranu, každé tlačítko má svou funkci a pokud se nehrabete v nastavení, není potřeba provádět nějaké dlouhé, dvojité, nebo dvoj a tří-pípající stisky, jako jsou třeba u Carda. K ovládání "mají sloužit" i hlasové povely, které jsou sice výrobcem avizovány, ale vzhledem k absenci manuálu nevíme jaké jsou, pokud opravdu nějaké jsou. Bohužel nepomáhá ani absence jakékoliv aplikace na mobilním telefonu, která by všechny funkce zpřístupnila.
Instalace Avantu je stejně jednoduchá jako u Carda. Sluchátka mají podobné rozměry a tak je také vhodné, aby byla pro ně helma připravena. Zvuk sluchátek je výrazně lepší, než měly předchozí modely. Už jen fyzická rozdílnost napovídá, že se pod molitanem ukrývá zcela jiný hardware. Sluchátka Touru jsou vhodná pro všechno, jen ne pro kvalitní poslech. Chybí jim basy a výšky a zůstávají jen středové frekvence, které jsou sice dobré pro interkomunikaci, ale už ne tolik dobré pro hudbu. Sluchátka Avantu lehce vylepšují basovou složku. Lehce. Středy jsou mnohem živější a výšky výrazně lepší. Ty sice nejsou tak krystalické jako má Cardo, ale zvuk je již poslouchatelný i pro hudbu. Bohužel, basová složka je stále slabá a tak uživatelé dbající na kvalitu reprodukce budou stále nespokojeni. Oproti starším sluchátkám, kterými disponoval Tour je to ale ohromný posun k lepšímu.
Dosah komunikace deklaruje Interphone o 200 metrů delší, než měly předchozí modely. A vzhledem k tomu, že celá komunikace probíhá na bluetooth frekvenci a s Interphone mám své zkušenosti, ani s Avantem si nedělám žádné iluze. Deklarovaných 1700 metrů tedy je jen číslo a realita se pohybuje v několika stovkách metrů. Za ideálních podmínek. Reálně stačí v přírodě zajet za skálu a komunikace se pauzuje, až se po čase ztrácí. V lesním porostu má komunikace podobné výsledky jako starší Interphone Tour, tedy dosah klesá jen na nějakých 300-500 metrů. Ve městě je to podobné, pokud se signál odráží od domů, tak nějak je schopen se dostat i za roh a za několik aut. Ale limit této komunikační technologie je zřejmý a aby přístroj splňoval limity vyzařovaného výkonu na dané frekvenci, nedají se dělat s ním zázraky.
Dvojitý čip a současný interkom s přehráváním hudby je zásadním tahákem Avantu. A funguje na výbornou. V nastavení si můžete zvolit úroveň hlasitosti hudby vůči hlasitosti příchozího hlasu do sluchátek. Buďto můžete tento vztah zcela vypnout (Mix vypnuto), nebo ho nastavit do dalších třech úrovní. V úrovni Mix minimum tak hudba hraje tiše na pozadí a vy můžete zcela zřetelně komunikovat s dalšími spárovanými jednotkami, poslouchat pokyny z GPS, nebo si vyřídit telefonický hovor. Celá funkce funguje prostě tak, že funguje. Nemusíte dál nic nastavovat. Stačí si pustit muziku a klidně vytočit připojení.
Hmotnost Interphone Avant se sponou za interiér helmy, se sluchátky a s mikrofonem je 113 gramů.
Další strana - Sena 30K