Model Himalayan přišel na trh na jaře roku 2017. Po uvedení se začal profilovat jako nenáročné cestovní enduro pro konzumaci dobrodružství kolem celé planety. Po sedmi letech prodejů je aktuálně na cestě jeho nástupce.

Vzhledem k tomu že naše redakce měla Himalayana poměrně dlouhou k dispozici, jsme si vědomi toho, že již v době jeho uvedení byl stroj plný kompromisů. Jak onehdy prohlásil náš dvorní servisman ("tady se zastavil vývoj někdy v padesátých letech"), tak i stroj jako celek fungoval. Zákazníci by jistě nebyli spokojeni, kdyby se nový Himalayan ukázal jako pouhý facelift. Toho si byl vědom i Royal Enfield a nového Himalayana představuje jako od základu nový motocykl.

Předně, namísto původního vzduchem chlazeného jednoválce 411 ccm přichází moderní vodou chlazený agregát s objemem 452 ccm a s dvěma vačkami v hlavě. Z původních 24 koní máme necelých 40, což je nárůst o 65%. Nárůst se odehrál i v případě točivého momentu, který je vyšší o 25% a vrcholí na hodnotě 40 Nm při 5500 otáčkách. Maximální výkon podává nový motor při 8000 otáčkách, kdy původní motor končil na 6500. Původní pětistupňová převodovka byla vyměněna za šestikvalt.

Motor je řízen elektronickou řídící jednotkou, kterou ovládá elektronický Ride-by-wire systém vstřikování, který nabízí jezdci volbu dvou výkonnostních map motoru. Je to mód Performance a Eco. Enduro nadšencům se bude líbit i vypínatelné ABS. A také nový podvozek, u kterého Royal Enfield vsadil na osvědčenou značku Showa. Kola zůstala ovšem stejná, o průměru 21 a 17 palců. Vzhledem k tomu že Himalayanů bude několik verzí, jedna z nich má kola i bezdušová.

Namísto 41-milimetrových klasických tlumičů je nyní vpředu 43-milimetrová USD vidlice, u které zůstaly stejné dráhy odpružení, tedy 200 milimetrů. Na stejnou délku byl o 20 milimetrů nově zvýšen zdvih kola zadního. Přední tlumiče nejsou nijak nastavitelné, u zadního tlumiče je možné si pomocí C klíče zvýšit či snížit předpětí pružiny.

Společně s vyšším výkonem motoru došlo i posílení brzd. Přední kotouč je nyní o 20 milimetrů větší (320 mm) a zadní rovnou o 30 (270 mm). Ty brzdí třmeny Bybre. ABS disponuje Enduro režimem, který dovolí zablokovat zadní kolo. Pro optimalizaci brždění zadním kolem je nově spojka vybavena moderním antihoppingovým systémem a současně asistenční funkcí, aby šla lehčeji zmáčknout spojková páčka.

Veliké změny proběhly i před řidičem. Ten má v ruce nová a pevnější řídítka (ty na původním Himalayanu byla měkká a několikrát jsem je musel rovnat). Nové jsou samozřejmě ovladače a také kulatý TFT přístrojový panel o průměru 10 centimetrů.Ten se ovládá pomocí tlačítek a joysticku na vrchu levého ovladače. Displej disponuje bluetooth konektivitou a skrze jeho prostřednictvím můžete přepínat muziku v helmě, nebo být informováni o příchozích hovorech. Současně je přístroj vybaven GPS navigací s podporou Google Maps.

Dvoudílná sedačka je pro řidiče výškově nastavitelná a je o 2 cm užší než u původního modelu. Nohy řidiče tak budou směřovat více dolů a jezdci nižších postav lépe dosáhnou. Respektive dosáhli by, pokud by byla sedačka u nového modelu níže. Ale ona není. Standardní sedačka je dle nastavení ve výšce 825 - 845 milimetrů vysoko. Bude možné si stroj objednat s nižší sedačkou, která je poté v rozmezí 805 - 825 milimetrů.

 

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Nový Himalayan je o 3,5 kilogramu lehčí, přestože má o téměř 2 litry větší nádrž. V její souvislosti Royal Enfield deklaruje, že by na ní mělo být možné najet 450 kilometrů na jedno tankování, což dělá těžko uvěřitelnou spotřebu 3,8 litru na 100 kilometrů. Nová nádrž má kapacitu 17 litrů. S plnou nádrží bude nový Himalayan vážit 196 kilogramů.