Posilovač řízení není vůbec nic nového. Již v osmdesátých letech s ním experimentovala u silničních závodních motocyklů.

V závodním nasazení silničních superbajků systém nepřinesl žádné hmatatelné výsledky. Později se přesunul spíše do čtyřkolek, kde se rozvíjel různými směry a občas i slepými uličkami. Yamaha za léta nabrala zřejmě již ten správný směr a tak by chtěla aplikovat posilovač řízení do svých motokrosových speciálů.

Jeden z prototypů byl představen v roce 2019 na Tokyo Motor Show 2019 a Yamaha hodlá systém posilovače zavést v rámci své iniciativy ART - Advanced Robotics Transformation, kterou má naplánovanou až do roku 2030.

Systém z elektrických kol

Systém posilovače si bere technologie z elektricky motorizovaných cyklistických kol. Technologie označovaná jako EPS (Electric Powered Steering) využívá snímačů tlaku (síly), které jsou používány v cyklistických elektromotorech Yamaha a přes které elektromotor získává informace o síle, kterou cyklista šlape do pedálů. Tyto snímače mají být využity coby snímače síly působící jezdcem na řídítka, které ve výsledku zajistí přes elektromotůrek posílení této síly potřebné k provedení úkonu.

Systém EPS má pomoci zejména při nižších rychlostech, kdy se jezdec více "pere" se řídítkama, vzhledem k hmotnosti stroje působící na přední kolo. Podobně jako je tomu u aut či některých čtyřkolek, úroveň síly je variabilní, v závislosti na rychlosti a jízdním stylu, což řeší elektronická řídící jednotka společně s šestiosým akcelerometrem. Dokážeme si představit důvod proč tomu tak je. Celý systém nejen že bude jezdci pomáhat měnit směr jízdy, ale také fungovat coby elektronický tlumič řízení. Jezdci by pak systém pomohl snížit síly nutné k udržení jízdy v kolejích a rychleji měnit směr jízdy.

Autonomně řízený motocykl jako další krok

EPS přináší určité možnosti do budoucna. například by mohl sám zasahovat a měnit směr jízdy, nebo ke změně jízdy alespoň robotizovaně ponoukat řidiče. V závislosti na čelním antikolizním radarovém systému, který by mohl být v budoucnu montován do silničních motocyklů. Potom stačí už jen implementace systému držení v jízdním pruhu a v budoucnu bychom mohli jezdit na dovolenou s rukama v kapsách ;-)

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Zní to jako sci-fi, ale není tomu tak. Vzpomeňme si na motocykl Honda, který byl představován na výstavě, jak následuje svého majitele, který šel před ním pěšky. Nebo BMW R1250 GS, které samo jezdilo po parkovišti a motokárové dráze. Obě tyto motorky samy řídily a držely si rovnováhu dle systémů stability. Nikdo z těchto výrobců ale systém řízení nijak nekomentoval. Až nyní Yamaha, která ho předvádí už i ve fotografiích a dokonce v celém hotovém MX motocyklu.