BMW F800GS spatřilo světlo světa v roce 2008. 10 let je dlouhá doba a za tu dobu mu vyrostli více než zdatní konkurenti.

Ne všichni uživatelé mají ambice točit heftem na dvanáctce a někteří došli do fáze, že se nechtějí tahat s 240 kilogramy v blátě a po kamenech. Na druhou stranu se chtějí dostat po ose tisíc kilometrů daleko a s lehkým jednoválcem je to obtížné až nemožné. Lehčí dvouválce jsou kompromisem. Naložíte na ně bagáž a kufry, přejedete přes Turecko a v horách Gruzie si užijete krásné šotolinové cesty. Ano, s jistou mírou opatrnosti a v tempu výrazně nižším než na ostrém enduru, ale vždy je něco za něco.

BMW to svého času pochopilo a vyslyšelo poptávku uvedením moelu F800GS, respektive F650GS s dvouválcovým motorem. Touhy svých zákazníků ovšem za ty roky vyslyšelo více výrobců a BMW mezitím vyrostla zdatná konkurence, která ho válcuje. Facelift malého GS z roku 2013 nepřinesl nic zásadního a update v roce 2016 se zaměřil vpodstatě jen na splnění normy Euro4. A i kdyby bylo slovo "válcuje" příliš, tak se konkurence přinejmenším dotáhla a předehnala. Prvně Triumph Tiger 800 - není tak dobrý v terénu, zato na silnici ukazuje BMW záda. Afrika Twin přichází s lepším podvozkem a silnějším motorem a již dnes se dá říci že s nadčasovým designem. Kdo chvíli stál, stojí opodál. A to BMW nechce a proto zavčasu započlo ve vývoji nového stroje, který je jiný už od základu. Až na drobnosti nezůstal kámen na kameni. Nový rám, zcela nový motor, nová ergonomie, funkce, elektronika, vzhled...

F750GS - jednodušší podvozek, loukoťová kola, nižší sedačka

Tento článek je do značné míry spekulace, protože celou pravdu se dozvíme až v úterý. Ale i tak si můžeme shrnout to co víme a co je velmi pravděpodobné.

Motor
Motor bude zcela nový, s obsahem 900 ccm. Dvouválcová řadová koncepce zůstává, ale pro lepší průběh kroutícího momentu bude mít otočenou kliku o 270 stupňů, jako má i Afrika. Měl by poskytovat výkon kolem 100 koní, disponovat antihopingovou spojkou, šestistupňovou převedovkou a možností quickshifteru ve volitelné výbavě. K dispozici bude menší varianta F750GS se stejným 900 ccm motorem.

F750GS - LCD display, ale bez tempomatu a s nenastavitelným podvozkem

Šasi, rám a podvozek
Zcela nový je rám. Motor bude nosným prvkem rámu, z důvodu snížení hmotnosti. Rozeta sekundárního převodu se přesunula na levou stranu a výfuk na pravou - prohodily si strany. Veliký výfukový systém se přesunul před zadní kolo, aby měl dostatek prostoru pro zástavbu řešení splňujícího emisní normu Euro5, která bude platná od roku 2021. Výše na obrázku vidíme obyčejný nenastavitelný podvozek. Což je ovšem na 99% fotografie z modelu F750GS (nebo se bude jmenovat F850GS?) a u F900GS se předpokládá mechanicky plně nastavitelný podvozek. Jako příplatková výbava bude elektronický (semiaktivní) podvozek od Sachsu. Brzdy zůstávají stejné jako u F800GS, tedy axiálně umístěné čtyřpístkové třmeny. Což  je škoda, vzhledem k tomu že dnes již (již před lety) prakticky všichni přesedlali na radiálně umístěné řešení, které přináší lepší brzdný účinek.


Kapotáže, elektronika

Lze předpokládat, že se bude BMW do jisté míry držet designové linky z původního F800GS, s přihlédnutím k designu R1200GS. Přední světlo ve sdružené svítilně s LED denním svícením ve tvaru obráceného C, LED hlavním světlem a dvěmi LED dálkovými světly. Ovládání plynu dostane na starost elektronicky ovládaná škrtící klapka, jež dostane do vínku 3-5 palivových map, dle stupně výbavy. Současně s tím bude integrován i elektronický tempomat. Kontrola trakce bude vypínatelná, nebo regulovatelná ve spojení se zvoleným jízdním režimem. Na starší fotografii (naložený stroj v autě) je vidět ještě analogový přístrojový panel. Prodejní kus bude ovšem již vybaven TFT LCD panelem sdružující všechny funkce a v Touring paketu by měl obsahovat i navigaci.