Honda, Kawasaki, Suzuki a Yamaha se dohodli na spolupráci při vývoji jednotné platformy výměny baterií v motocyklu. Co to znamená?

Protože jsou to právě baterie, které v elektrickém motocyklu zabírají nejvíce prostoru, znamená to, že pokud bude spolupráce dotažena do konce, baterie budou mít shodný tvar, velikost, konektorovou infrastrukturu a z toho vyplývající podobnou zástavbovou konstrukci v rámu. Proč to dělají?

ctyrka1

Yamaha totiž od září 2018 spolupracuje s Thaiwanskou společností Gogoro. Myšlenka elektrické bateriové infrastruktury, kterou Gogoro vyvinula je natolik dobrá, že by se jí chtěly ujmout i ostatní japonské značky. A jak víme z minulosti, za příklad si můžeme vzít VHS versus Beta, DVD-R versus DVD+R, Blueray versus HD-DVD, nebo různé formáty paměťových karet, které se nakonec ustálily na SD kartách, když si každý hraje na svém písečku, nakonec to nikomu neprospěje.

ctyrka2

 

Honda a Yamaha jsou v motocyklovém odvětví velkými hráči. Kawasaki a Suzuki je sice sledují trochu z povzdálí, ale Japonci vědí, že tržní rozmanitost je pro zákazníky dobrá a tak se na spolupráci dohodly všechny čtyři značky. Výsledkem by měl být jednotný systém bateriových swapů, jaký provozuje společnost Gogoro. Tedy jednotná baterie, jednoduchý výměnný systém a síť bateriových nabíječek, u kterých by si řidič motocyklu mohl baterii v řádu několika sekund vyměnit sám.

ctyrka3

Gogoro zatím funguje jen na Thaiwanu. Aktuálně má v provozu 800 nabíjecích a výměnných stanic, ve kterých se provedlo více než 20 milionů výměn baterií. Baterie pro japonské motocykly budou koncipovány tak, aby bylo v silách obsluhy si je sama vyměnit. Podobně jsou na tom i skůtry Gogoro. Některé využívají jednu baterii, jiné větší skůtry využívají baterie dvě. Dá se v případě japonské čtyřky tedy předpokládat, že baterie budou také stohovatelné.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Principy má Gogoro náležitě patentovány a dá se očekávat, že to japonští výrobci nebudou mít až tak jednoduché, jak se domnívají.