Buell žije! A nejednomu z nás se teď jistě zastavil dech. Dle výrobce na nás tak čekají adventure motocykly, tourery, offroadové motocykly a především oživení platformy 1190.

Skvělých zpráv není nikdy dost a tak jistě nejen nás velmi potěšilo, když jsme zjistili, že motocykly Buell vstaly takzvaně z mrtvých. Výroba těchto motocyklů byla v roce 2009 ukončena tehdejším majitelem - Harley-Davidsonem s odůvodněním snižování nákladů. Erik Buell, otec této značky, ale následně založil společnost Erik Buell racing (EBR), se kterou se chtěl účastnit závodů v seriálu WSBK.

nbul6Buell 1190SX

Aby se celá šaráda mohla profinancovat, vstoupil do spolupráce s indickou společností Hero, která měla pod značkou EBR prodávat motocykly dle Buellova návrhu - s menším objemem motoru, ale o to s větším objemem prodeje. A také využít Buellova vlivu v severní Americe a prodávat tam motocykly značky Hero. Celý úmysl nebyl dotažen do komerčního úspěchu a tak investice 25 milionů dolarů, kterou Hero dalo za 49% akcií EBR šla vniveč. Při neúspěšných prodejích motocyklů EBR tak byl Buell nucen EBR prodat.

nbul3Staré zásoby motocyklů 1190RX

Pro likvidaci EBR byla vybrána společnost Liqud Assets. Ta měla v roce 2017 prodat EBR v aukci, ale nenašel se nikdo, kdo by nabídl rozumnou cenu. Proto si Liquid Assets EBR ponechala a nyní se rozhodla značku oživit. Luquid Assets má ovšem v HD známosti a tak se ji nyní podařilo od HD koupit značku a název Buell  a přejmenovat EBR na Buell ještě před opětovným spuštěním prodejů. Společnost nyní plánuje uvést na trh hned 10 modelů a to do konce roku 2024. 

nbul1V továrně v Michiganu již započala výroba modernizovaného 1190RX (koncept v úvodní foto)

Buell má v úmyslu oživit především platformu 1190. Začínat tak budou s nejrychlejšími americkými produkčními motocykly, navíc vyráběnými ručně v USA. Výrobce se nechal dále slyšet, že se chtějí postupně věnovat motorům i s menším a středním objemem, stejně jako segmentům off-road, adventure a touring. A je možné, že naváže spolupráci s indickým Hero a dotáhne do konce tyto maloobjemové motocykly. Přičemž se nebojí hovořit i o začlenění segmentu elektropohonů. Ambice výrobci rozhodně nechybí, a tak nám nezbývá než trpělivě čekat, co pod jejich vládou nad značkou Buell vznikne.

nbul4Motor Rotax 1190 dává výkon 185 koní. Bude použit v celém portfoliu Buellu, včetně cestovního endura

Pro rok 2023 připravují i cestovní enduro, které se nebojí jít designem svou vlastní cestou. Těšit se tak můžeme na neortodoxní technická řešení, jako například palivo v rámu stroje, chladič oleje v kyvné vidlici a veliký brzdový kotouč podél předního ráfku.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Už ne tak pozitivní zprávou ovšem je, že samotný Erik Buell se na tomto projektu nepodílí a nadále se věnuje své značce Fuell. Ta se zabývá výrobou a vývojem elektrokol a elektrických motorek. A nemáme pochyb o tom, že pokud se podaří značku Buell postavit na nohy, že by nebyla opět brzy na prodej. Protože Liquid Assets jsou investoři, kteří podle všeho chtějí firmu oživit a opět jako jedoucí společnost prodat.

nbul5Cestovní enduro plánované na rok 2023 by mělo navázat na cesťáka Buell Ulysses