Už nějakou dobu se šíří zvěsti o ceně nové Aprilie RS 660.

Koncept RS 660 byl ukázán na loňské EICMA a letos už je hotov a připraven do výroby. Umožnil to i vývoj motoru, který byl o to jednodušší, nakolik byla použita část motoru z modelu RSV4, na jehož základě byl postaven nový paralelní dvouválec. Pro nový motor byla použita přední část - přední válce a část klikové skříně. Ty musely být náležitě upraveny, ovšem i tak to velmi usnadnilo jejich vývoj a konstrukci. Nový motor a rám přinese nové modely. Vedle této RS 660 je to taktéž Tuono 660, které Aprilia oznámila ve stejný den.

Absence zadních válců dala inženýrům nové možnosti instalace, rozvolnila jim ruce a pomohla vést tok vzduchu od chladiče a válců tak, aby teplo co nejméně zatěžovalo posádku stroje. Jak velí móda řadových dvouválců, kliková hřídel zdvihá písty ve 270-stupňovém intervalu, aby motor evokoval chování V-twinu. 660 kubíků objemu dává maximální výkon 100 koní. Což je velmi dobrá hodnota, zejména když celý stroj váží 169 kilogramů. Výfuky obsahují rozměrný katalytický systém pod kyvnou vidlicí, který končí jednodílnou koncovkou na pravé spodní části. To umožnilo udržet těžiště nízko a udržet ho blízko ke středu stroje.

Aprilia chce, aby se cena pohybovala okolo 300 000 korun českých (10500€). Brzo bude čekání konec a dozvíme se, na kolik si budou účtovat čeští distributoři. První zákazníci dostanou příležitost si ji koupit- předobjednat si ji od 12. října.

Motor je součástí rámu. Ten je hliníkový, včetně kyvné vidlice, která je připojena přímo k motoru s absencí horní částí rámu. Motor supluje spodní část rámu, čímž se opět šetřilo na hmotnosti celého řešení. Podvozek tvoří přední obrácená vidlice značky Kayaba o průměru 41 mm, která je plně nastavitelná. Výrobce zadního tlumiče nebylo možné zjistit, ale dá se předpokládat, že Kayaba dodala i zadní tlumič. Ten je připojen na asymetrickou kyvnou vidlici bez progresivního přepákování, podobně jako má řešeno i RSV4.

RS660 si z veliké části vypůjčila elektroniku z RSV4. Před řidičem svítí 5" TFT dislej s inforgafikou ve stylu koncernových motocyklů. Ten nabízí dva režimy grafiky - Strada a Pista - cestovní a závodní. LCD obsahuje multimediální systém MIA a je připraven zobrazovat navigační údaje z mobilního telefonu. Obsahuje i možnost hlasového ovládání, jako má poslední model Tuona. Vedle řídící jednotky motoru, která má na starosti celkem 5 jízdních režimů (3 civilní a 2 závodní) je srdcem motoru 6-ti osá inerciální jednotka Bosch IMU, která má na starosti náklonové ABS. A dává řídící jednotce motoru informace o prokluzu kol, úhlu náklonu ve všech osách a tak pomáhá zabezpečovat wheelie kontrolu a kontrolu trakce. Řídící jednotka má na starosti systém tempomatu, umožňuje navolit režimy ABS, režimy kontroly trakce, nebo úroveň brždění motorem. A také obousměrný řadící quickshifter.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Tradičním partnerem Aprilie je Brembo. Tudíž přední kolo je bržděno radiálními čtyřpístkovými třmeny Brembo M4.32 přes 320-milimetrové plovoucí kotouče. Třmeny pohání radiální brzdová pumpa, také od Bremba. Zadní kolo je bržděno jednopístkovým třmenem stejného výrobce. Ani při brždění nebude výha těla tolik na rukou. RS 660 není ultimátním strojem a tak trojúhelník sedačka-řídítka-stupačky svírají částečně uvolněnou pozici umožňující pohodlné ježdění.

Aprilia RS 660 je více zaměřená na mladé publikum. A to sice díky možnosti si zakoupit výkonově omezenou verzi, s kterou můžou jezdit i držitelé řidičského průkazu skupiny A2.