K dealerům již brzy dorazí nové modely WR250F A WR450F, které jsou endurovými sestry motocrossových modelů. Homologaci na silnici ale od výrobce stále nečekejme. Co se tedy změnilo?
Ve městě Iwata poladili novým modelům motor, podvozek i standardní vybavení. Podívejme se nyní jednotlivě na konkrétní změny:
Yamaha WR450F 2022
Najdeme zde stejný, ale revidovaný, motor jako u YZ450F, speciálně upravený pro enduro. Pro zjednodušení elektroniky řídící jednotka ovlivňuje pouze chod motoru. Ke zvýšení výkonu pak přispívá, že má hlava válce vysoký kompresní tlak, přičemž je pokryta hořčíkovým pláštěm a převodovka je dimenzována na vysoké zatížení. Dále je možné přes bezplatnou aplikaci Power Tuner načíst dvě sady palivových map přímo ze svého smartphonu, které uživateli dle výrobce umožní okamžité změny směsi paliva, vzduchu a doby zapalování podle atmosférických podmínek a charakteristiky tratě. Přičemž je k dispozici i přepínač na řídítkách.
Taktéž hliníkový rám je použitý z YZ450F, doladěný pro enduro a kombinovaný s předními vidlicemi KYB. Se stejným designem svého dvojvaječného dvojčete jen se specifickými úpravami pro enduro. Ty poskytují zdvihy odpružení 310 a 317 milimetrů. Úpravám se nevyhnula ani převodovka, ta je je robustnější a má zvýšení převodový poměr, aby lépe vyhovovala enduro potřebám. A nechybí multifunkční LCD displej.
Yamaha WR250F 2022
Další z dvojčat, které je velmi podobné své sestře - YZ250F. Obě mají stejný motor s širším sacím kanálem a novou vačkovou hřídelí, která poskytuje znatelný nástup výkonu především ve středním rozsahu otáček. Také zde si můžeme pomocí aplikace Yamaha Power Tuner odladit mapu, která ovlivňuje zapalování a vstřikování. Převodovka je zde šestistupňová s lehčí a silnější spojkou. Rám s příčkou je nový a zjevně upraven pro použití v enduru. Oproti svému dvojčeti má odlehčenou a účinnější přední brzdu o průměru 270 mm. Stejně jako u 450 je zde použit KYB podvozek s úpravou pro enduro a ani LCD displej nechybí.
Oba stroje letí kupředu s vylepšením, odlehčením a např. u aplikace Power Tuner i navíc ruku v ruce s dobou, kdy si bez chytrého telefonu nepustíme ani hudbu ve svém novém autě. Mě to ale nutí přemýšlet, jestli to není tak trochu na úkor kvality.
Doba je sice plná příležitostí a možností, ale také plná instantnosti. Tomu by trochu i napovídali vyložené nehezké sváry na rámu obou strojů, na kterých Yamaha tedy rozhodně nešetřila materiálem. Takže i když stroj napovrch přináší spoustu "wow" vylepšení, trochu zapomíná na základní čistotu a řemeslnou uhlazenost. Já bych si si raději odpustila aplikaci a raději se dívala na přesnost a čistotu linií. To už je ale na každém z nás.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Yamaha se snaží každý rok o evoluci. Každý rok přidá nějakou tu fičurku, ale ruku na srdce - základ stroje je pořád stejný. Napovídá tomu i hmotnost natankovaného stroje. 119 kilogramů se 7,9 litry paliva je mnohem víc než mají moderní stroje konkurence. Taktéž pětistupňová převodovka je morálním produktem minulého tisíciletí. Není čas namísto malých evolučních kroků na pořádnou revoluci? Třeba i nový motor by mohl přinést splnění emisních norem a tudíž možnost provozovat stroj na SPZ. Nejednomu Evropanovi by se to hodilo.